Кламер БГ - Бизнес новини: Колкото повече се кара камионът, толкова по-ниска ще е тол таксата

Колкото повече се кара камионът, толкова по-ниска ще е тол таксата

Бизнес

|
Вт, 16 Юли 2019г. 19:09ч.
Колкото повече се кара камионът, толкова по-ниска ще е тол таксата

Колкото повече се движи камионът по пътищата, толкова по-ниска тол такса ще се плаща. Това е новото за което се разбраха превозвачите и управляващите покрай въвеждането на тол системата, чийто старт беше отложен от 16 август 2019 г. за 1 март 2020 г.

Това е противно на логиката, която години наред управляващите обясняваха за въвеждането на тол таксите - колкото повече рушиш пътя и замърсяваш околната среда, толкова повече плащаш.

На среща в регионалното министерство във вторник бизнесът предложи автомобилите над 3.5 тона, които имат изминати над 10 000 километра на месец, да получат отстъпка от 30% при плащането на тол таксата. При изминати над 7500 километра отстъпката да бъде 20%, а при над 5000 км – 10%.

И заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков се съгласи. Обясни, че отстъпките се правят за тежкотоварните автомобили – български и чужди, които возят стока основно в България. Само допреди година, когато все още беше министър на регионалното развитие, Нанков казваше, че с тол системата се въвежда справедливият принцип, който повече руши пътищата и замърсява околната среда да плаща повече.

Това е второ отстъпление на държавата пред бизнеса за тол таксата. След първата среща беше намален обхватът на платените пътища от 10 800 км на 5900 км. Това съответно доведе до прогнозирано намаление на приходите от "печатницата за пари", както премиерът Бойко Борисов нарича тол системата, от над 1 млрд. лева на едва 600 млн. лв.

Дистанция от 10 ст./км между бизнеса и държавата

Засега държавата все още не е отстъпила пред искането на бизнеса за намаляването на тол таксата за километър.

Превозвачи предлагат тестова тарифа от 12-14 ст./км за тежкотоварни автомобили над 12 т от категория Евро VІ.

МРРБ обаче засега остава на по-висока цена от 20-23 ст./км за камион над 12 тона категория Евро VІ. От обясненията на Николай Нанков стана ясно, че на тази цена ще се кара тестово поне месец от 16 август 2019 г.

Парите ще се плащат само виртуално и няма да влизат в бюджета, а ще се правят сметки колко е изгодно за бизнеса и за държавата. И така до намиране на пресечната точка, но не по-късно от края на годината тарифите за автомобилите над 3.5 тона трябва да бъдат одобрени от Министерския съвет, посочи Нанков.

"В момента ние само обсъждаме на експертно ниво в диалогичен порядък", обясни заместник-министърът.

Реално тол системата трябва да заработи най-късно от 1 март 2020 г., ако отново не се появи "непреодолима сила", каквато клауза съществува в договора между АПИ и "Капш" – изпълнителят на тол системата.

Работници монитарт пътен "кантар" зад граница

Монтажът на кантарите започва месец преди крайния срок

Изграждането на тол системата върви бавно и мъчително, стана ясно от разясненията на Нанков. Не се разбра кой е виновен за това – австрийската фирма "Капш" или държавата, която не е осигурила документацията и разрешителните за строеж.

Едва сега започва монтирането на "кантарите", както Нанков нарича сензорите в пътната настилка, които трябва да измерват теглото на автомобила. По договор трябва да бъдат направени 100 "кантара" до 9 август 2019 г. Нанков удължи срока до 16 август, но едва ли ще успеят да ги направят за един месец. Според пътни експерти монтирането им в такъв кратък срок е невъзможно.

Т.нар. "кантари" са съоръжения, които се вграждат в асфалта. За да са точни, е необходимо да се преасфалтира около 50 м преди тях и 50 след тях. Преасфалтирането се прави, защото асфалтът трябва да е без неравности, за да са точни измерванията. Образно казано едни килограми ще отчете кантара, ако скочиш върху него от дупка и други, ако преминеш плавно през него. Това разясниха експерти пред Mediapool.

Според тях т.нар. "кантари" са високотехнологична weigh-in-motion система, чиято цена е около 40 000 евро. Монтажът им изисква затваряне на пътни участъци и строително-монтажни дейности, както и организации на движението и електрозахранване, за което е необходимо поне около месец.

Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни автомобили. Те са част от рампите, които трябваше да бъдат изградени заедно с камери, лазерни скенери и метеорологични станции. Камерите ще отчитат броя на осите, а сензорните датчици ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите.

По договор първоначално "Капш" трябваше да изгради 100 такива рампи нови, а други 320 да преоборудва ( не всички имат "кантари"). С анекс отпадна преоборудването на 125 готови рампи, изградени с европари. Причината е, че тези 125 рампи се намират на градски пътища и само общините могат да събират пътни такси от тях.

Според Николай Нанков досега са изградени 80% от новите рампи и са обновени 23 броя от съществуващите 195 рамки от "Капш". Според договора с АПИ това трябва да се случи до 9 август 2019 г., с изключение на 95, за които е даден срок до 9 февруари 2020 г. От документите става ясно, че "Капш" може да получи отсрочка в случай, че държавата не представи цялата документация за рамките и дори пътната агенция да си ги направи за нейна сметка.

"Скоро започва монтажът на подземните кантари, които заедно с камерите ще имат възможността да измерват тонажа на превозните средства в реално време", каза оптимистично Нанков, без да уточни кой ще плаща сметката – "Капш", които получиха 180 млн. лв., или данъкоплатците.

От Националното тол управление увериха, че всички устройства от тол системата ще бъдат монтирани до 16 август.

Следващото заседание – без такси за автобусите

На следващото заседание на консултативния съвет между превозвачите и държавата ще бъде обсъден въпросът за освобождаване от плащането на тол такса на автобусите, които се движат по редовните пътнически линии.

Предстои и създаването на обществен борд с представители на бранша, МРРБ, Агенция "Митници", КАТ, Автомобилна администрация, който да контролира изразходването на средствата от тол системата. Този орган ще има консултативни функции.

mediapool.bg