Кламер БГ - Бизнес новини: Строежът на магистрала "Хемус" закъснява заради разрешителни

Строежът на магистрала "Хемус" закъснява заради разрешителни

Бизнес

|
Пет, 06 Март 2020г. 18:42ч.
Строежът на магистрала "Хемус" закъснява заради разрешителни

Изграждането на магистрала "Хемус" закъснява спрямо предварително поетите ангажименти преди година и е спорно дали ще бъде готова през 2024 г., както обеща нееднократно премиерът Бойко Борисов.

Строителството на магистралата, която трябва да свърже София и Варна, за да дръпне икономиката и в Северна България, е един от основните приоритети на третия кабинет на ГЕРБ.

За една година строителството й не е напреднало дори с 1 км на участъка, строен от държавната "Автомагистрали". На нея й беше възложено без търг да построи липсващите 223 км от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Буховци", за което получи около 2.7 млрд. лв.

За това пък частната "Автомагистрали Черно море" "напредва яко", по думите на премиера в петък, с 16-километровата отсечка между Белокопитово и Буховци и догодина ще са готови.

Това се видя от поредната проверка на премиера Бойко Борисов с "джипката" по строящите се в момента участъци на "Хемус". В автомобила с него бяха заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков и шефът на държавната компания "Автомагистрали" Стоян Беличев.

"Видя ли вече багерите, знам, че ще стане. Обнародвани, решения, разрешителни... Инструктаж на работниците... Да са го направили комунистите, ако е било лесно. Няма да се вкарат тука у калта. Ще седят на жълтите павета, там е лесно... После ще минават от тука за минути и няма да знаят какъв къртовски труд е положен", каза Бойко Борисов.

Първото разрешително за строеж на 16 км

От показаните кадрите се вижда, че към момента строителството е на етап подготвителни дейности - махане на хумусния слой и изграждането на площадки за инертните материали. Реално се работи само на 2 км, по думите на Николай Нанков.

Очевидно е, че Борисов не си спомня какво му е говорил Нанков в джипката преди една година - как до края на 2019 г. всичко ще е свършено и най-късно през пролетта на 2020 почват да строят едновременно около 50 км от пътен възел "Боаза" и пътен възел "Плевен". Този участък е разделен на три отсечки и идеята беше да се работи едновременно по тях.

Година по-късно Нанков реди нови обещания. За първия участък от около 16 км от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци" разрешително за строеж е публикувано днес - 6 март, в Държавен вестник. "Реално се работи на 2 км", изпълнени са над 50% от дейностите на тях, казва Нанков. Допълва, че трябва да бъдат изградени 4 моста, 2 виадукта и 2 пътни възела. До десетина дни ще започнем, обещава Стоян Беличев, шефът на "Автомагистрали".

От обясненията на зам.-министъра се разбира, че причината за забавянето на работата е, че повече от година държавната администрация не успява да изработи парцеларните планове и да проведе отчуждителните процедури, за да бъдат издадени разрешителните за строеж.

А багерите и камионите влязоха в частните имоти на хората още през зимата на 2019 г. без да им бъдат дадени никакви обезщетения. Машините разораха и безобразно дъното на река Вит, унищожавайки застрашени видове, за което алармира неправителствената организация "Балканка". Някои от потърпевшите днес водят дела срещу държавата.

Вторият участък е най-тежкият

Вторият участък с дължина 19 км - от края на пътен възел "Дерманци" при пресичане с пътя Луковит - Угърчин, до връзката с пътя Радювене - Катунец, включително пътен възел "Каленик" е "най-най-тежкият инженерен участък", казва Нанков.

Посочва, че "за него Министерският съвет миналата седмица взе решение за отпускане на около 600 000 лева за отчуждителни процедури".

Нанков обяснява, че ще трябва да се построи тунел с дължина от 400 метра с две тръби и 7 виадукта. Най-дългият от тях е с дължина 1.2 км и е висок 46 метра - "сложно съоръжение", казва зам.-министърът на регионалното развитие. Ще се изграждат още 7 големи надлеза и подлеза, селскостопански връзки и площадка за отдих.

На този участък в момента се маха хумусният слой.

Третият участък до Плевен/Ловеч

Третият участък е с дължина от 17 км и ще започва от края на пътен възел "Каленик“ при пресичането с пътя Радовене - Катунец до връзката с пътя Плевен - Ловеч, включително и пътен възел "Плевен".

Той условно е разделен на два подучастъка - един от 10 км и иден от 7 км, обяснява Беличев. И там нещата са на подготвителни дейности. Отчуждения не са направени.

В третия участък трябва да се построят 6 виадукта, 9 подлеза и надлеза. В него ще има и две площадки за отдих и места за паркиране на тирове и леки коли - от двете страни на магистралата.

Борисов се вълнува дали строителството напредва. Спира от време на време джипа, за да пита работниците: "Как си бе, наборе? Действаме ли, вече работите ли на обороти?"

Само проектът е готов за магистралата до Велико Търново

За липсващите 82 км от магистрала "Хемус" от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново "Автомагистрали" са изготвени техническите проекти и те вече са приети, докладва Нанков на Борисов.

Допълва, че в момента се правят парцеларните планове и отчуждителните процедури.

Участъкът от Велико Търново до пътен възел "Буховци" край Шумен с дължина 89 км въобще не се обсъжда в джипката. За него в края на миналата година "Автомагистрали" получи от правителството 1.38 млрд. лв.

"Автомагистрали Черно море" напъват яко в участъка Буховци - Белокопитово

И ако при държавната фирма "Автомагистрали" няма видим напредък в изграждането на "Хемус" въпреки по-високото финансиране, то от частната "Автомагистрали Черно море" "напъват яко", по думите на Борисов, в участъка изграждащ се откъм Варна.

Затова и очакванията са през лятото на 2021 г. да е завършено строителството на магистралата между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" с дължина малко над 16 км, обещава Нанков.

Отчита, че част от трасето е готово на 90% и "след някой и друг месец" ще е готово. Другата част на магистралата закъсня по вина на държавата, заради отчуждителните процедури. За някои имоти обезщетенията, дадени от държавата, нямаха нищо общо с пазарните оценки и по тази причина някои собственици обжалваха.

"Права ли е, гледайте да не я изкривите някъде, че знаете ли как ще ни се смеят след това", заръчва Борисов на геодезисти на пътя. Констатира, че "напредват яко".

Интересува се и как са загинали двамата работници преди три седмици. Дава напътствия да се вземат всички мерки за безопасността на работниците. Нанков му докладва, че всяка сутрин преди работа се прави инструктаж и се разписват в заповедни книги, за да няма повече инциденти.

"Като лунен пейзаж е станало, но след месец и половина като минем, това няма да се вижда...Времето е идеално за строителство. Колко мостове има - един сред друг, един след друг, а на места вече канавки се слагат... Строителите като ни видят се радват, това са заплати, работа...Когато се трудиш, и настроението е по-хубаво. Ще е много красиво - овошки, магистрала, красота... Цялото трасе минаваме, разкошна работа", обобщи впечатленията си от строежа на века Борисов.

mediapool.bg