Кламер БГ - Бизнес новини: Китайска, турски и български фирми искат да строят тунела под Шипка

Китайска, турски и български фирми искат да строят тунела под Шипка

Бизнес

|
Ср, 29 Апр 2020г. 19:28ч.
Китайска, турски и български фирми искат да строят тунела под Шипка

Две турски, една китайска и пет консорциума от български играчи и участието на друга турска компания подадоха оферти за изграждането на тунела под Шипка, съобщиха от пътната агенция в сряда.

Поръчката е с индикативна стойност 267 225 010 лв. без ДДС или малко над 320 млн. лв. с ДДС. Тя е за проектиране и строителство на участък с дължина 10.553 км, от които 7.6 км са ново строителство, а 2.9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Самият тунел под Шипка ще е дълъг 3.22 км. Останалите 4 тунела са малки – с дължина 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.

Сред внесените седем предложения са офертите на свързаните помежду си турски фирми "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет Ве Санайи лимитед Ширкети", и "Колин Иншаат Туризм Санайи Ве Тиджарет", а "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" участва в ДЗЗД "Тунел Шипка" заедно с "Виа Кнострукт Груп" и "Виа Плон".

Самостоятелно играе китайската "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпания ЛТД".

Другите обединения са от български фирми. Едното е ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", с участници "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД. В Обединение "Шипченски проход" влизат "Трейс Груп Холд" и "Алве Консулт", а в Обединение "Геопът Шипка" партньори са "Геострой" АД и "Пътстрой - 92" АД.

Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода "Шипка" и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни или близо 3 години и половина.

Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

От пътната агенция уточняват, че проектите за строежа на обхода на Габрово и самия тунел под Шипка се предвижда да бъде предложен за финансиране от бъдещата Оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г.

Ден след приемането на офертите за строежа – на 30 април, се предвижда да се отворят офертите за осъществяването на надзора върху строителните дейности по тунела. Индикативната стойност на поръчката за строителен надзор е 6 243 600 лв. без ДДС.

mediapool.bg