Кламер БГ - Бизнес новини: Таксиметровият бранш иска по-високи цени и обвързване на таксите с тарифите

Таксиметровият бранш иска по-високи цени и обвързване на таксите с тарифите

Бизнес

|
Четв, 09 Ян 2020г. 15:43ч.
Таксиметровият бранш иска по-високи цени и обвързване на таксите с тарифите

Таксиметровият бранш иска по-високи цени за превоз на пътниците. За целта предлага обвързване на таксите за престой, повикване на адрес и първоначалната, с тарифите за превоз. Очакваният ефект е превозът на пътниците за един курс да се оскъпи с около 1.5 лв. Това заяви пред Mediapool Кирил Ризов, председател на съюз "Такси", в който членуват таксиметрови компании и шофьори.

По думите му най-бързо може да стане обвързването на таксите за превоз на пътници с тарифите. За това е нужна промяна в Наредба 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници, която трябва да бъде направена от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Другите искания на таксиметровия бранш са свързани с възможността да карат в бус лентите, когато превозват пътници, с плащането на данък върху автомобила, както и със застрахователната полица. За тях обаче са нужни промени в различни закони, което е по-дълъг процес.

Съюз "Такси" е внесъл предложенията си в ресорното министерство и в момента текат преговори, каза Ризов.

Обвързването на таксите с тарифите

В момента има пет компонента, по които се определя цената за таксиметров превоз на пътниците. Това са две тарифи – минимална и максимална, които се определят с решение на Общинския съвет, и три такси – първоначална, за повикване на адрес и за престой, които са залегнали в наредбата. В момента всяка една от трите такси не може да бъде по-висока от 50% от цената за един километър пробег от тарифата.

Сега съюз "Такси" предлага първоначалната такса да бъде не по-малко от три пъти минималната цена за километър и не повече от три пъти максималната цена за километър.

В момента в София първоначалната такса е средно около 70 ст.. Ако бъде прието предложението, тя ще бъде най-малко 2.31 лв. през деня (77 ст./км) и 2.64 лв. през нощта (88 ст./км). Максимално пък ще възлиза на 3.90 лв. през деня (1.30 лв./км) и 5.70 лв. през нощта (1.90 лв./км).

Това се прави с цел да се реши проблемът с късите заявки, които сега шофьорите не искат за изпълняват, обясни Кирил Ризов.

Предложението на съюз "Такси" за такса престой е тя да не бъде по-малко от 30% от минималната тарифа и не повече от 50% от максималната. Сега за нея няма долен праг и масово при такситата в София е 18 - 20 ст./мин.

За повикване на адрес предложението е таксата да е не по-малко от минималната и не повече от три пъти от максималната тарифа. В момента е половината от цената на един километър пробег.

Без промяна на тарифите

Тарифите за таксиметров превоз на пътници се променят с решение на Общинския съвет. Към момента няма индикации Столичният общински съвет да има намерение да ги променя. Така минималните тарифи остават 77 ст./км през деня и 88 ст./км през нощта, а максималните - 1.30 лв./км през деня и 1.90 лв./км през нощта.

Ако тарифите останат без промяна, а се приеме предложението за обвързване на таксите с тях, превозът на пътниците ще се оскъпи с около 1.50 лв., каза Ризов.

Стикер "етично такси"

Браншът е разработил и Кодекс за професионална етика на таксиметровия шофьор. Кодексът няма да има задължителен характер, но всеки който го спазва ще получи стикер, който може да постави на автомобила си, каза Ризов.

Другото предложение на бранша е таксита с клиенти да се движат в бус лентите. За това обаче са необходими промени в Закона за автомобилните превози.

Искат още и такситата да бъдат обявени за екологични, защото масово са на газ и метан и по този начин помагат за подобряване на качеството на въздуха в София. За това от бранша настояват местният данък за техните автомобили да бъде променен – или да бъдат освободени от плащането му, както е при електрическите автомобили, или да им бъде намален, каза Ризов.

mediapool.bg