Кламер БГ - Бизнес новини: Риск от самосрутване на обекти в строеж на "Хемус"

Риск от самосрутване на обекти в строеж на "Хемус"

Бизнес

|
Вт, 26 Юли 2022г. 18:04ч.
Риск от самосрутване на обекти в строеж на "Хемус"

Снимката е илюстративна

Пътният бранш спря ремонтите на републиканските пътища и изграждането на големи обекти като магистрала "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград, и в сряда излиза на безсрочен протест.

Началото ще бъде дадено в 9 часа на площада пред Народното събрание в София. Ще бъдат блокирани за един час 20 ключови участъка в страната. Протестите ще продължат по този начин до петък, а след това в зависимост от развитието на ситуацията ще се вземе допълнително решение, каза председателят на браншова камара "Пътища" Стефан Чайков.

По-късно от камарите на строителите и на превозвачите у нас се обявиха, че ще подкрепят протеста на пътните компании.

Браншът негодува заради това, че вече втора година остават нерешени проблемите с договорите за текущ ремонт и поддържане, инхаус поръчките и индексацията на цените. Липсата на решения поставя под риск изпълнението на редица проекти, не само пътни, но и ВиК, ремонти на училища, читалища, детски градини и т.н., които се финансират с европейски средства. Ефектът може да е загуба на стотици милиони евро, тъй като старият програмен период приключва в края на 2023 г.

Ще се самосрути ли строящата се "Хемус"?

Държавата е оставила на самосрутване построени обекти по първите три лота на магистрала "Хемус" до разклона за Плевен/Ловеч, алармира браншова камара "Пътища".

Това е един от горещите въпроси, по които правителството търси бързо решение, увери в началото на миналата седмица заместник-министърът на регионалното развитие Ивайло Стайков, който е от квотата на "Продължаваме промяната". Тогава той обясни, че става въпрос за възлагания от държавната компания "Автомагистрали" по инхаус договорите за изработка, доставка и монтаж на греди и плочи за магистрала "Хемус".

Проблемът е, че част от тези греди вече са монтирани и за тях има срок от 6 - 8 месеца, в който трябва бъдат натоварени, иначе стават негодни и трябва да се разрушат. "По мое лично настояване имаме разрешение от премиера да намерим решение", каза Стайков.

По думите му пътните фирми е трябвало да представят количествено-стойностни сметки за тези елементи, за да могат да бъдат разплатени.

Представители на пътните компании, които са доставчици на техника и материали, казаха, че през тази година не са получили нито един лев за свършената работа. Първите три месеца на годината на новите участъци на магистрала "Хемус" не се е работило. Работата е подновена през втората половина на март и в момента е спряна поради липсата на плащания и решение на проблема.

"Ако в близките дни не се намери решение на проблема с гредите, то след месец ще трябва да се разрушат, защото има срок, в който трябва да се поставят плочите върху тях, за да се натоварят. Ако това не се случи, стават негодни и ще трябва да се правят отново след време", коментира изпълнителният директор на "Джи Пи Груп" Стефан Тотев. Той определи като "безстопанственост" от страна на държавата изграденото по магистралата.

ДНСК установи, че няма проблем със строителството на първите три участъка на магистрала "Хемус" - от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. Служебното правителство на Румен Радев установи през 2021 г. незаконно строителство от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново (участъци 4, 5, и 6), но ДНСК не е издала акт за това. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов поиска проблемът с дострояването на "Хемус" да бъде уреден от парламента със специален закон, но това не се случи.

След падането на правителството на Кирил Петков стана ясно, че се е подготвял специален закон с работно заглавие: "Закон за довършване на открадната магистрала", който обаче остана само намерение.

Прокуратурата е пас

Междувременно редица институции сезираха прокуратурата за строителството на магистрала "Хемус" и раздадените авансово милиони за участъци, по които вече трета година нищо не се прави. Държавното обвинение обаче не видя умисъл в тези действия на предишната власт и отказва да разследва постъпилите материали, по думите на вътрешния министър в оставка Бойко Рашков.

