Германският автомобилен концерн "Фолксваген" (Volkswagen) беше изправен пред първия голям процес, заведен от потребители в Германия, предаде Франс прес.
Делото обединява стотици хиляди клиенти, които искат компенсации за дизеловите си автомобили с инсталиран софтуер за манипулиране на равнището на изхвърляните вредни емисии.
Това се случва четири години след избухването на скандала, станал известен като "дизелгейт".
Съдебният процес започна тази сутрин в районния съд в Брауншвайг, на 30 километра от историческата централа на "Фолксваген" във Волфсбург, провинция Долна Саксония. Очаква се делото да продължи няколко години.
Близо 450 000 души са се включили в колективния иск. Той е първият подобен в Германия, съгласно процедура, приета заради "дизелгейт".
Aсоциацията за защита на потребителите (VZBV) действа като едноличен ищец и обвинява автомобилостроителя, че умишлено е нанесъл вреди на клиентите си, инсталирайки без тяхното знание софтуер, който отчита по-малко вредни емисии, отколкото са в действителност.
Процесът е най-мащабният досега в Германия в скандала с няколко действия, който продължава да преследва "Фолксваген".
Съдиите трябва да разгледат около 50 точки, но основният въпрос ще бъде да се определи дали "Фолксваген" е причинил вреда и е действал по начин, противоречащ на етиката.
VZBV е готова да сключи споразумение, за да съкрати процедурата. "В този случай "Фолксваген" ще трябва, въпреки всичко, да плати значителна сума", каза директорът на потребителската асоциация Клаус Мюлер.
Според германския автомобилостроител е малко вероятно да бъде постигнато подобно споразумение заради сложността на ситуацията. Част от преписките се дублират, някои от тях се отнасят за клиенти, които живеят в чужбина, други са купили автомобилите си след разкриването на скандала.
Освен това успоредно с колективния иск в Германия са подадени и 61 00 индивидуални иска, по част от които са постигнати извънсъдебни споразумения.
Аферата "Дизелгейт" избухна през 2015 г., когато "Фолксваген" призна, че е оборудвал 11 милиона превозни средства със софтуер, манипулиращ отчетените емисии. Оттогава досега това струва на групата над 30 милиарда евро за съдебни разходи, глоби и обезщетения, изплатени основно в САЩ.
Засега автомобилостроителят е платил само три глоби в Германия на обща сума от 2.3 милиарда евро, но остава застрашен от поредица граждански и наказателни дела.
Например в съдебен процес, започнал преди година, инвеститори претендират за обезщетения заради значителния спад на акциите след избухването на скандала.
В началото на миналата седмица главният изпълнителен директор Херберт Дийс, председателят на изпълнителния съвет Ханс Дитер Пьоч и бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн бяха обвинени, че умишлено са информирали пазарите твърде късно за разходите, които скандалът "дизелгейт" се е очаквало да причини на компанията.
mediapool.bg