Националното сдружение на общините в България (НСОР) иска част от средствата от тол таксите да отиват за поддържането на общинската пътна мрежа. Аргументите са, че републиканските пътища са колкото общинските, но местната власт се грижи и за улиците в градовете и селата.
Въпросът е бил обсъден по време на срещата между кметовете и ръководството на АПИ на срещата при премиера миналата седмица. Това съобщи заместник-председателят на НСОРБ и кмет на Димитровград Иво Димов (ГЕРБ).
"Общата дължина на републиканската пътна мрежа и на общинската е почти една и съща – около 20 хил. км.
В същото време разходите са в съотношение 1:9. Девет пъти повече средства се акумулират и се изразходват за републиканската мрежа, което води до един дисбаланс. В тази връзка бяха и част от темите, които повдигнахме на срещата с премиера", каза Иво Димов пред БНР.
Той посочи, че освен четвъртокласната пътна мрежа общините поддържат и над 57 хил. километра улична мрежа в градовете и селата. Затова и са исканията на местната власт целево да се заделят средства от тол таксите за поддръжка на четвъртокласната пътна мрежа, каза Димов. Той се надява диалогът в тази посока да бъде подновен. Според него ако това не се приеме, има и друг вариант.
До момента на АПИ се отпускаха по бюджет около 200 млн. лв. годишно, но тази сума многократно се надвишаваше през годината с отпускането на допълнителни средства.
Държавната субсидия за капиталови разходи за общините за тази година беше увеличена с 15 млн. и в момента е 179 млн. за всички общини. Тези средства обаче са крайно недостатъчни, каза Иво Димов.
"В последните години отговорността на кметовете и общините нараства с куп задължения без финансово покритие", допълни кметът на Димитровград.
Според него всяка община трябва да си направи изчисленията и ако иска определени участъци от пътната инфраструктура да се ползват без винетки, тя да си поеме поддръжката и разходите за тези участъци.
Това обаче ще могат да си позволят не повече от 4-5 общини, прогнозира Иво Димов.
mediapool.bg