Кламер БГ - Бизнес новини: Поддържането на магистрала "Струма" поскъпва с около 2 млн. лв. на година

Поддържането на магистрала "Струма" поскъпва с около 2 млн. лв. на година

Бизнес

|
Ср, 16 Фев 2022г. 16:01ч.
Поддържането на магистрала "Струма" поскъпва с около 2 млн. лв. на година

Поддържането на магистрала

Поддържането на магистрала "Струма" ще поскъпне с около 2 милиона лева на година спрямо досегашните цени. Това става ясно от обявената обществена поръчка за избор на изпълнител от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за първите 56 км от магистралата - от км 0, при връзката със Софийския околовръстен път, до тунел "Блатино", при км 56+170, в област Кюстендил.

Прогнозната стойност на поръчката е за над 41 млн лв. без ДДС. Срокът на договора ще е за 3 години.

Причината за обявяването на търга е, че настоящият договор с "Автомагистрали" изтича на 28 февруари. Държавната компания, която нашумя с инхаус поръчките, има 4-годишен договор с АПИ за поддържането на първите 56 км за 10 млн. лв. без ДДС.

Реално обаче фирмата е получила повече средства, като към края на 2020 г. изпълнените работи по този договор възлизат на над 15.3 млн. лв., според одитния доклад за дейността на дружеството на Сметната палата. С днешна дата извършената работа е за около 46 млн. лв. От тях 44.5 млн. лв. са фактурирани, а над 1.5 млн. лв. не са, се казва в отговора на Министерството на регионалното развитие и благоустройството до Mediapool.

Това означава, че годишно поддържането на първите 56 км на "Струма" досега е струвало на държавата средно по 11.5 млн. лв., а сега се предвижда то да поскъпне до 13.6 млн. лв.

Най-вероятно причините за увеличението на прогнозната стойност е натрупаната инфлация за последните години и калкулиране на бъдеща такава, както и резкия скок на цените на горивата и строителните материали през 2021 г. средно с около 35%.

Тъй като АПИ няма как да избере изпълнител до 1 март, за да не остане без поддържане на магистралата, е обявена експресна поръчка чрез събиране на оферти с обява (по реда на чл. 20, ал. 3, т. 1 от ЗОП).

Срокът за изпълнение на поръчката по реда на тази разпоредба от ЗОП ще бъде 5 месеца, а прогнозна стойност е 269 999 лв. без ДДС. Това означава, че на месец ще се плаща по около 54 000 лв. за краткото поддържане на магистралата срещу над 1 140 000 лв. по 3-годишния договор, което е 20-пъти по-скъпо.

Обяснението, което дават от пътната агенция за драстичната разлика в цените е, че прогнозната стойност за поръчката за 5 месеца е "определена въз основа на ограничения обем от дейности, които ще се възлагат до сключването на 3-годишния договор по обявената открита процедура".

Срокът за подаване на офертите за 5-месечната поддръжка на магистрала "Струма" е до 21 февруари включително. Единственият критерий за избор на изпълнител е цената.

През последните години поддържането на магистралите у нас се осъществява основно от държавната компания "Автомагистрали". Единствено отделни участъци на "Марица" и "Хемус" се поддържат от частни фирми.

При значителното увеличение на средствата за пътно поддържане спрямо досегашните цени се очаква да има голям интерес към обществената поръчка, смятат пътни компании. Това поставя под въпрос дали в рамките на 5 месеца пътната агенция ще успее да избере изпълнител. Досегашната практика показва, че почти винаги при такива високи прогнозни стойности има обжалване на процедурите, което отнема в най-добрия случай поне година.

Срокът за подаване на офертите за поддържането на първите 56 км на магистрала "Струма" е до 14 март включително, като на следващия ден предложенията ще бъдат отворени.

Обществената поръчка ще се възложи въз основа на икономически най-изгодната оферта, която ще бъде определена спрямо оптималното съотношение качество - цена.

Поддържаният участък преминава през територията на областните пътни управления София, Перник и Кюстендил.

Избраният изпълнител ще осигурява дейностите по поддържането на магистралата - текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации.

В текущия ремонт е предвидено отстраняване на отделни повреди по пътното платно, възстановяване на разрушени отводнителни съоръжения, ремонт на пукнатини и неравности по пътното платно, запълване на фуги на пътни съоръжения, укрепване на откоси, профилиране и оформяне на банкети, почистване на малки свлачища, срутища и наноси, ежемесечно почистване на битови отпадъци в обхвата на автомагистралния участък и др.

В поръчката са заложени изисквания за осигуряване на качество на изпълнението и приемане на извършената работа на база лабораторни измервания от сертифицирана лаборатория.

mediapool.bg