Кламер БГ - Бизнес новини: Тютюн в дигиталния свят на иновациите

Тютюн в дигиталния свят на иновациите

Бизнес

|
Ср, 22 Май 2019г. 11:49ч.
Тютюн в дигиталния свят на иновациите

Тютюнопроизводител, загрижен за здравето на своите потребители!? За повечето хора това е лицемерие или маркетингов трик в опит за продажба на по-скъпи джаджи. Но работещите в един от световните гиганти в този специфичен сектор - "Филип Морис Интернешънъл" (ФМИ), са убедени, че пушенето може да е по-малко вредно и за пушача, и за околните, а също така да се впише във все по-дигитализиращото се съвременно общество, за да стане то бездимно.

И макар че опонентите на тютюневата индустрия могат да обявят и това за "лицемерие", не по-малко лицемерно е да се правиш, че няма хора, които пушат и че както те, така и околните, не заслужават по-добра алтернатива.

За такава бяха предлагани електронните цигари, но на немалко пазари техният бум премина като краткотрайна мода.

Сега на дневен ред са бездимните тютюневи изделия, които все повече се налагат като алтернатива. Именно в тях ФМИ вижда възможност за създаване на бъдеще без дим и за промяна в обществото.

Дилемата "откажи се или умри"

"Наясно сме, че за много закоравели пушачи дилемата е "откажи се или умри", но част от тях не желаят да се разделят с вредния си навик. Винаги ще твърдим, че най-добре е да се спре пушенето, но времето показва, че въпреки усилията на властите, пушачите не намаляват, а запазват броя си. Затова е редно те да бъдат насочени към по-добри алтернативи, което е печелившо и за обществото, и за производителя", коментира Томасо ди Джовани, директор глобални комуникации на ФМИ пред журналисти по време на глобалното събитие "Техновейшън", имащо за цел да представи науката, иновациите и технологиите в тютюневата индустрия.

Представителите на ФМИ представят визията си за тюневите иновации

То се проведе миналата седмица в швейцарския град НьоШател, където се намира прочутият Куб – научно-изследователският център на ФМИ, в който работят над 430 учени, токсиколози, химици и експерти, посветени на разработката на по-малко вредните алтернативи на цигарите – устройствата с нагряване на тютюн IQOS (Айкос) и други бездимни платформи с намален риск. Там е и първата фабрика на компанията, в която се произвеждат тютюневите стикове за IQOS, на които ФМИ залага все повече в портфолиото си от продукти.

"От пускането на IQOS в края на 2014 г. в Япония, досега компанията има над 7 млн. потребители. На японския пазар делът на бездимните устройства е общо 22 на сто. Нито един регулатор не е постигнал такова намаление на пушачите, каквото ние успяхме с преминаването към по-малко вредната алтернатива", посочи Томасо ди Джовани.

"Реалността сочи, че голяма част от пушачите ще продължат да пушат, въпреки че са наясно с опасността за здравето им и според СЗО до 2025 г. пушачите по света ще са отново над 1 милиард. Затова компанията взе това решение- да разработи продукти, които да премахнат горенето и тютюневият дим. Защото именно катраните и вредните вещества, които се отделят в дима, са основната причина за заболяванията, свързани с пушенето, а не никотинът", допълва Игнасио Хуарес Гонзалес, мениджър пазарни изследвания в Куба. Той припомня, че до момента компанията е инвестирала общо над 6 млрд. долара в научни изследвания, разработка и производство на бездимните платформи.

Гонзалес цитира статистика на ФМИ, според която вече 17 процента от пушачите в Япония са се отказали от цигарите и са минали на тяхното устройство IQOS. От компанията допълват, че 70% от потребителите на IQOS по света спират цигарите и преминават изцяло към бездимната алтернатива. Компанията, която в момента има 175 млн. потребители в цял свят, очаква до 2025 г. 40 млн. от тях да преминат към нагреваемите тютюневи изделия.

