Кламер БГ - Бизнес новини: Ще бъдат ли прекратени договорите за пътни ремонти?

Ще бъдат ли прекратени договорите за пътни ремонти?

Бизнес

|
Ср, 18 Авг 2021г. 18:45ч.
Ще бъдат ли прекратени договорите за пътни ремонти?

Ще бъдат ли прекратени договорите за пътни ремонти?

Трети месец Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) не може да вземе решение какво да прави с наследения проблем от правителството на ГЕРБ с пътните ремонти. При бюджет от 382 млн. лв. са възложени дейности за 1.5 млрд. лв.

Горещият картоф се премята между строителната камара, АПИ, регионалното министерство, прокуратурата и стигна до парламента, от който зависи дали в актуализацията на бюджета да бъдат заложени тези средства.

Засега обаче решение няма. Това поставя в шах и мат пътния бранш. Фирми, които не са получили аванси за изграждането на магистрала "Хемус" и скоростния път Видин – Ботевград, са изправени на ръба на оцеляването. Работниците им от месеци не са получавали заплати. Първи на протест излязоха от "Автомагистрали Черно море", но към тях се готвят да се присъединят и други фирми. Браншова камара "Пътища" вече предупреди, че ако е необходимо, ще се стигне до блокада на възлови пътища в цялата страна.

Тази лоша бюджетна практика с предпоставки за корупция, по думите на говорителя на служебния кабинет Антон Кутев, беше въведена по времето на третия мандат на Бойко Борисов. От 2017 г. насам бюджетът на АПИ за пътни ремонти е между 300 - 400 млн. лв. годишно, но се възлага работа за 1.5 - 2 милиарда лева. Плащането става с правителствени постановления през последните месеци на годината, като парите се осигуряват от излишъка в бюджета.

Въз основа на договорите за текущ ремонт и поддържане някои фирми получаваха тлъсти поръчки в порядъка на 50 - 60 млн. лв. за един обект, който на практика е основен ремонт на пътя. По този начин се заобикаляше Законът за обществените поръчки.

Ефектът беше главоломно поскъпване на пътното строителство, липса на строителен контрол, проточване на "ремонтите" във времето и строителство, без да е необходимо да се вади разрешение за строеж.

Край на този порочен модел, поне на думи, искаше да сложи служебният министър на регионалното развитие арх. Виолета Комитова. Тя обяви амбиции за връщане на строителството в нормалния му процес, като се спазва действащото законодателство.

Обещанията й обаче не бяха последвани от реални стъпки в тази посока. Противоречивите й действия доведоха до покачване на напрежението в бранша. Противопоставянето между пътните компании се задълбочи още повече. Тези, които очакваха смяна на модела, останаха само с очакванията си и твърдят, че вече са на ръба на фалита. Фирмите от обръчите на бившия депутат от ДПС Делян Пеевски и лидера на ГЕРБ Бойко Борисов засега оцеляват благодарение на тлъстите аванси от незапочнатото строителство на участъци от магистрала "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград. Но недоволството и сред тях расте.

В опит да се намери решение, в сряда се проведе среща между ръководствата на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и браншова камара "Пътища".

Предсрочно прекратяване на договори

Върви се към предсрочно прекратяване на договорите за текущ ремонт и пътно поддържане. Основанието за това е многократното превишаване на заложения бюджет през последните години, според правното становище на МРРБ. Решение засега обаче няма.

Идеята е, ако бъдат прекратени договорите, бързо да се проведе нова процедура за избор на изпълнители, за да се гарантира зимното поддържане на пътищата. Времето обаче е малко и има риск пътищата да останат без поддръжка. Затова е възможно и да не се стигне до прекратяване на договорите и всичко да продължи така, както е било досега. Това са били двата възможни сценария, обсъдени по време на днешната среща.

Очаква се точка в спора да сложи премиерът Стефан Янев. Планира се да има среща с него следващата седмица, в която ще участва и ръководството на МРРБ.

