Кламер БГ - Бизнес новини: Толът оскъпява храните с до 1%, а автобусните билети с около 7%

Толът оскъпява храните с до 1%, а автобусните билети с около 7%

Бизнес

|
Четв, 14 Ноем 2019г. 17:22ч.
Толът оскъпява храните с до 1%, а автобусните билети с около 7%

Поскъпване на хранителните стоки с до 1% и на автобусните билети с около 7.6 на сто – това е очакваният ефект от въвеждането на тол системата от 1 март 2020 г.

Това става ясно от публикуваната оценка на въздействието на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Документът е публикуван за обществено обсъждане, а крайният срок за предложенията е 16 декември.

Дълго чаканите тарифи за тол таксите за камионите и автобусите са определени според тежестта, броя оси и емисионния клас на превозното средство и на класа на пътя – магистрала, първи или втори клас. По тази причина са в широки граници от 4 до 36 ст./км, което ще оскъпи пътя до морето например от 15 до 100 лв.

За автобусите над 12 тона тарифата е от 3 до 9 ст./км, а под 12 тона ще плащат с по една стотинка по-евтино на километър – от 2 до 8 ст.

Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване, е посочено в съобщението на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

В него се казва още, че с тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече.

Тарифите

Единствено товарните автомобили с тегло между 3.5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища – магистрали, първи и втори клас, като тя ще зависи от емисионния клас на камиона.

Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст./км.

За автомобилите от клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст./км.

За камионите с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст./км.

Дневно по определените от тола пътища преминават по 15 000 камиона с българска регистрация и още около 1000 с чужда с тегло от 3.5 до 12 тона.

Даден е пример за камион с маса между 3.5 т и 12 т и емисионен клас Евро V. Той би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14.40 лв., за София – Варна – 16.11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4.03 лв.

Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17.89 лв., за София – Варна – 20.09 лв., а за Варна – Бургас – 5.05 лв.

Най-масово по пътищата от тол системата се движат камионите над 12 тона – по 25 000 дневно с българска и още 11 с чужда регистрация. За тях са предвидени няколко ставки.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища.

Така например камион над 12 тона с четири и повече оси и клас Евро V би следвало да плати за пътя София – Бургас 71.72 лв., за София – Варна – 77.66 лв., а за Варна – Бургас – 19.27 лв. При по-нисък екологичен клас – Евро IV, примерният маршрут София – Бургас би струвал 89.65 лв., София – Варна – 97.73 лв, а за Варна – Бургас – 24.32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст./км за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст./км за втори клас пътища.

Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

"Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда", казва проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Обхват на пътищата

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3.5 тона.

След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на платените пътища.

Компенсаторна такса

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса.

За камиони между 3.5 т и 12 т е предложено компенсаторната такса да е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., а за автобусите – 150 лв.

Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3.5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с две и три оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона и с четири и повече оси – от 119 лв. до 242 лв., а за автобусите – от 24 лв. до 49 лв.

Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса за водач на камион с тегло над 12 тона с повече от четири оси и еко категория Евро IV е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата - Световната банка.

Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейската директива.

Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Без промяна на цените на винетките

Няма да има промяна в цените на винетките за леките автомобили до 3.5 тона.

Уикенд винетката остава 10 лв., седмичната – 15 лв., месечната - 30 лв., тримесечната - 54 лв. и годишната – 97 лв.

Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на река Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

mediapool.bg