Тежката дума на регулаторите

За постигането на тези цели ФМИ разчита на полученото в началото на май 2019 г. решение на американската Агенция по храните и лекарствата, която оторизира пускането на устройството IQOS в САЩ. Компанията планира да започне продажбата на IQOS до септември първо в Атланта, като там ще се предлага от компанията "Алтрия", от която ФМИ се отдели през 2007 г.

Агенцията разреши пускането на пазара на продуктите с мотив, че това решение е подходящо за опазването на общественото здраве. Тя потвърди липсата на образуване на въглероден оксид или тютюнев дим при употребата на IQOS и позволи върху етикетите на тютюневите стикове да присъства само предупреждението "Този продукт съдържа никотин“, за разлика от цигарените кутии, на които има предупреждение за вредата от цигарения дим.

Това е поредната благосклонна независима регулаторна оценка за данните на продукта, след като Агенцията по обществено здраве във Великобритания наскоро публикува преглед на научните доказателства за електронните цигари и нагреваемите тютюневи изделия, в който се твърди, че нагреваемите тютюневи изделия вероятно намаляват излагането на потребителите и хората около тях на вредни вещества в сравнение с цигарения дим. Федералният институт за оценка на риска в Германия също посочва, че негови лабораторни проучвания показват, че употребата на IQOS "вероятно води до намалено излагане на токсични вещества".

Робот за пушене сравнява данните от обикновена горяща цигара (горе) и при IQOS. Жълто-кафеникавият тампон е събрал отделените при конвенционалното пушене вещества.

Според заключение на Националния институт за обществено здраве и околна среда на Холандия системата за нагряване на тютюна "вероятно е по-малко вредна от пушенето на цигари". Той също така потвърждава научните доказателства за въздействието на продукта, предоставени от ФМИ. Сходни са изводите и на независими агенции и изследователи в Япония, Русия и Украйна. Според Томасо ди Джовани регулаторите в различните държави могат да спомогнат много за отказването на пушачите от цигарите и преминаването им към по-малко рискови алтернативи.

Разработката

От компанията разказват, че едно от най-големите предизвикателства в разработката на по-малко рискови продукти е било да осигурят на пушачите максимално близко усещане до досегашния им навик. Така се минава през обемни и заемащи почти цялата длан устройства до най-новите версии, които се отличават с изтънчен дизайн и се приемат много добре от потребителите.

Така изглежда IQOS отвътре

Първоначално разработчиците създали устройство, което да нагрява тютюневото изделие отвън навътре, но така трябвало температурата да е по-висока, което не пасвало на търсения ефект за максимално намаляване на отделяните токсини и усещането за истински тютюн. Накрая се стигнало до вътрешното нагряване на тютюна с помощта на керамично "острие", което довело до желания резултат и намаление на концентрацията на вредните вещества в аерозола средно с до 95% в сравнение с тези, които се отделят в цигарения дим.

Тъй като е установено, че пушачите все пак са свикнали да виждат дим от цигарата и липсата му води до психологически дискомфорт за тях, от ФМИ са решили да добавят глицерин в отделяния аерозол при употребата на IQOS, за да се произвежда видимата пара, която съдържа 80% вода, никотин и глицерин.

Създаването на подходящите тютюневи блендове е отнело много време и неуспешни опити, преди да се стигне до "уау" момента, в който технолозите на компанията открили онази селекция от сортове тютюн (100-те най-добри в света), които да съчетават желания от пушачите тютюнев аромат с технологията на нагряването, без горенето, разказва Рельоф де Бурст, старши тютюнев технолог в Куба и

фабриката в НьоШател. След това вече е било въпрос на време да се стигне до сегашните разновидности и да се продължи с разработването на следващите блендове.