Така нищо чудно след време премиерът в оставка Кирил Петков да бъде съден за безстопанственост, ако се стигне до саморазрушаване на обекти по "Хемус", строени по времето на ГЕРБ.

Без нови участъци и тази година по "Хемус"

От браншова камара "Пътища" коментираха пред Mediapool, че тази година най-вероятно няма да има пуснати в експлоатация нови участъци от магистрала "Хемус".

Участъкът между пътен възел "Буховци" и "Белокопитово", който трябваше да е готов още през април 2020 г. и се забави по вина на държавата, а миналата година част от него се "самосрути", по думите на Бойко Рашков, е напълно готов, твърдят изпълнителите. Той обаче не може да бъде пуснат в експлоатация, защото не е изградена пътната връзка към лот 9 на магистралата и към пътя, от който ще се качва на изградения участък. Едва преди 2 месеца е било издадено разрешително за строеж и е започнало изграждането на пътната връзка, твърдят те.

Така на практика продължава да се възлага работа по инхаус договорите, докато в същото време обясняват какви мафиоти сме, няма решение какво ще прави с инхаус възлагането и не се плаща нито лев за възложената работа, жалват се строителите.

По думите им държавата не може да организира и изпращането на приемателна комисия, за да приеме изградения участък между "Белокопитово" и "Буховци" и да издаде съответните документи.

За края на 2022 г. беше планирано и пускането на първия участък - от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци", но това вече е малко вероятно да се случи.

Тунел "Железница" на магистрала "Струма" е готов, но има свлачища

Подобна е ситуацията и с тунел "Железница" на магистрала "Струма". Той е напълно изграден, както и подходите към него още в края на 2021 г., твърдят изпълнителите.

Съоръжението обаче не се пуска, защото управляващите не могат да вземат решение какво да правят с две свлачища, образували се по време на строителството.

Оправданието е, че няма решение за инхаус договорите. Ако имаше такова, можеше с авансово раздадените 500 млн. лева за укрепване на свлачища да бъде възложено да се реши проблемът с тунела и пътят да се ползва, коментират пътни специалисти.

Довършването на магистралата до сръбската граница под въпрос

Довършването на магистрала "Европа" - от София до ГКПП "Калотина" също е под въпрос.

Участъкът от Драгоман до граничния пункт (14.5 км) трябваше да е готов през януари 2022 г. Той се строи от обединение начело с "Щрабаг", които бяха санкционирани заради безобразната организация на движението.

След това срокът за завършването беше удължен до май 2022 г. заради коронавируса, но и той не бе спазен. Сега няма информация кога ще бъде приключен този участък.

В началото на годината пътната агенция подписа договора за последния участък от магистралата от Сливница до София (16.5 км) с обединение начело с "ГБС Инфраструктурно строителство". Срокът за изграждането е до края на 2023 г., но вече е ясно че това няма как да се случи.

Причината е, че държавата още не е направила отчужденията, да не говорим за издадени разрешения за строеж, посочиха от ГБС пред Mediapool.

Без яснота кой ще поддържа пътищата след 30 септември

Няма яснота и кой ще поддържа републиканските пътища след 30 септември 2022 г. Това е срокът, определен от Народното събрание по сега действащите договори за текущ ремонт и поддържане.

Пътната камара предлага тези договори да действат до избор на нови изпълнители по Закона за обществените поръчки. Освен това настоява работата, която им се възлага по тези договори, да е с индексация на цените.

Браншът също така настоява решението за разплащането с пътните фирми за свършената работа да става с решение на Министерския съвет, както е било преди, а не след решение на Народното събрание, както направи четворната коалиция.

В момента спорът е за остатъка от плащането на извършените ремонти. Пътните фирми претендират за 720 млн. лв. за текущи ремонти, но от "Продължаваме промяната" твърдят, че по-голямата част от тях са основни.

От пътния бранш контрират, че през тази година управляващите са им възложили да извършат пътни ремонти за 280 млн. лв., които са същите, за които твърдят, че са основни и не им изплащат остатъка. По тази причина пътните компании са спрели всякакво строителство, посочи Стефан Чайков.

mediapool.bg