За първи път от 50 години насам е изграден нов железопътен тунел в България. Той е по железопътната линия Елин Пелин - Костенец, която се модернизира с европейски средства. Това съобщи служебният вицепремиер и министър на транспорта Христо Алексиев, който провери на място напредъка по изпълнението на проекта.
"Тунелното строителство в жп транспорта беше дълго време неглижирано. Заварих проектите в спряло темпо и направих всичко възможно те да започнат да се реализират с един добър и ускорен график. Първият сериозен резултат е факт", заяви Христо Алексиев.
Той изрази надежда, че с добрата мобилизация на държавата, на изпълнителя и на надзора, проектът ще бъде изпълнен в срок - до 2027 г.
Над 200 човека с помощта на повече от 100 машини работиха година и половина, за да прокопаят първият тунел на обекта, който е с дължина от 1 километър, посочи транспортният министър.
Железопътният участък Елин Пелин - Костенец е част от проекта за модернизация на железопътната магистрала от София до Бургас. Средствата се осигуряват от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020.
Проектът обхваща двоен жп тунел с дължина почти 7 км, какъвто до момента не е имало в България.
Ще бъдат изградени десетки съоръжения, сред които два тунела с по-две тръби с обща дължина 1.5 км, пътен надлез и подлез, 8 моста и естакади, системи за сигнализация и телекомуникация, нова жп гара на Елин Пелин и жп спирка Побит Камък.
Участъкът между Елин Пелин и Вакарел е най-тежкият и труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив.
Изпълнител е турската фирма ДЗЗД "Джен-Дуй жп Елин Пелин". Стойността на договора е 498.8 млн. лв. без ДДС.
С напредъка на строителството се запознаха още посланикът на Турция у нас Айлин Секизкьок и представители на местната власт.
В проверката се включи и ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура".
mediapool.bg