Йоханес Пийненбург и Рельоф де Бурст (на заден план) обясняват тънкостите на производството на тютюневите продукти

Рецептата

Компанията работи с най-големите доставчици на тютюни в света. Според рецептата на съответния тютюнев бленд се смесват в правилната пропорция специално подбрани сортове тютюн от трите основни "Вирджиния", "Бърли" и "Ориентал“, пресоват се и се смилат на прах. Към сместа се добавят основно вода и глицерин, а получената каша се разстила на поточната линия, където с прецизна точност се дозира дебелината на пресоването и температурата на изпичането на лентата и оформянето и в тютюневата бобина. След това ролката отново се разгъва, "гофрира" се, добавят се аромати и се оформят тютюневи стикове, които се обвиват с алуминиево фолио и цигарената хартия. Точно този начин на приготвяне на тютюневата заготовка е важна част за постигането на технологията на нагряване. Алуминиевото фолио се поставя единствено, за да предотврати запалването на стика по навик от невнимателни пушачи и е също толкова безопасно, колкото използването му при готвене вкъщи, обясняват от компанията. Изглеждащата като пластмасова мрежичка в тютюневия стик всъщност е пресован филтър, направен от полимлечна киселина, която се извлича от царевично нишесте, биоразградим е и има за цел да охлажда парата, която достига при всмукване до устата и да намали допълнително вредните вещества.

"Работим за разширяване на портфолиото ни от бездимни продукти, за да изпълним целите на компанията за предоставяне на по-малко вредни алтернативи при запазване на удоволствието за пушачите", казва Лука Роси, директор на продуктовите изследвания в центъра за научни изследвания на компанията.

Освен в Швейцария, ФМИ има фабрики за бездимните си изделия в Гърция и Италия, но компанията инвестира в разширяване на производствените мощности и в Румъния и Германия. Самото устройство IQOS се произвежда в Малайзия, от партньор на компанията. Всички елементи на

неговата технология, електронни компоненти, биополимерен филтър, обработен тютюн и др. са патентовани от ФМИ – за устройствата за нагряване на тютюн има над 4600 издадени патента и още 6300 подадени заявления за патенти.

47 пазара и нови блендове

В момента ФМИ предлага на пазара в световен мащаб девет тютюневи бленда. В България се внасят пет, а в близко време се очаква и тук да се появят изделия и от останалите блендове. "Основният ни фокус е да насочим пушачите към по-малко вредните алтернативи на цигарите. Те търсят конкретни вкусове. Навиците са много важни и дългогодишните пушачи трябва да имат избор от тютюневи продукти, за да намерят своя вкус. Затова компания разработва нови блендове", казва Роси.

Тъй като продуктите на компанията не са безрискови и съдържат никотин, който води до пристрастяване, то те се предлагат само на съществуващите пълнолетни пушачи. Затова се изисква и проверка на възрастта и регистрация преди закупуването на устройство за нагряване. Роси отбеляза, че компанията му работи вече на 47 пазара в света, но все още има милиони потребители, които не знаят за алтернативата на конвенционалното пушене.

Все по-технологичен

Бертран Бонвин, старши вицепрезидентът на ФМИ, отговарящ за дизайна и т.нар. потребителско изживяване, акцентира върху това, че в днешното дигитално време използването на устройството за нагряване на тютюн означава промяна на ритуала за пушачите, но и се превръща в част от начина на живот. Затова компанията постоянно събира обратна връзка от

своите потребители, за да направи продукта си по-здрав, по-бърз, по-интуитивен и по-функционален. С най-новата серия устройства IQOS 3 се предлагат и аксесоари в различни цветове, които позволяват над 500 цветови комбинации за всеки стил. От компанията признават, че гледат на продукта си и като на начин за по-добър живот.

IQOS става и все по-технологичен като дизайн и реално се интегрира в живота, посочва Бонвин. В същото време обаче производителят декларира, че няма за цел да превръща устройството в технологична джаджа или моден аксесоар, който да привлича младите, защото е наясно с вредата от пушенето и в никакъв случай не смята да залага на нови пушачи, а само да предложи по-добра алтернатива на всички онези съществуващи пушачи, които не желаят да се откажат от навиците си.

mediapool.bg