Кламер БГ - Бизнес новини: Ще продължат ли старите схеми с новите договори за пътни ремонти?

Ще продължат ли старите схеми с новите договори за пътни ремонти?

Бизнес

|
Четв, 07 Апр 2022г. 12:32ч.
Ще продължат ли старите схеми с новите договори за пътни ремонти?

Снимка: АПИ

Дългочаканите от фирмите обществени поръчки за поддържане и ремонт на пътищата бяха обявени във вторник - денят, в който парламентарната комисия по регионална политика даде зелена светлина за плащания за над 1 млрд. лв. по старите договори. На следващия ден обаче решението беше бламирано, след като депутатите от "Продължаваме промяната", БСП и "Демократична България" не отидоха на заседанието на комисията по бюджет и финанси. Решението на проблема е първа точка в дневния ред на парламента в четвъртък и предстои да видим дали ще има решение по него.

Двете събития - новите поръчки и решаването на казуса с неплатените задължения по старите договори са взаимно свързани.

Старите 5-годишни договори за пътно поддържане бяха прекратени по времето на служебния кабинет на Стефан Янев. Това стана въз основата на доклад на тогавашния заместник-министър на правосъдието Иван Демерджиев. Мотивът беше, че почти всички договори многократно са надхвърлили заложената прогнозна стойност и поради тази причина вече са станали нищожни.

Например пътната фирма за област Пазарджик при прогнозна цена от 18.7 млн. лв. е получила възлагане от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за 320 млн. лв. Подобна е ситуацията и в съседната област Пловдив. И така почти за всяка област на страната. Служебният кабинет изнесе данни, че това е ставало възможно, защото основни пътни ремонти са минавали като текущи, без издаване на строителни книжа и без контрол. Най-яркият пример е ремонтът на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, който мина като текущ, макар дори за неспециалистите да беше ясно, че е основен.

Този трик позволява да се заобикаля Законът за обществените поръчки и най-вероятно става въпрос за незаконно строителство. Именно затова бе обещано да се направи проверка на всеки един обект.

Но това не се случи или поне до момента публично не са обявени резултатите от проверката.

Нещо повече, досегашната съмнителна практика е на път да се приложи и по обявените нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане за над 2.3 милиарда лева за следващите 3 години.

Поръчките са по една за всеки от 6-те планови района и една обща за магистралите. Всяка една от поръчките е разделена на обособени позиции за всяка област. Прогнозната стойност на текущите ремонти по тях надвишава между 6 и 8 пъти цените по старите договори.

От Министерството на регионалното развитие обясниха неофициално пред Mediapool, че прогнозните стойности са завишени многократно, защото това е реалната стойност на възложеното строителство по старите договори за 3-годишен период.

Не е ясно дали министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов, който е от квотата на "Има такъв народ", възнамерява да продължи с практиката за възлагане на основен ремонт на пътищата като текущ. Mediapool не успя да се свърже с него.

Пределни цени

Това, което прави впечатление по 7-те обществени поръчки, са заложените пределни цени за отделните видове дейности, които се възлагат на фирмите. Те са общо 232 позиции разделени по видове работа.

Въпреки че прогнозната стойност на поръчките е завишена до 7 пъти, повишението на пределните цени за отделните видове дейности е минимално.

По някои от тях дори няма промяна спрямо заложените стойности през 2018 г. Например в сметката "Организационни мероприятия" цените са същите, както отпреди 4 години, с изключение на поставянето на временна пътна сигнализация, която скача от 600 лв. за 1 брой на 720 лв.

Почти няма промени и в цените по сметката "Озеленяване и ландшафтно оформяне", с изключение на машинното косене на трева - увеличение от 35.90 лв./дка на 55.90 лв./дка. Незначително поскъпва и поставянето на бетонов съд за смет - от 277 лв. на 301 лв.

С между 10 и 20% е увеличението на цените при ремонта на пътните настилки и съоръженията.

Най-значително е увеличението при зимното поддържане на пътищата, където пределните цени скачат с до 45%.

Не става ясно защо при отделни видове дейности, които зависят от горивата, няма увеличение на цените, а при други има. От средата на миналата година строителите се оплакват от рязкото поскъпване на материалите и горивата и искат индексация на цените по вече сключени договори. Отделно в момента има проблем с доставките на материали.

Възможното обяснение за незначителния ръст на пределните цени е старите пределни цени да са били прекалено завишени.

Възниква въпросът защо служебният кабинет прекрати старите договори, които изтичаха основно през 2023 г.. При всички случаи цените по тях са по-изгодни за държавата от тези, които се предлагат в момента. Съгласно договорите фирмите нямаха право да актуализират цените в продължение на 5 години.

Малките и средни строителни компании, които обикновено са подизпълнители или доставчици на материали и техника на големите, се надяваха със смяната на властта да бъде променен и моделът на работа. Засега обаче те не виждат това да се случва и са скептични, че ще има смяна на модела.

mediapool.bg