Кламер БГ - Бизнес новини: Танева твърдо за повече български храни във веригите, те дават паркингите си за фермерски пазари

Танева твърдо за повече български храни във веригите, те дават паркингите си за фермерски пазари

Бизнес

|
Четв, 09 Апр 2020г. 10:17ч.
Танева твърдо за повече български храни във веригите, те дават паркингите си за фермерски пазари

Земеделският министър Десислава Танева потвърди намерението на правителството да задължи търговските вериги да отделят половината площ на обектите за специално обособени и обозначени щандове само с българска продукция и да предлагат на щандовете си продукти, произвеждани в 200-километровия регион на съответния магазин. Негативната позиция на Сдружението за модерна търговия тя определи като

"пълна с манипулация" и обяви, че "за всеки български държавник е унижение да коментира подобна злоупотреба".

Все пак двете спорещи страни са провели видеоконферентен разговор по-късно в сряда и големите търогвски верига са предложили да предоставят паркингите си за пазари с

продукти на български фермери до края на извънредното положение. В четвъртък ще има нова дискусия, а в петък вече трябва да е ясен оконателният вариант на

подготвяното постановление на Министерския съвет.

"Да, ние ще въведем задължение на всички оператори, които имат представителства в цяла България, в областните центрове - с търговски обекти, да предлагат местна регионална продукция на потребителя. В това няма абсолютно никакво вмешателство в досегашните им канали на доставка, логистика, разпространение. Това е минималното, което сме длъжни да направим като държавници, за да съхраним нашия народ", заяви Танева пред журналисти в сряда по обед.

Няма и час след това Държавен фонд "Земеделие" съобщи, че е одобрил 5 млн. лв. помощи за локални вериги с обекти в различни градове, ако зареждат свежи български домати, краставици и пипер.

По думите на Танева отдавна се води диалог с чуждите търговски вериги за увеличаване на българските храни, който е безплоден. "Освен това, в настоящето положение на криза, може пенсионер с 240 лв. да я дари за битка в тази криза и да подкрепи крайно нуждаещи се, а не може търговски оператор с "ен" на брой обекти, генериращ такива приходи, да направи минималното усилие дребният производител да продава в обекта му в провинцията. Това е нонсенс, не подлежи на коментар", каза Танева.

Само чуждите вериги били против

Тя коментира, че имало много поддръжници на идеята за задължителните български храни. В момента се правят чисто редакционни корекции според становищата на заинтересованите страни. "Това на Сдружението на модерна търговия няма как да се отрази", обяви агроминистърът.

В разпространена от ведомството позиция се посочва, че с планираното правителствено постановление в контекста на Закона за извънредното положение, не се въвеждат регулации в дейността на частните оператори, а само се задължават обектите да предлагат продукцията на местни български производители. Обхватът на изискването се планира да продължи до 31 декември 2020 г.

От земеделското министерство определят като манипулативни твърденията на Сдружението за модерна търговия, че това ще доведе до поскъпване на стоките.

"В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение - площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти, не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките", пишат от Министерството на земеделието, храните и горите.

Помощта била за малките производители заради затворените ресторанти

То обяснява, че действията му са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители запазване на поминъка им.

"Голяма част от родната продукцията е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. Чрез "монополното" си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност", смята агроведомството.

"Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат", завършва се в позицията му.

Според Сдружението за модерна търговия обаче изискването ограничава свободното движение на стоки, ще осигури пазар за недоказали се производители с некачествени стоки или ще остави магазините празни, тъй като веригите не могат да осигурят пропорционално зареждане на български и вносни храни.

Поддръжниците искат мерките да са постоянни, а не само до януари

Сред подкрепящите мерките на земеделското министерство за налагане на повече български храни във веригите са Асоциацията на индустриалния капитал в България и Сдружение "Произведено в България".

Двете организации излязоха с общо становище в подкрепа на мерките, но смятат, че те трябва да са дългосрочни, а не само до края на годината заради пандемията от Covid-19. Те също така смятат, че в постановлението се неглижира производството на риба и аквакултури, тъй като в него не става и дума за техните продукти – свежа риба и преработена или консервирана.

Според тях аргументът, че тези фирми се подпомагат от европейските фондове, е несъстоятелен, тъй като програмата за рибарство няма отношение към форсмаржорните обстоятелства, породени от пандемията и извънредното положение. "Още по-малко тя има отношение към мерките за защита на българските производители от некоректните търговски практики, които родиха настоящия проект за ПМС", пише в тяхното становище.

Според тях обаче е разумно да се предвиди етапност във въвеждането на протекционистките мерки, каквито има и в други европейски държави. "Условие, една или друга верига да оперира на съответния пазар, е да продава местна продукция", разясняват те.

Бизнес формациите твърдят, че имат "информация за не една и две български фирми, чието производство носи най-престижните международни сертификати, но продукцията им не се приема от някои от опериращите в България търговски вериги".

В становището на двете организации се оспорва твърдението на Сдружението за модерна търговия, че промоционалната търговия е една трета от търговския оборот. Според тях този дял е над 50% и промоциите се правят под натиск и без изричното съгласие на производителя.

Биофермерите нападнаха веригите за лоши практики

Биопроизводителите също защитиха идеята на министерството и коментираха, че от години достъпът им до рафтовете на големите вериги в Българи е изключително труден, заради поставяните им непосилни условия за количеството и зареждането, както и заради натиска по отношение на цени и промоции.

Те се оплакаха, че от веригите им искат гаранции, неустойки и допълнителни сертификати при положение, че разполагат с биосертификати.

Поради това и 95% от българската биопродукция се изнасяла, а отскоро обособените рафтове на веригите магазини за биохрани били пълни с вносни стоки на няколко пъти по-високи цени от тези на българските фирми и дори техните продукти се преопаковали и преетикирали, заявяват от организацията "Био БГ".

Според нея натискът върху веригите супермаркети за българските храни не е върху пазарните механизми, а в посока солидарност, съхраняване и спасяване на поминъка на българските производители на селскостопанска продукция и храни. "Аргументите на Сдружението за модерна търговия, че ще бъде занижено качеството на продукцията и ще бъдат повишени цените, олекват на фона на нашия опит", посочва се в становище, изпратено до медиите.

В него те призовават българските потребители да купуват български биопродукти, защото освен, че са здравословни и чисти, са произведени с много ръчен труд, с мисъл и грижа за околната среда.

Пари за продажба на български зеленчуци

За твърдото намерение на правителството да разшири с административни методи присъствието на български храни в търговската мрежа говори и решението на фонд "Земеделие" да отпусне 5 млн. лв. като мярка заради коронавируса за хранителни вериги, които изкупуват български домати, краставици и пипер.

Средствата ще компенсират част от разходите на търговските обекти за транспорт, логистика и реализация на свежи български зеленчуци, оранжерийно производство в търговската мрежа през 2020 г., посочват от фонда.

Финансиране ще получат локални вериги с

най-малко три обекта в една или няколко съседни административни области. Ако изкупуват свежи български оранжерийни зеленчуци, ще получат помощ. Единичната ставка ще е 600 лв. за домати, 400 лв. за краставици и 800 лв. за пипер. В калкулацията влизат част от разходите на тон, които кандидатът за помощта ще направи за привеждането на продукцията в търговски вид.

mediapool.bg