Кламер БГ - Бизнес новини: Туристическият министър иска постоянно 9% ДДС за бранша и 100 млн. лв. за реклама

Туристическият министър иска постоянно 9% ДДС за бранша и 100 млн. лв. за реклама

Бизнес

|
Пон, 03 Окт 2022г. 18:47ч.
Туристическият министър иска постоянно 9% ДДС за бранша и 100 млн. лв. за реклама

Туристическият министър иска постоянно 9% ДДС за бранша и 100 млн. лв. за реклама

Ден след изборите служебният министър на туризма Илин Димитров и бивш депутат от "Продължаваме промяната" издигна предложението за постоянно прилагане на 9% ДДС за туристическия бранш и залагане на 100 млн. лв. за реклама на нашите дестинации. Това са част от четирите предложения, които министърът се надява да влязат в Бюджет 2023 или в пакета данъчни закони в рамките на предстоящата бюджетна процедура.

Приемането им обаче не може да се случи без работещо Народно събрание.

"След изборите е време да проверим дали обещанията на партиите за приоритетен сектор туризъм ще бъдат изпълнени и дали в 48-то Народно събрание политическите сили ще застанат зад думите си", казва министърът.

9% ДДС завинаги

Първото предложение на Димитров е намалената от 20 на 9% ДДС за туризъм да остане постоянно. Такъв приоритет той открои още при поемането на поста. Отстъпката, която бе гласувана заради загубите на бранша покрай Covid кризата, изтича на Нова година и не е ясно дали ще бъде удължена.

Второто предложение на Министерство на туризма е бюджетът за реклама да бъде повишен на 100 млн. лв., за да може министерството да работи върху утвърждаването не само на дестинацията, но и за изграждането на разпознаваем бранд България, с адекватна за целта реклама. От ведомството на Илин Димитров аргументират това си предложение с мотив, че в момента Гърция има над 250 млн. лв. бюджет за реклама, Турция - над 410 млн. лв., а България разполага с едва 18 млн. бюджет за реклама.

"При одобрение в Народното събрание ще започнем веднага консултации с бизнеса и НПО сектора в страната. Ще се допитаме и до международни компании. Критично важно е да изработим правилна рекламна стратегия, която да се базира на даденостите ни, а това са море, планина, ски, култура, история, минерални води, вино, приключения, прекрасна храна", каза още министър Илин Димитров. Той допълва, че не трябва да се допуска нито един лев "да бъде изхарчен нецелесъобразно или непрозрачно."

Субсидии и пътувания на туристи с автобус

Оказва се, че Министерството на туризма е изпратило писмо до Европейската комисия относно възможностите за подкрепа на туроператорите, подобно на мярката, популярна като "35 евро на седалка", която се прилага само за чартърните полети и очаква отговор. Добавена е и възможността за подобно субсидиране на автобусните пътувания.

Другата необходима мярка е да се запазят компенсациите за цените на тока, като се добавят и обезщетения за газ, а също и безакцизно гориво за нафтовите стопанства на хотелите.

"Всички мерки са съгласувани с национално представените организации от бранша и са критично важни за оцеляването и развитието на сектора", твърди служебният министър.

mediapool.bg