Кламер БГ - Бизнес новини: След концесията на летище "София": Какво става с държавния оператор

След концесията на летище "София": Какво става с държавния оператор

Бизнес

|
Четв, 15 Апр 2021г. 19:25ч.
След концесията на летище "София": Какво става с държавния оператор

Да започнеш работа на столичното летище без препоръки е мисия невъзможна. Още от времето на социализма, за да се вредиш на работа там ти трябват връзки или партийна препоръка. Това се запазва и след демократичните промени. А причината за огромния интерес са високите заплати.

Основната цел на отдаването на концесия на летище "София" е да го превърне в модерно с европейски фасон, което да гарантира ръст на пътниците. С влизането на частен стопанин се очаква също да се затворят пробойните за изтичане на средства, както и да спре да бъде хранилка за партийни елити и редови членове. През 2016 г. премиерът Бойко Борисов лично се застъпи за чистачките на летището, които тогава взимаха средно по 1123 лв., след като ръководството нае частна фирма с аргумента, че така им излиза по-евтино. Именно чистачките се обявиха против концесията на летището и поискаха прекратяване на процедурата.

Това не се случи и днес има избран концесионер – дружеството "Соф Кънект", в което международният фонд "Меридиам" държи 99% от акциите, а останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг", която през последната година остана почти единственият чужд участник, печелещ търгове за пътища. Техен партньор е "Летище Мюнхен", което трябва да помага за управлението на столичното летище.

Въпреки че договорът на концесионера с държавата беше подписан през лятото на 2020 г. той реално все още не е влязъл в сила. След изборите беше подписан първия анекс, с който "СОФ Кънект" получи право да отложи плащанията по концесията за първите 10 години заради коронакризата.

Очакванията бяха, че с влизането на концесионера на летището държавната компания "Летище София" ще престане да съществува. Но от публикувания концесионен договор и искането на КТ "Подкрепа" за сключване на още един анекс за запазване на работните места става ясно, че държавният оператор остава с част от служителите си. По информация на синдиката около стотина от 2400 души на работа към момента в "Летище София" остават на работа в държавния оператор.

"Летище София“ остава на пазара на авиационни услуги за да управлява активите си и да събере вземанията си", каза министърът на транспорта Росен Желязков пред Mediapool.

Последната година е тежка за авиобранша заради срива в пътуванията и туризма, предизвикан от пандемията от коронавируса. За 2020 г. са отчетени около две трети по-малко пътници и 50% спад на кацащите и излитащи самолети, което е довело до намаление на приходите с около една трета и загуба залетището, каза Росен Желязков. Трафикът се е върнал на нивата от преди 12 години -

2.9 млн. обслужени пътници за 2020 г. спрямо 7.1 млн. година по-рано, а за първите два месеца загубата на държавния оператор възлиза на 11 млн. лв., каза още Желязков.

Вземания от 62.4 млн. лв. , над половината от които са под въпрос

Летищният оператор има да събира текущи вземания в размер на 62.4 млн. лв., показва последно публикуваният финансов отчет на "Летище София" за третото тримесечие на 2020 г.

От тях най-голяма е сумата от забавени плащания за летищни такси – над 37.4 млн. лв. По-голямата част от нея – 35.7 млн. лв., обаче не е ясно дали "Летище София" ще може да си я прибере. Това са дългове, които държавният оператор претендира от "България Ер“. Върховният административен съд обаче е отхвърлил всички претенции на държавата с мотива, че летищните такси не са били правилно изчислени от "Летище София".

Така към момента изглежда, че държавната компания по-скоро ще пие една студена вода, отколкото да получи претендираните суми, въпреки че фигурират в отчета й.

Не е ясно новият транспортен министър какви ходове ще предприеме и дали изобщо е възможно да бъдат платени тези такси.

Другото голямо вземане на "Летище София" е 23.9 млн. лв. от държавата. То е за плащане за изграждането на втория терминал по договора с Кувейтския фонд.

Останалите са дребни суми – 5000 лв. от "Авиоотряд 28", и 1000 лв. - от "Летище Пловдив".

Активите – хотел на морето и земи край София

В активите на държавното дружество остават хотел на морето, който до момента се е ползвал като почивна станция от работещите, атрактивни земи в северните столични райони, които са подходящи за логистика, както и летището в Балчик.

За ведомствения хотел "Космос" в курорта "Св.Св. Константин и Елена" е трудно да се открие информация в интернет. Хотелът има Фейсбук страница, от която става ясно, че разполага с 51 стаи и 5 апартамента. Работещи на летището казват, че преди няколко години е бил реновиран, но не е някакъв лукс и не се намира на първа линия на морето, но пък разполага с басейн с минерална вода.

През 2018 г. летище "София" е организирало търг с тайно наддаване за отдаване под наем на бара и кухненския блок на хотела“, но не е публикувана информация дали има сключен договор с избран изпълнител. От тази обява става ясно, че хотелът работи само четири медеца в годината – от юни до септември. Хотелският бар е с площ от 85 кв.м с 24 места се е предлагам под наем срещу 200 евро за четири месеца.

Кухненският блок е

323 кв. м и разполага с кухня, ресторант с 96 места и тераса с 24 места за хранене и исканият за него наем е бил 680 евро за четири месеца.

Аеропортът в Балчик влезе в активите на "Летище София" с решение на първото правителство на Бойко Борисов през август 2011 г. Идеята му тогава беше бившето военно летище да се ползва като гражданско и да обслужва околните голф игрища.

Година по-късно на него каца първият международен граждански полет, но през годините аерогарата така и не успя да сстане конкурент на летището във Варна, каквито амбиции имаше първоначално Бойко Борисов.

Най-вероятно причината за това е, че летището има лиценз за "летателна площадка“, което означава, че на него могат да кацат само малки машини с тегло до 5.7 тона. Причината е, ч пистата е къса и с малка носимост.

Летището в Балчик е разположено на около 2 километра от центъра на града върху площ от 4600 дка.

Защо и да не се слеят двете държавни дружества "Летище София" и "Летище Пловдив" с цел икономия на средства от управление, разсъждават експерти. Концесията на "Летище Пловдив" пропадна, а при повторно обявения конкурс нямаше кандидати.

Какво ще се случва с държавния летищен оператор – решението ще е в ръцете на новото правителство и новия транспортен министър.

Към момента дружеството е в безтегловност, след като в началото на годината изпълнителният директор Владимир Рапонджиев подаде оставка след искането за драстично поскъпване на таксите на летището. На негово място транспортният министър Росен Желязков е назначил Христо Ханджиев дни след парламенгтарния вот, показва справка в Търговския регистър. Останалите двама в директорския борд са Ася Иванова и Христина Янкова.

mediapool.bg