Кламер БГ - Бизнес новини: Отстраняването на грешките в електронните поръчки ще струва над 5.3 млн. лв.

Отстраняването на грешките в електронните поръчки ще струва над 5.3 млн. лв.

Бизнес

|
Ср, 21 Апр 2021г. 13:49ч.
Отстраняването на грешките в електронните поръчки ще струва над 5.3 млн. лв.

Поправката на непрекъснато даващата грешки Централизираната автоматизирана информационна система "Електронни обществени поръчки" (ЦАИС ЕОП) ще струва на данъкоплатците над 5.3 млн. лв. Това е почти толкова, колкото струваше създаването на самата система, която трябваше да внесе публичност и прозрачност, но към момента се получава по-скоро обратният ефект.

Допълнителните средства се отпускат официално за надграждане на системата, а решението за тях е взето на заседанието на Министерския съвет. Парите са от вътрешнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерството на финансите за 2021 г., се казва в съобщение на правителствената информационна служба.

Междувременно правителството одобри и промени в Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки с цел да предотврати грешки в практиката свързани с подписването, криптирането и съхраняването на заявленията за участие и офертите до отварянето им в платформата, включително и броенето на сроковете, се казва в съобщението.

Електронните обществени поръчки бяха пуснати официално през юни 2020 г. и предизвикаха трудности при използването на системата, както и жалби от страна възложителите на поръчките и на кандидатстващите по тях. Причината е в чести грешки от различно естество. Например грешки при търсенето, невъзможност за въвеждане на данни и други.

От Агенцията за обществените поръчки (АОП), която поддържа ЦАИС ЕОП, признаха, че има проблем, но се оправдаха, че системата все още е на етап разработване. Затрудненията с ползването на ЦАИС ЕОП възникват в резултат на едновременното използване, внедряването на нови функционалности и периодичното обновяване на системата, посочиха още от АОП. Увериха обаче, че независимо от появилите се проблеми, системата за краткото си време на съществуване е показала "висока функционалност".

Надграждането

Сега, по-малко от година след старта на ЦАИС, се оказва, че са нужни още 5 357 000 лв. за "надграждането" на съществуващата архитектура на системата за електронни обществени поръчки.

Средствата ще се използват за доставка на ново хардуерно (включително комуникационно) и софтуерно (включително базово) оборудване на ЦАИС ЕОП, съобщи МС. И уточни, че целта е все по-ефективно протичане на процеса по електронно възлагане на обществени поръчки в страната.

Около 15 млн. лв. струва ЦАИС досега

България закъсня с пускането на електронните обществени поръчки, което е европейско изискване. Системата беше разработена по европейски проект финансиран от оперативна програма "Добро управление" за близо 7 млн. лв.

Обществената поръчка за създаване на платформата беше спечелена от консорциум "ЕОП България" на цена от 4 795 200.00 лв. без ДДС. В обединението влизат държавната компания "Информационно обслужване" АД, "Сирма Солюшънс" АД, "Негометрикс България" ЕООД, "Скейл Фокус" АД и адвокатско дружество "Събев и съдружници".

Най-вероятно същото обединение сега ще надгради системата, защото е най-добре запознато с работата и функционалностите й.

Отделно бяха отпуснати още около 2 млн. лв. за поддържането на ЦАИС ЕОП и за обучение на държавни и общински служители как да работят с нея.

В края на октомври 2019 г., след като Министерският съвет решава да създаде Държавен хибриден частен облак, се подписва допълнително споразумение с консорциум "ЕОП България" за гаранционна поддръжка на системата за период от 26 месеца срещу 1 534 000 лева.

В началото на декември 2019 г. на основание "непредвидената сложност на проекта" е сключено и второ споразумение с "ЕОП България" - този път за създаване на Център за обслужване на крайния потребител (Call Center). Той е със срок 25 месеца за назначаването на трима служителив кол центъра за общо 300 000 лв.

Третото споразумение с "ЕОП България" е от началото на 2020 г. за провеждането на 125 обучения и цена 220 лв. на участник или общо 550 000 лв. без ДДС.

Всички офертни цени ще са публични

Правителството прие и промени в Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) свързани с използването на онлайн платформата ЦАИС ЕОП, която се поддържана от Агенцията по обществени поръчки (АОП).

"С цел предотвратяване на грешки в практиката са прецизирани разпоредбите, уреждащи подписването, криптирането и съхраняването на заявленията за участие и офертите до отварянето им в платформата, включително и броенето на сроковете", е посочено в правителственото съобщение.

За улеснение на стопанските субекти се приема, че с подписване на заявлението или офертата чрез функционалностите на платформата от лице с представителна власт по закон или по пълномощие, се считат за подписани всички документи, които съдържат волеизявление на това лице и се потвърждава верността на документите, които не са представени в оригинал.

Поради установено в практиката несъответствие е направена и промяна, свързана с публичното оповестяване на подадените единични цени. Уточнено е, че кандидатите и участниците не могат да се позовават на конфиденциалност по отношение на ценовото предложение,както и на единичните цени, които го формират, се казва в правителственото съобщение.

Променени са и условията и редът за включване в списъка на външни експерти, които възложителите могат да използват при подготовката и възлагането на поръчките, като то ще се извършва и поддържа изцяло чрез функционалностите на платформата.

Предвид въвеждане на данните лично от експертите, организациите и сдруженията ще могат да предоставят само препоръки за конкретен експерт от списъка, но не и да отправят предложения за включване в него.

Изменени са и правилата за осъществяване на външен предварителен контрол от АОП - обменът на документи между възложителите и АОП ще се осъществява чрез платформата.

mediapool.bg