Кламер БГ - Бизнес новини: Скандалният търг през Кресна събра 12 кандидати

Скандалният търг през Кресна събра 12 кандидати

Бизнес

|
Вт, 19 Фев 2019г. 19:15ч.
Скандалният търг през Кресна събра 12 кандидати

Общо 12 оферти бяха подадени в скандалния търг за част от пътя през Креснеското дефиле на магистрала "Струма" (лот 3.2.2) с индикативна стойност от над 430 млн. л.в без ДДС. Всички големи български строителни компании, както и няколко чужди, подадоха предложения.

Над обществената поръчка беше хвърлена сянка на съмнения заради незаконно проучване на трасето – прокарани горски пътища и сондажи без разрешение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Отговорността беше поета от "Пътпроект 2000" с обяснението за по-точни парцеларни планове за отчуждителните процедури. От компанията пред бТВ твърдяха, че ще участват в търга, но не фигурират сред кандидатите.

В деня на отваряне на офертите директорът на "Държавно горско стопанство Кресна" инж. Димитър Терзиев беше уволнен, заради бездействието му довело до прокарването на временните пътища и сондажи. Това съобщиха от Югозападното държавно предприятие, на чието подчинение е горското в Кресна. На "Пътпроект 2000" е наложена санкция от 15 000 лв., а за случая беше сезирана и прокуратурата.

Участъкът между Кресна и Крупник на магистрала "Струма" е с дължина 24 км. Това е платното в посока от Кулата за София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Участъкът е разделен на два лота, като в края на миналата седмица бяха отворени офертите за другата част от пътя.

Някои от обединенията са същите, както в търга за лот 3.2.1. Всички големи български строителни компании отново участват, както и няколко чужди, предимно от Турция.

Новото е, че при този търг специализираната в тунелното строителство "Евро Алианс Тунели" играе с "Иса 2000" и "Автомагистрали Черно море" (които са част от обединението, което строи 16 км от магистрала "Хемус" до Търговище). В другия търг "Евро Алианс" участва с "Хидрострой" на Велико Желев, която този път не е сред кандидатите.

ГБС, които участват самостоятелно в другия търг, сега си партнират с португалската "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас" АД (EPOS – Empresa Portuguesa de Obras Subterrâneas).

Има и три самостоятелни участника. Единият е азербейджанската "Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация", която подаде оферта и в поръчката за проектиране и строителство на единия лот от четирилентовия скоростен път между Мездра и Ботевград. Другите два кандидата, които играят сами, са турските "Дженгиз" и "Колин". Наскоро "Дженгиз" спечели и големия жп търг за най-сложния участък между Елин Пелин и Костенец.

Кандидатите по реда на отварянето на офертите:

1. Обединение "Кресна" с участници "ИСА 2000" ЕООД, "Евро Алианс Тунели" ЕАД и "Автомагистрали Черно море" АД

2. "Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация" АД

3. ДЗЗД "АМ Струма-3.2.2" с участници "ГБС-Инфраструктурно строителство" АД, "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас" АД (Португалия) и "Главболгарстрой Интернешънал" АД

4. "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД

5. ДЗЗД "Южен коридор 3.2.2" с участници "Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Трансконсулт-22" ООД

6. Обединение "Геопът Струма 3.2.2" с участници "Геострой" АД, "Пътстрой-92" АД, "Биас-М" ЕООД и "Илия Бурда" ЕООД

7. "Колин Иншаат Туризъм Санайи ве Тиджарет" АД

8. ДЗЗД "Европейски пътища 3.2.2" с участници "Джи Пи Груп" АД и "Логистика 21" ЕООД

9. Консорциум "ИнтерБГ", с участници "ПСТ Груп" ЕАД, частно акционерно дружество "Строителна асоциация Интербудмонтаж", "БГ ленд кънстракшън" АД и "Копекс и Ко" ЕООД

10. "ТТБГ 3.2.2." ДЗЗД с участници "Тодини Конструкциони Дженерале С.П.А." и "Тодини България" ООД

11. Обединение "АМ Струма Югозапад" с участници "Трейс Груп Холд" АД и "Алве Консулт" ЕООД

12. ДЗЗД "Европейски пътища 3.2.2" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство – Благоевград" АД, "Вахостав-СК" а.с., "Пътпроект" ЕООД, "Рутекс" ООД и "Метропроект Прага" АД

Участък с четири тунела и обход на Кресна

Дължината на лот 3.2.2 е с дължина 10.4 км. В него е включен и обходният път на Кресна (5.5 км). При обхода на града ще бъде изградена и площадка за отдих, която ще бъде с ток, вода и канализация. От нея ще има и връзка с град Кресна.

В този участък ще бъдат построени четири тунела - "Тисата" (171 м), "Света Неделя" (1.3 км), тунел "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н.

В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

Чрез пътен възел "Кресна" ще се осигурява достъпа в посока Кулата, София и първокласния път I-1.

Индикативната стойност на обществената поръчка е над 430.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е над четири години - 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Проектът се финансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Шансовете обектът да бъде завършен до финансовото приключване на програмния период през 2023 г. изглеждат илюзорни.

Уволнения и наказания в горското

Междувременно стана ясно, че директорът на горското стопанство в Кресна инж. Димитър Терзиев е уволнен заради бездействие, довело до тежки нарушения в държавните горски територии, като по-конкретно става дума за сондажи в района на въпросния лот 3.2.2.

Договорът за управление на инж. Терзиев е прекратен едностранно и без предизвестие от директора на Югозападното държавно предприятие инж. Дамян Дамянов, се казва в официално съобщение на държавната компания.

В него е посочено, че на служителите на териториално поделение "ДГС Кресна", изпълняващи длъжността зам.-директор, старши лесничеи и горски надзиратели, допуснали нарушенията, ще бъдат наложени дисциплинарни наказания по Кодекса на труда.

Разследване на Антикорупционния фонд и бТВ показа, че строители правят проучвания на бъдещото трасе от Кресна до Крупник (участъка в посока София), преди изобщо да са подадени оферти по обществената поръчка. Хора, работещи в района, твърдяха, че фирмите, които работят, са ГБС или "Геострой", но и двете компании категорично отрекоха.

Отговорност пое проектантската фирма "Пътпроект – 2000", която изработва разширен идеен проект на трасето през Кресненското дефиле. Фирмата не е уведомила стопанина на гората за сондажите и с тежка техника е разширила над 2.7 км съществуващи пътища и е прокарала близо 4 км нови. Връчен й е акт за нарушение и е наложена глоба от 15 000 лв. Сезирани са районната прокуратура в Сандански и окръжната прокуратура в Благоевград за самоуправство, се казва в съобщението на Югозападното държавно предприятие.

mediapool.bg