Кламер БГ - Бизнес новини: Свлачища блокират строежа на магистрала "Струма" след Благоевград (видео)

Свлачища блокират строежа на магистрала "Струма" след Благоевград (видео)

Бизнес

|
Пон, 27 Септ 2021г. 16:49ч.
Свлачища блокират строежа на магистрала "Струма" след Благоевград (видео)

Свлачища блокират строежа на магистрала

И строителството на магистрала "Струма", която се изгражда с европейски средства, се оказа блокирано. Причината този път не е незаконно строителство, какъвто е случаят на магистрала "Хемус", а свлачища, за които вече година и половина няма решение от отговорните институции - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

За проблема съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, който в понеделник посети участъка между Благоевград и Симитли.

Едното свлачище е в края на автомагистралата, преди входящия мост към строящия се тунел "Железница" в посока Гърция. Другите две свлачища са след тунела в посока Симитли, каза Шишков.

Свлачищата

"Проблемът е магистрала "Струма". Останах неприятно изненадан. Направили сме строителна проверка по документи и сме установили, че на две от местата има свлачища. На едното място (където свършва магистралата, непосредствено преди моста, веднага след кръговото кръстовище) заради свлачището е спряно строителството на магистралата преди година и половина", каза Иван Шишков пред репортери. Той твърди, че чак сега в АПИ са внесени документи за укрепване на това свлачище.

Пътните компании, които работят на обекта - "Грома Холд", ПСТ и "Главболгарстрой" обаче твърдят, че са уведомили АПИ за проблема преди повече от година. Дори имаме писмо от АПИ, с което не ни се разрешава да работим на обекта, както и да преместим техниката си от там, каза Виктор Велев, управител на "Грома холд" пред Mediapool. Той показа и писмото, с което са уведомили АПИ.

Mediapool не успя да се свърже по телефона с и.д. председателя на Управителния съвет на АПИ Ивайло Денчев. Говорихме обаче с редови служители от пътната агенция, които казват, че двете свлачища са регистрирани преди година, т.е. още по времето на управлението на ГЕРБ. Впоследствие са уведомили и новото новото ръководство на АПИ.

В момента върви процедура за изготвянето на идеен проект и възлагане на проектиране за укрепване на свлачищата, казаха още от АПИ. От там уточниха, че за едното свлачище вече има изготвен идеен проект, но за другото все още не е готов. След като бъдат готови, те трябва да бъдат одобрени от експертните съвети към МРРБ и АПИ и чак тогава на фирмите ще бъде възложено да направят работен проект и строителството по магистралата да продължи, разясниха процедурата от пътната агенция.

Зам.-министърът на регионалното развитие Иван Шишков твърди, че проблемът със свлачищата е замитан и чак сега е започнало разрешаването му документално. Това ще забави строителството на магистрала "Струма", каза Шишков.

Тунел "Железница"

По думите му тунел "Железница" най-вероятно ще бъде построен в срок и през април ще е готов. Най-дългият към момента пътен тунел се строи от "Джи Пи Груп".

Техническият ръководител на южния портал на тунел "Железница" Матей Матеев информира по време на инспекцията, че в лявата тръба остава да бъде довършена 200 м от вторичната облицовка. Днес се изпълнява последната кампада (участък с дължина 12 м) от вторичната облицовка в другата тръба. Предстои изпълнение на електрическата част.

Но дори тунелът да стане готов, може да се окаже, че няма как да се използва, тъй като по двата подхода към него не се работи заради свлачищата. "Може да се стигне до там, че и виадуктът, и тунелът ще бъдат завършени, но няма да има път до тях", обърна внимание арх. Шишков.

Двата подхода към тунела се изграждат от "ПСТ Груп" и "Главболгарстрой".

Зам.-министър Шишков не се ангажира със срок кога ще приключи строителството на този участък от магистрала "Струма":

"Сега се подготвят документи, влизаме в есенно-зимния сезон, много трудно някой може да постави срок. След като документите бъдат оправени, ще има яснота кога този участък може да бъде завършен".

Според него, това дали е скривана информация от МРРБ не е ясно, но е важно по най-бързия начин да бъдат укрепени свлачищата и този участък да бъде пуснат в експлоатация. Останалата част от магистралата се строи интензивно.

Железният мост

Железният мост на входа на Симитли, строен през 1939 г. от германците по време на Втората световна война, отива в историята. Сега при строителството на магистрала "Струма" той ще бъде демонтиран и ще се направи ново съоръжение, което ще осигури достъп до магистралата. Срокът за изпълнението му е до края на годината, а стойността му е 4 млн. лв., осигурени от бюджета на АПИ, каза арх. Шишков. Той допълни, че ще се следи срокът да бъде спазен.

Новото съоръжение се изгражда от "Грома Холд".

"Това е важен обект, не само за местното население, но и има регионално значение. До края на годината трябва да бъде готов. Ще държим изкъсо процеса, ще наблюдаваме строителството, за да може да се похвалим навреме, с това, което се прави", каза Шишков.

Пътят през Кресненското дефиле

Зам.-министър Шишков намекна, че може да има промяна на решението за преминаването на магистралата през Креснеското дефиле. Той обяви, че се очаква МРРБ да реши как ще мине трасето през проблемния участък.

По времето на ГЕРБ беше планирано в едната посока да се използва сега съществуващият път, а в другата да се изгради източен обход. Единствено през Кресненското дефиле "Струма" няма да е с магистрални габарити, а с такива за скоростен път.

При предишното правителство дори бяха избрани изпълнители за изграждането на обекта, но до подписване на договори с тях така и не се стигна. Една от възможните причини е искането на Европейската комисия да се реши проблемът със защитените зони през дефилето.

Другите възможните варианти за решение са прокопаването на 15-километров тунел, каквото беше първоначално заявеното намерение при първия кабинет на Бойко Борисов или изцяло източен обход на магистралата, на какъвто компромис се съгласиха екоорганизациите.

Нов срок за завършване на "Струма"

Всички тези проблеми изместват завършването на западната магистрала за края на 2030 г., стана ясно от обясненията на арх. Шишков.

"Огромна част от магистралите са строени донякъде. Магистрала "Струма" ще бъде завършена, въпросът е кога. Не мога да си помисля обратното. Тя ще бъде завършена в следващия програмен период. За съжаление, част от инфраструктурните проекти се бяха превърнали в политика, а според мен те са нужни на обществото", каза арх. Шишков.

Правителството на НДСВ и ДПС обещаваше магистрала "Струма" да бъде готова още за олимпийските игри в Атина през 2004 г. Засега дострояването й се оказва мисия невъзможна, заради сблъсък на различни интереси, въпреки многобройните компромиси, осигуреното европейско финансиране и натискът от Брюксел.

mediapool.bg