Кламер БГ - Бизнес новини: Окончателно тол таксите се отлагат за 1 март 2020 г.

Окончателно тол таксите се отлагат за 1 март 2020 г.

Бизнес

|
Четв, 18 Юли 2019г. 19:21ч.
Окончателно тол таксите се отлагат за 1 март 2020 г.

Парламентът окончателно реши да отложи плащането на тол таксите от камионите от сегашния срок 16 август 2019 г. за не по-късно от 1 март 2020 г. В четвъртък, без изненади, депутатите приеха на второ четене промените в Закона за пътищата, до които се стигне заради липсата на готовност за въвеждане на тол системата и неяснота за размера на самите такси.

Така докато фирмите, на които ще се плаща за ползване на пътищата, монтират системите за отчитане на изминатия километраж и тонаж на превозните средства, а управляващите се разберат с бизнеса за цената на услугата, камионите ще се движат с дневни, седмични и месечни винетки. Последните бяха спрени от продажба преди ден, заради изискването на сега действащите законови разпоредби това да стане месец преди старта на системата на 16 август 2019 г.

Одобряването на отлагането не мина без нападки от страна на БСП.

"Всички очаквахме, че от 16 август тя ще заработи и прословутите милиони ще потекат, с тях ще се направят качествени ремонти, хората няма да се оплакват, че им се чупят колите и сме намерили решение на този проблеми. Побързахме и да се наемат 600 човека, които да работят в тази система – осигури се работа на близки и познати”, заяви зам.-председателят на парламентарната група на БСП Драгомир Стойнев в пленарна зала.

По думите му хората са очаквали септември или октомври ще започнат ремонтите така, че да са спокойни за второкласната и третокласната пътна мрежа, както бе пропагандирано. ”Сега изведнъж се оказва, че вместо да заработи

на 16 август, ние я отлагаме и хората са недоволни. Защо я отлагаме? Питам управляващите - къде бяхте вие през тези години да обясните на превозвачите какви ще бъдат тарифите, да потърсите диалог?”, попита той.

Стойнев обвини управляващите, че са дали назад след недоволството на превозвачите от първоначално обявените пътни такси. Правителството планираше да събира от 5 до 95 ст. за изминат километър от камионите, но накрая абдикира и бе решено таксите да се прибират не от пътната агенция, а от доставчици на тол услуги, а преди дни правителството обеща на превозвачите отстъпки противно на логиката, която години наред защитаваха - колкото повече се пътува, руши пътя и замърсява околната среда, толкова повече да се плаща.

Според Стойнев

има още време системата да бъде пригодена и да заработи, призова срокът да остане 16 август. "На хората, които живеят по селата с дупките,

ще казваме - чакайте още половин година и се надявайте, че другото лято ще имаме тол система и тези средства стигат и до вас”, заяви той.

Александър Ненков от ГЕРБ попита социалистите дали искат тази система да заработи или не. "Тук става въпрос за някакви месеци, за да се намери необходимият баланс между заинтересованите страни и да се тества системата", обясни той. Според него, ако не се приемат промените, бизнесът ще пострада още повече.

Ние сме за тол системата, но вие не можете да я реализирате, вие се провалихте, отвърна му

Георги Свиленски. Той припомни, че бившият регионален министър Нанков, подал оставка заради катастрофата край Своге, се върна във ведомството като зам.-министър с единствената цел въвеждане на тол системата, а нея я няма. Тестът, който тепърва предстои, е трябвало да започне на 16 септември 2018 г., обърна внимание той. "Кой е отговорен за това? Някой е взел парите, за да свърши нещо и не го е направил, но не му се търси отговорност, допълни Свиленски.

С приетите изменения се променя и концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на тол системата. Предвижда се доставчик на декларирани данни да сключва договор с доставчик на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние за предаване на данни относно географското позициониране и изминатото разстояние от пътни превозни средства на потребители, с които същият е сключил договор.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще осъществява контрол и надзор върху дейността на доставчиците на декларирани данни, като ще следи същите да отговарят на определените изисквания, и ще води публичен списък.

mediapool.bg