Кламер БГ - Бизнес новини: Има диалог, но все още няма решение за парите на пътните фирми

Има диалог, но все още няма решение за парите на пътните фирми

Бизнес

|
Пет, 17 Септ 2021г. 17:19ч.
Има диалог, но все още няма решение за парите на пътните фирми

Има диалог, но все още няма решение за парите на пътните фирми

Без резултат приключи срещата между служебния премиер Стефан Янев и Българска браншова камара "Пътища" в петък. Те се разбраха за създаването на работна група, която да реши как да бъдат разплатени дължимите към пътния бранш над 700 млн. лева, от които 222 млн. лева вече са фактурирани, но неплатени.

По тази причина браншът остава в готовност да поднови протестите.

"Но докато съществува и минималната възможност за диалог, ще призовем нашите членове да не участват и да не извършват протестни действия", каза Стефан Чайков, председател на браншова камара "Пътища".

Към момента единствено са осигурени 100 млн. лв. за зимното поддържане на пътищата през актуализацията на бюджета.

Предложението, направено от бившия финансов министър Асен Василев за още 222 млн. лв. и разсрочване на изплащането на дължимото през следващите две години, не е гласувано в пленарна зала от депутатите.

Затова се създава работната група от експерти, която в рамките на следващата седмица трябва да излезе с предложение как да бъдат платени задължения на държавата към фирмите от пътностроителния бранш, така че да не се нарушава Законът за обществените поръчки. Това казаха министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова и председателят на браншова камара "Пътища" Стефан Чайков пред журналисти след срещата при премиера.

Дълговете на държавата към фирмите – над 1.4 млрд. лв.

По данни на финансовото министерство държавата трябва да разплати 222 млн. лв. за свършена дейност от фирмите, за която има издадени фактури и те са признати.

Освен това признати от държавата са още 647 млн. лв. Работата за тези пари е изпълнена и сертифицирана, но не са издадени фактури, защото фирмите трябва да платят ДДС, което допълнително ще ги натовари финансово при несигурността ще има ли плащане.

Отделно в процес на строителство са дейности за още 549 млн. лв., които трябва да приключат преди началото на зимата, за да се осигури безопасността по пътищата, по данни на браншовата камара.

Така общо сумата набъбва над 1.4 милиарда лева.

Новият финансов министър Валери Белчев не каза как вижда решението на задачата.

В дух на диалог той съобщи три "добри новини". Едната е, че няма риск за зимното поддържане, заради заложените 100 млн. лв. в актуализирания бюджет. Другата е, че има "конструктивен диалог" с браншовите организации. И последната, че "се създава работна група, която да отстрани някои неточности в правилата, някои условности и да намери правилната форма, която да ни позволи оттук нататък да стъпим върху една по-стабилна основа за съвместна работа".

Бюджетът на АПИ ще нарасне 4 пъти от 2022 г.

И докато финансовият министър говори за "добри новини", министърът на регионалното развитие арх. Виолета Комитова отново припомни проблемите в сектора.

Тъй като практиката от последните 4 години показва, че за пътно поддържане са необходими около 1 -1.2 милиарда лева годишно, то тези пари вече ще бъдат залагани в държавния бюджет, за да не се плащат с министерски постановления в края на годината, както правеше предишната власт. Така бюджетът на АПИ за 2022 г. ще нарасне за тази дейност близо четири пъти и ще бъде малко над 1 млрд. лв., каза Комитова.

Служебният кабинет най-вероятно ще подготви Закона за държавния бюджет за следващата година, за да може новото Народно събрание да го гласува в случай, че отново не бъде формирано редовно правителство.

Със залагането на реалната сума за пътни ремонти в държавния бюджет, ще се намали стреса у фирмите и ще донесе спокойствие и сигурност на всички, че тези важни ремонти ще са осигурени финансово и ще се случат, а компаниите ще си получат парите без никой да се притеснява кое правителство е на власт, коя партия или коалиция е спечелила изборите, каза Комитова.

mediapool.bg