Кламер БГ - Бизнес новини: Как държавна комисия стана рекламист на счупено смарт приложение

Как държавна комисия стана рекламист на счупено смарт приложение

Бизнес

|
Ср, 21 Окт 2020г. 14:03ч.
Как държавна комисия стана рекламист на счупено смарт приложение

Възможно ли е държавно ведомство, случайно или не, да влезе в ролята на рекламна агенция за софтуерна компания, дарила му приложение, което по-късно се оказва, че не върши работа и за 5 стотинки? Отговорът на подобен въпрос едва ли може да е еднозначен, но вече има примери в държавната администрация, които навяват солидни съмнения в тази посока. Красноречив и горчив е случаят на Комисията за защита на потребителите (КЗП), оглавявана от Димитър Маргаритов, с приложението “Аз-клиентът”, дарено й от “Сокорт” ООД.

Пикантен детайл е, че по замисъл приложението, ако е проработило, е щяло да пуска и реклами от търговци до потребителите и така явно да започне да се изплаща за създателите си. За капак, след като става ясно, че джаджата не работи, ведомството просто обявява, че “снема доверието си” от него с надежда да погаси скандала в зародиш.

Няма приложение, няма проблем

Въпреки че са минали три години от появата на приложението и на първите коментари в него, че не работи, само допреди няколко дни апликацията бе активна в платформата Google Play и всеки можеше да я свали на телефона си. Едва след въпроси на Mediapool към разработчиците дали въобще приложението работи, защото ползвателите му коментират, че жалбите им не се обработват, от “Сокорт” уточниха, че то не работи от години и признаха, че е грешка, че все още може да се сваля на телефоните. Дни по-късно компанията го премахна.

Независимо от злощастната съдба на “Аз-клиентът”, благодарение на него "Сокорт" получи, умишлено или случайно, солидна безплатна реклама от държавата.

Още в края на 2017 г.-а председателят на КЗП Маргаритов в редица телевизионни предавания обяви, че ще стартира приложение, чрез което потребителите ще могат да снимат проблемни продукти и да изпращат жалби за нелоялни практики, директно през смартфона си. Любопитното е, че освен през телевизора, комисията му провежда и нарочна пресконференция в БТА с фирмата разработчик, на която Маргаритов седи рамо до рамо до програмистите на апликацията и заедно я популяризират.

"Най-полезната функция на това приложение е, че ни дава възможност да изпълним една от основните си идеи, а именно превенцията – да съдействаме на гражданите и бизнеса и да вървим все повече към помирение, отколкото единствено към санкции", коментира тогава председателят на КЗП.

Комисията изпраща до всички медии и прессъобщение от въпросната пресконференция в БТА, в което се цитира и създателя на приложението Йонко Лазаров и се посочва името на фирмата му. Самият Лазаров е цитиран от сайта на държавната комисия да посочва, че е отворен и към други държавни институции за подобни апликации.

Димитър Маргаритов и Йонко Лазаров представят в БТА приложението. Сн. КЗП

"Целта е чрез “АЗ-КЛИЕНТЪТ” и други приложения, които разработваме, да направим една екосистема, в която гражданинът е в центъра на управлението. Той трябва да може да подава сигнали към контролните органи лесно и бързо и да контролира как тези “задачи”, които им е дал, се изпълняват. Отворени сме към всички държавни институции, които искат да разработят такива приложения”, коментира създателят на приложенията Йонко Лазаров от компанията SOCOURT", пише в съобщението на държавното ведомство.

Димитър Маргаритов: Снехме доверието!

Прелюбопитна обаче е реакцията по казуса на председателя на държавната комисия Димитър Маргаритов на въпроси на Mediapool, че в коментари на приложението се посочва, че то не работи и никой не обработва сигналите.

"Приложението “Аз-клиентът” е разработено от дружеството “Сокорт” ООД, с което Комисията за защита на потребителите не е сключвало договор и на което не е изплащала средства. Първоначално, КЗП подкрепя проекта като още една възможност за връзка с потребителите, но в последствие оттегля доверието си към проекта (в началото на 2018 г.) след като се установява, че приложението не функционира.", посочи писмено пред Mediapool Маргаритов. Проверка на Mediapool показа, че действително през 2018-а година ведомството е пуснало съобщение, че снема доверието от приложението, но само на сайта си, а не както традиционно е практиката новината да се изпрати по имейлите на медиите и да се прави пресконференция. Самият факт, че само до преди дни апликацията бе още налична, показва, че този детайл не е добил гласност.

От КЗП добавят, че не предвиждат разработване на нови приложения, защото броят на жалбите, изпратени по електронен път чрез сайта на КЗП, “постоянно се увеличава като за последната година (2019-а) общият им брой е 12 987, което било над половината от общо получените 21 730 жалби и сигнали.

Разработчикът: На по-късен етап планирахме да пуснем реклами в “Аз-клиентът”

"Приложението “Аз, клиентът” бе предоставено изцяло безвъзмездно с цел да има една апликация, която да е добра, без да се гони никаква търговска цел нито от нас, нито от Комисията за защита на потребителите. Неуспехът е, че тази идея не можа да убеди търговските обекти да влязат в приложението, за да бъде успешна тази комуникация.", коментира пред Mediapool създателят на приложението Йонко Лазаров.

Идеята на разработчиците била чрез приложението да съберат в една платформа КЗП, потребителите и търговските обекти. Замисълът е преди да се жалва пред комисията, клиентът да може да изпрати възражение до търговския обект, за който смята, че е бил некоректен и ако до 5 дни търговецът не вземе мерки, жалбата да се прехвърля към експертите на Маргаритов.

На директен въпрос не са ли използвали комисията за безплатна реклама, Йонко Лазаров заяви - “Да, със сигурност имаше такава пресконференция, имаше такава презентация на приложението. Ние, по-скоро си направихме антиреклама с това, че не тръгна приложението по начина, по който искахме”, казва той.

Неработещото и свалено отскоро приложение "Аз-клиентът"

На въпрос, действително ли са планирали да позволят на регистрираните търговски обекти в платформата да пускат реклами на потребителите, които са се жалвали от тях, Йонко посочи - “мислехме да го приложим в по- нататъшния вариант, когато има по-голяма маса от клиенти и когато клиентът се е съгласил да получава реклама. Но в начална фаза на едно приложение, в което няма потребители, никой не му е интересно да рекламира в приложението”, уточни той.

Ново приложение, но възмездно за КНСБ

Любопитна подробност е, че в момента фирмата за Йонко Лазаров е разработила, но вече възмездно, ново подобно приложение за КНСБ, което е наречено “Vox”, като заглавието идва от Vox populi.

"Това приложение е изработено за КНСБ, към него е вързана и КЗП. То позволява на всеки човек да подаде сигнал и като клиент, недоволстващ от даден търговски субект или като служител в дадена фирма, срещу работодателя. За случаите, в които не се заплаща извънреден труд, или не се плащат осигуровки", разказа още Йонко. Той обаче не пожела да уточни за колко лева е изработено приложението за КНСБ.

Такава е историята на Комисията на Димитър Маргаритов с “Аз-клиентът”. От нея остават много съмнения и никакви ползи за потребителя.

mediapool.bg