Кламер БГ - Бизнес новини: Решаването на проблема с плащанията на милиарда за пътища претърпя фиаско

Решаването на проблема с плащанията на милиарда за пътища претърпя фиаско

Бизнес

|
Четв, 07 Апр 2022г. 15:39ч.
Решаването на проблема с плащанията на милиарда за пътища претърпя фиаско

Решаването на проблема с плащанията на милиарда за пътища претърпя фиаско

Пълно фиаско претърпя опита за решаването на проблема с плащанията за 1 милиард лева за пътни ремонти в парламента, а напрежението в управляващата коалиция е на път да ескалира.

С процедурни хватки "Продължаваме промяната" (ПП), БСП и "Демократична България" (ДБ)отложиха взимането на решението. То предвиждаше претендираните от строителите над 1 млрд. лева да бъдат разплатени на два транша. Първо да се плати 50% от сумата, около 520 млн. лв., а остатъкът след ревизия на договорите. Заложено бе още настоящите договори, които бяха прекратени предсрочно по времето на служебния кабинет и масово изтичат в края на юни, да бъдат удължение до края на септември.

Прокторешението беше внесено в парламента от група депутати от всички партии в управляващата коалиция начело с председателя на парламентарната комисия по регионална политика Настимир Ананиев. Неговата комисия даде зелена светлина във вторник, но в сряда беше бламирано от бюджетната комисия, която не успя да събере кворум.

Днес сутринта парламентът отложи разглеждането на решението за петък, като следобед двете комисии - по бюджет и финанси и по правни въпроси, трябваше да го гласуват. Това обаче не се случи отново поради липса на кворум. Представителите на ПП, БСП и ДБ не дойдоха на заседанията.

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, който е от квотата на ИТН, предупреди, че последиците от нерешаването на проблема може да бъдат катастрофални. Причината е, че не може да възлага извършването на пътни ремонти, обясни Караджов. Той предупреди, че може да се стигне до протести, както на пътния и транспортния бранш. Едните ще протестират, че вече повече от година не си получават парите, а другите заради дупките по пътищата и принудителното преминаване на тежкотоварния трафик през прохода Витиня, а не по магистрала "Хемус".

Отлагане на решението

Решаването на проблема с пътните ремонти беше първа точка в дневния ред на Народното събрание, но председателят на парламента Никола Минчев обяви, че тя няма да се гледа, защото липсват доклади от комисиите.

Ива Митева от парламентарната група на "Има такъв народ" (ИТН) обаче му опонира, че разглеждането на проекта вече е било одобрено в сряда, когато се гласува седмичната програма. Тя посочи, че отмяната на точката може да отпадне единствено след гласуване на депутатите в пленарната зала.

"Не може да отпадне по ваше лично решение. Още повече, че Комисията по регионално развитие е гледала тази точка, решението е гледано, но председателят не е подписал доклада", каза Митева. Тя призова Минчев да си влезе в ролята на председател на парламента и да започне да прилага правилника.

Гроздан Караджов: Последиците ще са катастрофални

Преди Минчев да отговори на депутата от ИТН, думата бе дадена на вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов.

Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани, заяви Караджов пред депутатите. Той поиска съдействие от парламента за намиране на решение на проблемите и предупреди, че ако не бъде взето последиците ще са "катастрофални".

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа -подмяна на мантинели, пътни знаци, поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи, каза Караджов.

Ако нейните ръководители направят нови възлагания, те ще се изправени пред следната дилема - дали да спазят стриктно закона или умишлено да го нарушат с всички последици, допълни министърът на регионалното развитие.

Той се обърна към парламента да разреши на АПИ да продължи да поддържа и да ремонтира републиканската пътна мрежа по действащите договори до избор на нови изпълнители по новите открити конкурсни процедури. Посочи, че така ще се даде възможност да се довършат 278-те недовършени обекта, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други, както и да се разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми. По този начин ще се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения в тях и последвалите протести и блокади на пътища и проходи от техни служители, заяви Караджов.

Той увери депутатите, че с това предложение не се узаконяват незаконни договори, защото те са действащи и в момента. Договорите са сключени след открита състезателна процедура по Закона за обществените поръчки, но са с ограничен обем и надвишени възлагания, т.е. нови възлагания по тях не могат да се правят, обясни Караджов. По думите му с взимането на решение за частично плащане по тях не е признаване на претендираните от изпълнителите суми. Едва след приключване на ревизията за извършените дейности ще определим пълния размер на дължимите суми, допълни министърът.

Караджов искаше парламентът да разреши плащането на 50% от претендираните от пътните фирми суми, което е общо около 520 млн. лв., а остатъкът да бъде платен след приключването на ревизията по договорите. Освен това предлагаше действието на контрактите да бъде удължено до 30 септември, за да могат да се правят възлагания по тях.

Министърът на регионалното развитие даде пример с прохода Витиня, през който минава тежкотоварния трафик и всеки ден има километрична колона от тирове. Пътят не се ремонтира, защото не можем да възложим нито един ремонт, нито една мантинела, нито една мрежа, каза Караджов.

Не търся да свалите отговорността от мен, а Народното събрание да поеме своя дял от отговорността, за да ми даде възможности след това и аз да понеса своята отговорност и да отговоря на обществените очаквания за качествено поддържане на републиканската пътна мрежа и за завършване в срок на започнати през миналата година ремонти, заяви министърът на регионалното развитие.

По предложение на БСП парламентът излезе в почивка и беше свикан председателски съвет. След 40-минутна среща беше решено разглеждането на проблема да се отложи за петък.

Липса на кворум провали заседанията на двете комиси

В четвъртък следобед обаче двете комисии - по бюджет и финанси и по правни въпроси трябваше да излязат с решение.

До заседание обаче не се стигна, тъй като депутатите от ПП, БСП и ДБ не дойдоха на заседанията.

Така най-вероятно точката няма да влезе за разглеждане на заседанието на парламента в петък.

mediapool.bg