Къде е мястото на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) - в транспортното или в регионалното министерство, ще се решава на политическо ниво. За това се разбра работната група "Транспорт" между четирите политически партии - "Продължаваме промяната" (ПП), БСП, "Има такъв народ" (ИТН) и "Демократична България" (ДБ).
Идеята АПИ, която в момента е под шапката на МРРБ, да мине на подчинение на транспортното министерство се лансира от лидера на ПП Асен Василев, който водеше преговорите между участниците. ДБ я подкрепят, докато ИТН са против, а БСП се колебаят и предложиха решението да бъде взето на политическо ниво.
Аргументите на Асен Василев за местенето на АПИ е, че пътната агенция не е строител и проектант на пътища. Нейната основна задача е да ги поддържа, което тя не го прави, каза Василев.
От ИТН предупредиха за рисковете от едно такова местене на пътната агенция – разходи на публични средства, демотивиране на администрацията и блокиране на европрограмите и съответно големи инфраструктурни проекти, които са в процес на изпълнение.
Такива мащабни реорганизации водят до загуба на хора, ресурси и време и рисковете са повече от плюсовете, отбеляза Гроздан Караджов.
Асен Василев обаче не смята така и си представя, че просто се сменя единствено шапката без да отчита нужните промени в съответните законови и нормативни актове.
Всички политически сили са единодушни, че трябва да се увеличи обхвата на тол системата и да се вдигнат таксите. В момента собствениците на камиони и автобуси плащат само за 3115 км магистрали и първи клас пътища, а собствениците на леки автомобили за цялата републиканска пътна мрежа от 20 000 км. Сега по думите на Василев в обхвата ще се добавят и второкласните пътища и платени ще станат около 12 000 км с опция да се увеличат до 16 000 км.
Всички политически партии са единодушни, че трябва да се продължи с ускорени темпове изграждането на магистралите "Хемус" и "Струма", скоростния път Видин – София, както и магистралата Русе – Велико Търново и тунела под Шипка и Петрохан.
"Демократична България" иска магистралата през Кресненското дефиле да бъде изнесена и да не минава през Кресна.
"Продължаваме промяната" настоява за строителство на трети тунел в източната част на страната, като мястото предстои да бъде уточнено. Освен това са заложили изграждането на шосейни мостове над Дунав при всеки град, където има в момента фериботна връзка с Румъния, включително и втори мост над Русе.
Проверка на концесионния договор на летище "София" е друга темата, по която има единодушие между политически сили.
Разминаване има и за мястото на "Информационно обслужване", което в момента е под шапката на транспортното министерство. Според Асен Василев държавната фирма трябва да мине към бъдещето министерство на електронното управление.
mediapool.bg