Близо 200.12 млн. лева (около 240 млн. лева с ДДС) смята да даде Столичната община за текущ ремонт и поддържане на улиците и тротоарите в София. Местната власт е обявила поръчка за избор на фирми, които да вършат тази работа за срок от 4 години. Договорите с настоящите фирми изтичат през май, юни и юли 2023 г.
По-късно във вторник от организацията "Спаси София", която има общински съветник в лицето на Борис Бонев, обявиха, че искат спиране на търга и удължаване с година на стоящите договори.
Те бяха подписани през 2019 г. след обществена поръчка, публикувана през септември 2018 г. Към онзи момент прогнозната стойност за текущия ремонт и кърпенето на улиците в София е била 116.67 млн. лева. За четири години сумата е нараснала с над 80 млн. лева до 200.12 млн. лева.
Точната сума, която се плаща по договорите, зависи от възложената от общината работа. В договорите обикновено се залага месечна сума, но могат да се добавят дейности, които се калкулират по цените, които фирмите са дали при кандидатстването по търга. Единичните стойности също са записани в договорите.
През април зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов обяви, че общината подготвя нови търгове за уличните ремонти, тъй като няма решение за индексирането на съществуващите контракти. Според него изпълнението по тях е трудно заради увеличението на цените на строителните услуги и материали. Затова от общината искаха държавата да разреши индексиране на вече подписани контракти, а ако това не станело, местната власт щяла да пусне нови търгове.
Към момента не може да се очаква, че новият търг за кърпене и асфалтиране на улици ще доведе до преждевременно прекратяване на съществуващите договори. Практиката показва, че подобни големи обществени поръчки се точат с месеци заради обжалвания. Например поръчката, по която в момента се извършва уличната поддръжка, беше обявена през септември 2018 г., а първите договори са от май 2019 г.
Както и до момента, така и в новата поръчка територията на града е разделена на 7 зони, а кандидатите, които ще участват в търга, могат да подават документи само за една от тях.
Седемте зони, на които е разделена София, и фирмите, които правят уличните ремонти в тях към момента.
От участниците в новия търг се иска да имат минимален оборот за последните три години от 5 млн. лева. Също така трябва да са извършили пътно строителство на 100 000 кв. метра пътни настилки, като минимум 25 000 кв. метра от тях трябва да са в градски условия. Поставени са изисквания за минимум работници и техника, сред които наличието на асфалтова база с минимална производителност 100т/час.
Дкументи се подават до 30 септември, а офертите трябва да бъдат отворени на 3 октомври.
"Спаси София" иска спиране на търга
Обявяването на поръчката и условията по нея бяха критикувани от организацията "Спаси София". "Рекордната обществена поръчка за ремонти на улици и тротоари по "съществуващо положение", без да се вложи грам мисъл, без проект, строителни книжа и с 4 пъти по-къса гаранция, обрича София на некачествени ремонти, лоша инфраструктура и неприветлива градска среда", смятат от организацията.
Според тях евентуалното подписване на нови договори за поддържане на улиците за 4 години ще остави пред свърен факт кметът, който спечели изборите през есента на 2023 г. За това и настояват поръчката да се прекрати, а договорите с настоящите фирми да се удължат с година. Според "Спаси София" "това е позната практика на столичния кмет Фандъкова - в края на мандата да се раздават стотици милиони в дългосрочни договори"
"Кметът няма легитимност да предопределя бъдещето на София и за следващите 4 години", завършва позицията на Спаси София.
mediapool.bg