Кламер БГ - Бизнес новини: Участък от магистрала "Европа" ще е готов предсрочно, друг - закъснява

Участък от магистрала "Европа" ще е готов предсрочно, друг - закъснява

Бизнес

|
Пон, 05 Окт 2020г. 16:20ч.
Участък от магистрала "Европа" ще е готов предсрочно, друг - закъснява

Единият участък от строящата се магистрала "Европа" (от София до ГКПП "Калотина") ще бъде готов предсрочно, но се бави строителството на другия. За последния пък въобще не се поема ангажимент кога ще е готов.

Близо половин година по-рано ще бъде завършен участъкът между Драгоман и Сливница. 17-километровата отсечка се строи от "ГБС Инфраструктурно строителство" за 117 млн. лв. с ДДС. Движението по трасето ще бъде пуснато в началото на ноември, съобщи Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Любопитна подробност е, че договорът за строителство за този участък беше подписан повече от месец по-късно от този за другия - между граничния пункт "Калотина" и Драгоман (14.5 км). Освен това срокът за строителство на Драгоман - Сливница е 910 дни, а за ГКПП "Калотина" - Драгоман - 852 дни.

Строящият се от обединение около австрийската "Щрабаг" участък ГКПП "Калотина" - Драгоман се забави по различни причини, включително и по вина на държавата. Така пусковият срок беше изместен от март 2021 г., на януари 2022 г.

Магистралата Драгоман - Сливница се пуска на етапи

Строителните работи на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница са изпълнени 95%, като очакванията са в първите дни на ноември да бъде пуснато движението по цялото трасе, посочват от АПИ.

За улеснение на трафика към граничният пункт "Калотина" поетапно до момента бе пуснато двупосочно движението между 15-ти и 20-ти км и 21-ви и 25-ти км.

Ако метеорологичните условия са добри до средата на октомври ще бъде завършена и отсечката от 25-ти до 29-ти километър, казаха от АПИ.

Договорът за модернизацията на 17 км от първокласния път Драгоман – Сливница (от км 15+500 до км 32+447,20) беше подписан в края на 2018 г.

с "ГБС Инфраструктурно строителство" за 117.3 млн. лв. с ДДС. Средствата са от републиканския бюджет, но кабинетът има план да поиска възстановяване на парите от ЕК, заради отлагането на пътя през Кресненското дефиле.

Строителните дейности по трасето Драгоман - Сливница започнаха през май 2019 г., а премиерът Бойко Борисов инспектираше периодично обекта.

На практика ГБС направи разширение на сега съществуващото платно с още едно, като старото беше реконструирано до магистрален габарит. Отсечката е с по две ленти за движение и лента за аварийно спиране във всяка посока.

В участъка има два нови пътни възела "Сливница 1" и "Сливница 2", които са с енергеофектовно осветление. Направени са и 11 големи съоръжения - 5 подлеза, 5 надлеза и мост над река Сливнишка при 30-ти км. Предвидени са и 7 площадки за отдих и принудително спиране и 14 броя армонасипни стени.

Магистралата от Драгоман до Калотина ще е готова през 2022 г.

И ако за единия участък изграждането върви безпроблемно, то същото не може да се каже за другия - между ГКПП "Калотина" и Драгоман. Той е значително по-труден за изпълнение, защото теренът е планински и се пресича жп линията.

Този участък се строи от обединението "Страбаг БПА", в което влизат "Щрабаг" ЕАД, "Страбаг" и "Битуминабмб-България".

Те спечелиха с цена от 165 млн. лв. с ДДС и срок за изпълнение 852 календарни дни. Договорът с тях беше подписан през ноември 2018 г.

Началото на строителните дейности обаче се забави по различни причини и реалното изграждане тръгна едва в началото на тази година.

Заложено е уширение на съществуващия път, като в отделни участъци ще бъдат подобрени геометричните му елементи. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране, но с по-малки габарити спрямо магистралните.

При 12-тия километър ще бъде изграден вход-изход от първокласния път към интермодалния терминал Драгоман. Ще бъдат направени и 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли "Калотина" и "Драгоман".

Строителството на този обект става с евросредства през механизма "Свързана Европа".

Магистралата от Сливница до София - някога в светлото бъдеще

И ако по първите два участъка на магистрала "Европа" се строи, то третият - от Сливница до връзката й със Северната скоростна тангента все още всичко е на хартия.

Не е провеждана и процедура за избор на изпълнител и затова вървят спекулации, че може да го дадат на държавния мастодонт "Автомагистрали", който беше захранен от Борисов с поръчки за над 4.5 млрд. лв. за по-малко от две години. За сравнение годишният оборот на инфраструктурното строителство у нас е около 6 млрд. лв.

Третият участък на магистрала "Европа" - от Сливница до връзката й със Северната скоростна тангента е с дължина 16 км и ще преминава по ново трасе. В момента се изготвя техническият проект за отсечката, се казва в съобщението на АПИ.

Преди дни членът на Управителни ясъвет на АПИ Иван Досев обясни, че този участък е "в най-оптимално състояние, така че по него и към момента няма големи затруднения за движението". Той уточни, че за тази отсечка сега се процедират парцеларни планове и предстоят отчуждителни процедури.

Българският участък между Калотина и София е единственият по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута, който е обикновен двулентов път.

По време на първия си мандат премиерът Бойко Борисов беше обещал да изпреварим сърбите и българският участък от магистралата София - Ниш да е готов до 2012 г. Сърбите не успяхме да изпреварим, но и десетилетие по-късно Борисов трудно ще изпълни обещанието си, заради непрекъснато сменящите му се приоритети.

mediapool.bg