Кламер БГ - Бизнес новини: След тригодишна сага се подписват договорите за тунела под Шипка

След тригодишна сага се подписват договорите за тунела под Шипка

Бизнес

|
Вт, 07 Юни 2022г. 13:34ч.
След тригодишна сага се подписват договорите за тунела под Шипка

След тригодишна сага се подписват договорите за тунела под Шипка

Договорите за строежа и за строителен надзор на тунела под Шипка ще бъдат подписани в сряда, съобщи агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това става след близо 3-годишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда.

Изграждането на съоръжението е топ приоритет по новата програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г., която чака одобрението от Европейската комисия.

С подписването на договорите реално може да започне реализацията на проекта. Първо ще трябва да бъде направено проектирането на съоръжението, тъй като поръчката е на инженеринг, което се очаква да отнеме около година. Самото строителство ще стартира през 2023 г. и би трбвало да приключи до 2027 г.

Проектът

Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10.5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2.5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово - Казанлък.

Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3.22 км, а останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

Ще бъдат построени още и 6 моста и един подлез.

Тунелът под връх Шипка започва на 1 км западно от прохода и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще е с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север - Юг и през него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.

Основните транспортни направления, които ще бъдат обслужвани са Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).

Строителите

Обществената поръчка за проектиране и строителство беше спечелена от ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", в което участват "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД.

Стойността на договора с тях е 358 милиона лева с ДДС.

Срокът за проектиране на съоръжението е 240 дни (8 месеца), а на строителството 1280 дни (около 3.5 години).

Същият консорциум изгради и обходния път на Габрово през изминалия програмен период, което беше първата фаза на реализацията на проекта.

Строителният надзор ще бъде възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко", в което участват "Трансконсулт – БГ" ООД и "Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е за 6 479 935,20 лв. с ДДС.

mediapool.bg