Кламер БГ - Бизнес новини: Кабинетът прие нов списък на платените пътища

Кабинетът прие нов списък на платените пътища

Бизнес

|
Ср, 21 Септ 2022г. 19:53ч.
Кабинетът прие нов списък на платените пътища

Кабинетът прие нов списък на платените пътища

Министерският съвет одобри нов списък на платените републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние - тол такса.

Предишният списък с платените пътища от 2020 г. е отменен, съобщи правителствената информационна служба.

С новия списък се прецизира и актуализира информацията за тол сегментите на автомагистралите, пътищата първи и втори клас, за които се събира такса, се казва в съобщението.

Направени са промени в броя, наименованието, началната и крайната точка, дължината на конкретния сегмент в метри и километри, за които тежкотоварните автомобили ще плащат за превоза.

Това ще доведе до значително подобряване отчетността на тол сегментите и до подобряване на събираемостта на тол таксите, твърдят от правителствената информационна служба.

Според пътната агенция няма промяна в километрите платени пътища и те остават същите. Направени са промени в броя, наименованието, началната и крайната точка, дължината на съответния сегмент в метри и километри.

Целта на измененията е да се подобри отчетността на тол сегментите, както и събираемостта на пътните такси. По този начин ще се ограничат предпоставките за повторно таксуване на тежкотоварните камиони на граничните контролно-пропускателни пунктове, се казва в съобщението на АПИ.

В официалното съобщение няма информация за колко километра пътища ще плаща тежкотоварния трафик по новите, "прецизирани" тол сегменти.

Най-вероятно днешното решение на служебния кабинет е взето въз основа на доклада, внесен от бившия вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, който в момента води листата на "Има такъв народ" за областите Пловдив и Хасково.

Неговото предложение за тол системата е единственото публикувано в портала за обществени консултации. Според доклада към решението новият списък с платените пътища се прави, за да се увеличат приходите от тол такси и да не се трупат неправомерно нарушения на превозвачите, от което те се оплакваха нееднократно.

През февруари 2020 г. правителството на Бойко Борисов прие обхвата на платената пътна мрежа за камиони и автобуси. Тя обхваща общо 6050 км магистрали, първи и втори клас пътища. Превозвачите обаче заплашиха с протести и така се стигна до компромис за втори клас пътища, които са 3115 км, да плащат 0 стотинки.

Тол системата реално тръгна на 1 март 2020 г. с гратисен период. Причината беше закупуването на устройствата. Той обаче продължи до 13 май, заради обявеното извънредно положение в страната във връзка с пандемията от коронавирус.

Въпреки че приходите от тол такси бяха далеч под очаквания един милиард, заплащането на второкласната мрежа и увеличението на тарифните ставки стана едва по вмерето на правителството на Кирил Петков и влезе в сила от 1 юли тази година. И тогава превозвачите заплашваха с протести, но реално до такива не се стигна.

Идеята на въвеждането на тол системата е този, който ползва повече пътната мрежа и я руши, да плаща повече. В момента положението е надолу с главата и собствениците на леките коли издържат тежкотоварните превозвачи. Близо две трети от приходите за поддържане на пътищата идват от винетки и едва една трета от тол такси, показват данните за 2021 г.

mediapool.bg