Кламер БГ - Бизнес новини: Шефът на "БДЖ-Пътнически превози" е сменен заради лошо управление

Шефът на "БДЖ-Пътнически превози" е сменен заради лошо управление

Бизнес

|
Четв, 16 Дек 2021г. 17:18ч.
Шефът на "БДЖ-Пътнически превози" е сменен заради лошо управление

Константин Азов - новият временен директор на

Любен Нанов е освободен от длъжността управител на БДЖ "Пътнически превози" по нареждане на министъра на транспорта Николай Събев. Причината е лошо мениджърско управление на държавното дружество.

Временно до провеждане на конкурс постът ще бъде зает от търговския директор на БДЖ Константин Азов, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.

Още преди да встъпи в длъжност министърът на транспорта обеща да направи така, че БДЖ да заработи в услуга на пътниците, а дружеството да излезе на печалба. Николай Събев каза, че е дна от първите му задачи ще е да се направи одит на жп трасето, за да се види как се поддържа.

Така в четвъртък по негово нареждане се е провело извънредно заседание на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД. На него е взето решение за освобождаването на Любен Нанов от поста управител на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД.

"Констатираните нарушения в изпълнението на ремонтните програми на мотрисите и вагоните допринасят за влошаване на предоставяната услуга, което не е в защита на обществения интерес", се казва в съобщението на транспортното министерство.

Преди да предаде поста служебният министър на транспорта Христо Алексиев сезира прокуратурата за договори за ремонт на мотриси и вагони. Той се разпореди да бъдат наложени неустойки по двата договора заради неизпълнението им в срок.

Поради липса на достатъчен подвижен състав и проблеми с инфраструктурата влаковете често дерайлират и закъсняват. През зимата често са без отопление, а понякога през лятото се случват и парадокси и вместо климатикът работи парното.

Загуба от над 170 млн. лв. за 9-те месеца на годината

От години държавните железници трупат загуби и съществуват благодарение на голямото дотиране от държавата, което трябва да приключи през 2024 г. Тогава, съгласно поети ангажименти, жп превозът у нас трябва да се отвори и за други превозвачи.

През тази година жп превозите са се осъществявали от 80 бързи, 348 крайградски и 130 пътнически влака. Средната скорост на движение на бързите влакове е била около 60 км/ч, а на пътническите - 44 км/ч, показва финансовият отчет на "БДЖ Пътнически превози" за 9-те месеца на 2021 г.

През тази година са отчетени повече закъснения на влаковете спрямо миналата година.

Няма обаче информация колко пътници е превозила БДЖ към септември 2021 г.

За 9-те месеца на годината приходите на държавните железници от превоза на пътници възлизат на 28.3 млн. лв., докато разходите за това са над 199 млн. лв. Така се формира недостиг на средства от близо 171 млн. лв., е посочено във финансовия отчет на дружеството.

Недостигът за средства се покрива от държавната субсидия, която за тази година за "БДЖ Пътнически превози" възлиза на близо 308 млн. лв. От тях над 169 млн. лв. са преведени за деветмесечието.

Така загубата на "БДЖ Пътнически превози" за деветмесечието надхвърля 21.3 млн. лв. За сравнение за същия период на 2020 г. тя е била 8.4 млн. лв.

Влошаването на резултатите с над 12.8 милиона лева за година се дължи основно на увеличените разходи за външни услуги - техническо обслужване и текущ ремонт, за инфраструктурни такси и за ток, е посочено във финансовият доклад.

"В бизнеса сме свикнали да работим брутално ефективно с ограничени ресурси, така че не е проблем ресурсът. Имаме достатъчно бюджет, имаме достатъчно пари. България не е бедна държава, а много крадена държава... Аз мога да изкарам на печалба всичко, с което се заема. И БДЖ мога", каза Николай Събев преди да встъпи в длъжност.

"БДЖ - Пътнически превози", като единствен жп превозвач, изпълняващ социална функция, трябва да бъде оздравено по най-конструктивния начин, за да могат ползвателите да пътуват бързо, комфортно и при спазено разписание на влаковете", е посочено в прессъобщението на транспортното министерство.

mediapool.bg