Кламер БГ - Бизнес новини: Сменен е шефът на държавната фирма, свързана с удълбаването към порта на Доган

Сменен е шефът на държавната фирма, свързана с удълбаването към порта на Доган

Бизнес

|
Вт, 12 Апр 2022г. 20:24ч.
Сменен е шефът на държавната фирма, свързана с удълбаването към порта на Доган

Сменен е шефът на държавната фирма, свързана с удълбаването към порта на Доган

Транспортният министър смени изпълнителния директор на "Транспортно строителство и възстановяване". Държавната компания получи близо 400 млн. лв. по инхаус договор за удълбаването на каналите на пристанище "Варна", водещи към порта на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган, който има амбиции да го развива като голям терминал.

На мястото на досегашния изпълнителен директор на Божидар Джелебов е назначен Иво Янакиев до провеждането на конкурсна процедура, съобщи Министерството на транспорта. Промяната все още не е вписана в Търговския регистър, тъй като се изчаква 3-дневния срок.

Решението за смяната е взето във връзка с дейността на дружеството по отношение на договора по удълбаването на пристанище "Варна", който е обект на проверки от МВР и прокуратурата.

Божидар Джелебов е лейтенант от запаса. През 2020 г. той е удостоен със званието "Почетен член на Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва на Република България".

От транспортното министерство не дават биография на новия директор. Така остава неясно дали дружеството се поема от инж. Иво Янакиев, който е председател на Управителния съвет на Националното сдружение - общество на инженерите по железопътен път, или от негов съименник.

"Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) се ръководи от 3-членен съвет на директорите. Другите двама членове са Тодор Кондаков и Марин Христов, показва справка в Търговския регистър.

Проектът за удълбочаване на пристанище "Варна" бе възложен чрез инхаус поръчка след покупката на ТЕЦ "Варна", към чието пристанище води единият от каналите, от страна на почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

Проектът, който трябва да направи варненското пристанище конкурентно на това в румънския град Костанца, беше задействан от транспортния министър от кабинета "Орешарски" Данаил Папазов през 2013 г.

Впоследствие фирма на децата на Папазов продаде на Доган 70 на сто от компанията - собственик на ТЕЦ "Варна" за 3500 лева, с което почетният шеф на ДПС овладя добре напомпан от държавата бизнес.

Година след сделката Доган регистрира през 2019 г. дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово" като дъщерна компания на ТЕЦ "Варна", чиято цел е да управлява бъдещото търговско пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ-а във варненския залив.

Едва след влизането на Доган в проекта той получи държавно финансиране. Това се случи при третия кабинет на Бойко Борисов. Обществена поръчка за удълбаването на пристанището обаче нямаше.

Вместо това се прибягна до познатата схема с инхаус възлагане на стойност 435 млн. лв. между държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) и държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ), които са под шапката на Министерството на транспорта.

ТСВ, което по принцип се занимава с железопътни ремонти, превъзлага дейностите на обединението "ЕС Билд" ДЗЗД, което пък наема корабите с дълбачки от руската "Гидрострой".

Проектът е изпълнен на 80% до порт "Езерово", докато до останалите 15 оператора, докъдето трябва да стигат удълбочените канали, все още работата не е започнала. Първоначално транспортният министър Николай Събев обяви, че ще спре реализацията му. Но след това размисли и обеща, че ще бъде завършен.

Миналата седмица все пак МВР внесе сигнал до прокуратурата относно изпълнението на проекта.

mediapool.bg