Кламер БГ - Бизнес новини: Отсрочка на таксите и ежегоден контрол за концесионера на летище София

Отсрочка на таксите и ежегоден контрол за концесионера на летище София

Бизнес

|
Ср, 07 Апр 2021г. 18:46ч.
Отсрочка на таксите и ежегоден контрол за концесионера на летище София

Министерският съвет одобри в сряда промени в договора за концесията на летище "София" с дружеството "СофКънект". Това стана въпреки призивите на опозицията да изчака с взимането на решение.

С анекс ще се отсрочи плащането на концесионната такса през първите 10 години заради пандемията от коронавирус. Тези такси не се опрощават, а се отлага плащането им за последните 10 години от 35-годишната концесия. Лихви върху сумите няма да се начисляват. Става въпрос за около 245 млн. евро по груби изчисления.

Възможно е обаче срокът за неплащането на таксите да е по-кратък. Всяка година ще се следи състоянието на летищния оператор и когато достигне нивата от пътници и самолети от предпандемичната 2019 г., ще е длъжен да започне да плаща задълженията си.

За 2020 г. са отчетени около две трети по-малко пътници и 50% спад на кацащите и излитащи самолети, което е довело до намаление на приходите с около една трета и загуба на летището. Според обявената от кабинета информация, трафикът на летище София се е свил на нивото от 2.9 млн. обслужени пътници за 2020 г. спрямо 7.1 млн. обслужени пътници за 2019 г.

Има прогнози, че е възможно плащането на концесионните такси да започне на петата или шестата година, обясни пред Mediapool министърът на транспорта Росен Желязков след заседанието на Министерския съвет.

Освен с анекса концесионерът беше подпомогнат от държавата и с вдигане на летищните такси през миналата година, което доведе до трус в ръководството на аеропорта. Към момента това увеличение не е влязло в сила, защото се обжалва от нискотарифни авиокомпании и временно новите тарифи са замразени. Съгласно договора концесионерът няма право да пипа летищните такси през първите години на концесията.

В замяна на получените облекчения, концесионерът "СофКънект" обещава още този месец да преведе авансовото плащане от 660 млн. лв. в държавния бюджет, каза Росен Желязков.

Тези средства са част от поставените от правителството условия още при обявяването на процедурата за концесионирането на аеропорта, планирани бяха като приходи в Закона за държавния бюджет за 2020 г., а после и за 2021 г. и са важни за изпълнението на бюджета.

От "СофКънект" също така обещаха вдигане на инвестицията с 16 млн. евро спрямо първоначално обещаните вложения от 624 млн. евро. Средствата са за построяване на нов трети терминал до 10-та година на концесията. Старият терминал 1 за пътници ще стане карго.

Всички тези промени в подписания през юли 2020 г. договор се правят заради пандемията от коронавирус и драматично променения авиосектор, който е един от най-засегнатите браншове от кризата.

На пресконференция в средата на март от "СофКънект" обясниха, че те не са се натискали да вземат на всяка цена летище "София" на концесия, защото това е като да си купиш фабрика на 9 септември, както се изрази Марко Росо, директор "Глобално бизнес развитие" на инвестиционния фонд Meridiam, който държи 99% от акците в "СофКънект". Останалият процент е на австрийската "Щрабаг".

От обясненията му стана ясно, че те са били помолени от българското правителство да спасят концесията. Условията, при които това може да стане, били поставени от банките, които ще финансират проекта. Готовност за кредитиране са заявили 8 банки, сред които Европейската банка за възстановяване и развитие, Европейска инвестиционна банка, Черноморската банка за търговия и развитие и групата на Световната банка, твърдят концесионерът и транспортният министър.

По думите на Росен Желязков условието е било държавата да освободи от такси концесионера до възстановяването на икономическия баланс на концесията. Това означава да се изравнят ползите и рисковете между двете страни. Концесията не е договор за наем на летището, а публично-частно партньорство между държавата и концесионера. Държавата участва с актива – летището, срещу което ще получава по 32% от приходите годишно, а концесионерът с мениджмънта и инвестициите. Няма как целият риск да бъде поет единствено от концесионера в тази извънредна обстановка, коментира Росен Желязков.

Против концесията

Концесията на летище "София" беше употребена и в предизборната надпревара.

Още от самото начало на процедурата БСП се обявиха срещу отдаването на концесия на столичното летище с аргумента, че е заплаха за националната ни сигурност. Във вторник лидерът на социалистите Корнелия Нинова призова за общ фронт срещу концесията.

Мая Манолова от "Изправи се! Мутри вън" настоя за ревизия не само на тази концесия, а и за подземните богатства, на обществените поръчки и наливането на държавни средства във ВиК холдинга, държавната петролна компания, "Автомагистрали" и други.

Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов по време на кампанията нарече отложеното плащане "ВИП корупционно обслужване", което накара "СофКънект" да се закани да води дела заради неверните твърдения и атаките, на които е подложено.

След изборите позицията на ДБ е по-уклончива. Христо Иванов заяви, че ще сезират Европейската комисия за непозволена държавна помощ. Но транспортният министър Росен Желязков припомни, че правителството вече е питало Брюксел дали това представлява държавна помощ и оттам са дали зелена светлина на сделката.

Ивайло Мирчев от ДБ пък обяви, че в новия парламент ще искат създаване на Анкетна комисия, която да разгледа сделка.

В защита

"Чудесно! Така най-после ще прочетат концесионния договор и анекса към него", отвърна Желязков пред Mediapool относно искането на ДБ. Той заяви, че подкрепя създаването на такава комисия и изреди плюсовете от реализирането на концесионната процедура. Единственият минус е отлагането на концесионното плащане.

"Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция", смята транспортният министър.

"Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това", заяви още Желязков.

По думите му при подобно развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.

"Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор", заяви Желязков и добави, че само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева. Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии", посочи още транспортният министър.

mediapool.bg