Дотогава браншова камара "Пътища" трябва да изготви и представи свое правно становище относно плащанията по договорите за текущ ремонт и поддържане, каза членът на УС на АПИ Веселин Пейков пред Mediapool.

Поискахме и ние да участваме в срещата с премиера, за да представим нашата гледна точка, каза Лазар Лазаров, изпълнителен директор на браншова камара "Пътища" пред Mediapool. Според него трябва да е ясно, че ако договорите за пътно поддържане бъдат прекратени предсрочно, АПИ трябва да поеме отговорността за състоянието на пътищата и подготовката им за зимния сезон.

В тази неразбория относно договорите и плащанията на фирмите АПИ е насрочила за 5 септември проверка на техниката за зимно поддържане на компаниите.

"ИСА 2000": Продължава толерирането на обръчите на Пеевски и Борисов

Продължава незаконното строителство в пътния сектор и толерирането на фирмите от обръчите на Делян Пеевски и Бойко Борисов, коментира Юлиян Инджов, собственик на "ИСА 2000" пред Mediapool. Компанията подкрепа протестите на "Автомагистрали Черно море". "Поставени сме на ръба на оцеляването", допълни Инджов.

Косвено потвърждение на думите му има в днешното съобщение от МРРБ, че се подготвя плащане по всички внесени междинни сертификати за участъците 1 и 3 от магистрала "Хемус". За участък 1 сумата за плащане е над 16 млн. лв. с ДДС, а за участък 3 - над 20 млн. лв. с ДДС. Основните изпълнители на тези участъци са "Хидрострой" и "Автомагистрали Хемус", които имат договори с държавната "Автомагистрали" за по 213 млн. лв., а всяка от тях получи и солидни аванси, според доклада на Сметната палата. Общо сумите, които се готви да плати МРРБ на строителите на "Хемус" се равняват на "Автомагистрали Черно море", но за тях засега няма средства. Така волно или неволно МРРБ отново противопоставя фирмите в бранша.

"Работим по въпроса всички строители, които са с изрядни документи, да поучат изработените от тях средства. Подчертавам, че не спираме никого, чийто договор за строителство не е в разрез със законовите рамки и коректно е свършил строителните дейности, за които е бил нает", казва заместник-регионалният министър Захари Христов, цитиран от пресцентъра на МРРБ.

Собственикът на "ИСА 2000" Юлиян Инджов отправи няколко въпроса към министъра на регионалното развитие:

"Трябваше ли да чакате 3 месеца, за да разберете, че парите за текущ ремонт са похарчени? След като разбрахте, че са похарчени, на какво основание казвате на фирмите да продължат да работят и да се надяват, да си получат парите в края на годината? Как може да толерирате работа, която по смисъла на закона е незаконен строеж?", пита Инджов, визирайки договорите за основен ремонт, възложени чрез такива за текущ ремонт и поддържане.

Ако министърът не може да вземе решение, да си подаде оставката, допълни той.

Засега арх. Виолета Комитова не смята да напуска поста. Вместо нея това направиха заместниците й. Последна си тръгна Валентина Върбева. Преди нея беше уволнен Тодор Анастасов, който отговаряше за пътищата. Той беше посочил и двама от 3-членния борд на директорите на АПИ, които бяха уволнени с аргумента, че са спрели пътните ремонти. След среща с фирми и кметове арх. Комитова нареди да продължат, но по-късно обясни на компаниите, че няма как да им плати, защото пари няма, а и ще наруши закона.

Междувременно върна единият от уволнените шефове на АПИ и го направи и.д. Ивайло Денчев се върна на горещия стол, след като никой не иска вече да седне на него и след извинение от министъра, по негови признания.

В крайна сметка договорите за текущ ремонт и поддръжка са в прокуратурата. А сега се чака НЯКОЙ да нареди как да продължи сагата, докато напрежението в бранша ескалира.

mediapool.bg