Кламер БГ - Бизнес новини: Фирми с големи аванси за "Хемус" ще строят магистралата Русе - Търново

Фирми с големи аванси за "Хемус" ще строят магистралата Русе - Търново

Бизнес

|
Пет, 27 Май 2022г. 19:30ч.
Фирми с големи аванси за "Хемус" ще строят магистралата Русе - Търново

Фирми с големи аванси за

Ценовите оферти за строежа на магистралата Русе - Велико Търново бяха отворени повече от година и четири месеца след подаването им.

Търгът стартира още по времето на ГЕРБ и в него участваха само фирми, които обикновено печелеха поръчките при управлението на Бойко Борисов. Нито една чужда фирма не подаде оферта.

Две са основните причини за забавеното отваряне на предложенията с исканите суми от кандидатите.. Едната е, че все още не е ясна нулевата точка на магистралата. Тя е обвързана със строежа на втория мост над Дунав при Русе, но засега публично не е известно румънците да са дали зелена светлина на проекта.

Другата е, че управляващите се чудеха дали да прекратят поръчката и да обявят нова или да продължат отворената по времето на ГЕРБ процедура.

Така сега в надпреварата остават на практика фирмите с големите аванси за строителството на магистрала "Хемус". Изненадата е отстраняването на "Главболгарстрой", която почти винаги е достигала до финалната фаза на надпреварата по времето на ГЕРБ.

Дългото умуване на управляващите доведе и до поскъпване на строителството на магистралата с над 55% средно спрямо заложената индикативна стойност на проекта. Причината е инфлацията и увеличените цени на суровини, материали и труд. Така вместо да бъдат платени близо 1 млрд. лева за 76 км от магистралата Русе - Велико Търново, ако се стигне до подписване на договор, това ще струва над 1.5 млрд. лв. или над 20 млн. лв./км - цена, която доскоро изглеждаше фантастична за България.

Финансирането на проекта е осигурено от еврофондовете по програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., като предвиденото безвъзмедно финансиране е в размер на 600 млн. евро. Сега само първите два участъка ще струват около 750 млн. евро. За третият - от Бяла до Велико Търново все още не е обявена обществена поръчка.

И трите пътни проекта, които ще се финансират по програма "Транспортна свързаност" през настоящия програмен период са проблемни. Пътят през Кресненското дефиле на магистрала "Струма" и тунелът под Шипка са спъвани заради екоизискванията, а магистралата до Русе - заради обвързването на трасето с втория мост над Дунав при Русе, докато румънците искат съоръжението да е между Свищов и Зимнич.

Поръчката за строителството на магистралата Русе - Велико Търново е само за първите два участъка - Русе - Бяла (лот 1) и обход на Бяла (лот 2). За третият до Велико Търново все още няма обявена обществена поръчка и не е ясно кога ще се случи.

Трима кандидати за участъка Русе – Бяла

От четиримата кандидати подали оферти за строителството на участъка Русе - Бяла с дължина 40.2 км до отварянето на ценовите оферти са допуснати само трима. Отстранени са единствено "ГБС Инфраструктурно строителство". В съобщението на пътната агенция не е посочено какви са причините за това. Не е изключено това да се дължи на факта, че след смъртта на Симеон Пешов, фирмата се свързва с партиен лидер от опозицията.

От трите компании с отворени оферти най-ниска цена е предложена от обединението ДЗЗД "ХЕМУС-16320", в което участват "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД - 876 525 100,64 лв. без ДДС (21.8 млн. лв./км). Прогнозната стойност на поръчката беше 536 391 000 лв. без ДДС.

Същото обединение в момента строи участък от магистрала "Хемус" между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", който трябваше да е готов през пролетта на 2020 г., но не е ясно защо все още не е пуснат. Миналата година обединението самостоятелно предприе ремонт на деформации на едно от съоръженията, което вътрешният министър Бойко Рашков представи като срутване на 600 м от магистралата.

Останалите две ценови оферти са на:

"ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което влизат "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД - 927 033 586,80 лв.;

ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД - 985 106 768,65 лв.

Срокът за строежа на участъка от 40.2 км е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца. Поръчката е на инженеринг и тепърва предстои да се проектира.

Три са отворените ценови оферти и за обхода на Бяла

От петимата кандидати подали оферти за строителството на обхода на Бяла с дължина 35.4 км до отварянето на ценовите оферти са допуснати отново трима.

Освен "ГБС Инфраструктурно строителство", е отстранено и обединението "Русе 2021" ДЗЗД с участници "ИСА 2000" ЕООД, "ПСТ Груп" ЕАД, "Калистратов Груп" ООД и "Пътпроект" ЕООД. Пътната агенция не посочва мотивите за отстраняване.

Така най-ниска цена е дало обединението ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД - 660 425 563,84 лв. без ДДС (18.6 млн. лв./км). За сравнение прогнозната стойност на обекта е 446 349 000 лв. без ДДС.

Срокът за изграждането на този участък е по-кратък - 1810 календарни дни, което е около 5 години. Обекът също е на инженеринг.

Останалите две отворени ценови оферти са на:

ДЗЗД "ХЕМУС-16320" с участници "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД - 762 914 306,01 лв.;

"ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което са "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД - 709 025 644,85 лв.;

И по двете позиции не е ясно кой печели обществената поръчка, защото от пътната агенция не са дали как са оценени техническите предложения на кандидатите. Те все още не са качени и в регистъра на обществените поръчки, показа проверка на Mediapool.

Магистралата Русе - Велико Търново

Проектното трасе на автомагистралата Русе - Велико Търново е дължина 132.84 км.

Магистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя на две в посока Прохода на Републиката и прохода "Шипка".

Обществената поръчка е обявена въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на трасето е Г27 - с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети.

Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

На цялото трасе от 132 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

След изработване на техническите проекти ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, посочват от пътната агенция.

mediapool.bg