Кламер БГ - Бизнес новини: Столична община плаши с разреждане на градския транспорт

Столична община плаши с разреждане на градския транспорт

Бизнес

|
Пон, 21 Фев 2022г. 19:22ч.
Столична община плаши с разреждане на градския транспорт

Столична община плаши с разреждане на градския транспорт

Градският транспорт на София е в колапс - дълговете му растат заради повишените цени на електроенергия и горива и намалелите пътници заради пандемията.

Без финансова подкрепа от страна на държавата, общината ще бъде принудена да съкрати линии, както и да увеличи интервалите на движение на обществения транспорт, което ще доведе до влошаване на услугата, каза Зафир Зарков, заместник-председател на Комисията по транспорт към Столичния общински съвет по време на днешното заседание.

Столична община иска 178 млн. лв. от държавата, за да продължи да работи нормално и да не се разреждат автобуси, тролейбуси и трамваи.

В същото време в Бюджет 2022 са заложени една 65 млн. лева субсидия. Средствата са със 7 млн. лв. повече спрямо 2021 г. От тях 15 млн. лв. са за компенсации за вътрешноградските линии, а останалите 50 млн. лв. за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии.

Задълженията на "Столичния автотранспорт" към доставчици на горива и друг вид разходи към края на януари 2022 г. възлизат на 21.3 млн. лева. От тях 17.3 млн. лева са просрочени, заяви Слав Монов, директор на дружеството по време на заседанието на Комисията по транспорт на Столичния общински съвет.

Според отчета на "Столичния електротранспорт" разходите за електроенергия на дружеството за 2021 г. са над 13 млн. лв. Само за януари тази година те възлизат на 3.8 млн. лева.

Справката на "Метрополитен" показва, че текущите разходи за 2022 г. за електроенергия, поддръжка и консумативи възлизат на 4.4 млн. лева. Дружеството има и просрочени задължения към СДВР за близо 6.5 млн. лева. Общо дължимите средства достигат 10.9 млн. лв., каза проф. Стоян Братоев, изпълнителен директор на метрото.

Основните причини за тежкото състояние на градския транспорт в София се дължи на ковид пандемията, която започна през 2020 г., заради която драстично намаля пътникопотокът и продажбата на превозни документи.

Последвалата икономическа криза, в това число поскъпването на горивата и електроенергията, също допринесе за задлъжнялостта на операторите, посочиха директорите на транспортните дружества.

mediapool.bg