Кламер БГ - Бизнес новини: Има ли срутване на магистрала "Хемус" край Търговище?

Има ли срутване на магистрала "Хемус" край Търговище?

Бизнес

|
Пет, 05 Ноем 2021г. 18:15ч.
Има ли срутване на магистрала "Хемус" край Търговище?

Има ли срутване на магистрала

Има ли струтване на магистрала "Хемус" край Търговище - информацията по случая е противоречива.

Снимка: Мая Манолова

Първо силовият вътрешен министър Бойко Рашков обяви, че участък от 600 метра от магистралата се е срутил. Според документ на МВР Търговище, публикуван във Фейсбук профила на Мая Манолова, става въпрос за преизграждане на мост в участък от 60 метра.

По-късно шефът на Областното пътно управление в Търговище обясни, че се работи по отстраняване на дефект. Строителят посочи, че става въпрос за отводняване на колоните на мост край село Черенча. Няма срутване на магистралата, а деформации в строящ се участък, отговориха от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на запитване на Mediapool.

Става въпрос за строителството на участъка от магистрала "Хемус" между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово". Той се строи от август 2018 г. и трябваше да е готов през пролетта на 2020 г., но се бави по вина на държавата - неприключили отчуждителни процедури и археологически разкопки. Така след няколко удължавания участъкът би трябва да бъде пуснат в експлоатация през ноември 2021 г.

Строител на обекта е ДЗЗД "Хемус 16320". Дружеството е избрано с обществена поръчка, а не с инхаус възлагане. Договорът за 16-те километра магистрала е за 143.7 млн. лв. с ДДС. В обединението влизат фирмите "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и Трансконсулт-22".

Бойко Рашков със "свежа" новина

По време на пресконференцията за злоупотребите с магистрала "Хемус" вътрешният министър Бойко Рашков заяви, че има "свежа" новина.

Преди няколко часа участък от около 600 метра на магистралата край Търговище се е срутил. Това е същата отсечка, която Борисов инспектирана наскоро, каза Рашков.

"В момента тази насипна част на магистралата се изгребва от тежки машини", заяви вътрешният министър. Той попита кой ще поеме отговорност за предстоящия ремонт.

Министърът допълни, че процедурата "инхаус", измислена от правителството на ГЕРБ, предвиждала пълна безотговорност на строителите и затова се налагало от бюджета да се плаща по няколко пъти за едно и също нещо.

Конкретният участък обаче е единственият, от тези които са в строеж, без инхаус възлагане, а с обществена поръчка.

Преизграждането на моста тече от около месец

Ремонтните дейности по преизграждането на моста се осъществяват от около 1 месец, става ясно от публикуваното писмо на МВР Търговище в профила на Мая Манолова.

В него е посочено, че в момента се търси причината за възникналия проблем и несъвършенствата на пътната конструкция, които по всяка вероятност се дължат на силни подпочвени води, оказващи влияние върху пътното тяло, наложили събарянето и новото му изграждане поради деформации на моста. Това е заявил в телефонен разговор инж. Свилен Георгиев, ръководител на обекта от страна на "Автомагистрали Черно море".

Пътен шеф: Няма срутване, отстранява се дефект

Работи се по отстраняването на дефект на строежа на магистрала "Хемус" край шуменското село Черенча, съобщи за БТА директорът на Областно пътно управление в Търговище Марчо Марчев.

По думите му днес са направени снимки и обследване, за да се изяснят причините. Кадрите ще бъдат изпратени на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която като инвеститор трябва да следи за изпълнението на задачите, поясни Марчев.

Снимка: Мая Манолова

Изпълнителят: Отводняваме участък от високи подпочвени води

На магистрала "Хемус" около село Черенча, се извършват единствено отводнителни мероприятия, каза пред репортер на БТА Асен Тодоров, ръководител обекта, където се извършват отводненията. Този участък се прави от фирма "Автомагистрали - Черно море". Това е компанията, чиито служители протестираха няколко пъти на жълтите павета в София и пред МРРБ с искане държавата да им изплати свършената работа по ремонта на магистрала "Тракия".

"Няма срутвания на магистрала "Хемус". След моста край село Черенча работят два багера, които отводняват насип. Става въпрос за допълнителни мероприятия по отводняването, защото се оказа, че в участъка има високи подпочвени води", каза Асен Тодоров.

По думите му в момента се отстранява единствено насипа, за да се извършат необходимите отводнителни мероприятия и не се прави нищо друго. Тодоров посочи, че обектът е в строеж и не е пуснат в експлоатация.

Всичко по трасето е изградено, има си сертифицирани и подписани документи от проектант и от строителния надзор, всяка една дейност е приета.

"С течение на времето се видя, че в участъка има проблем с високите подпочвени води и за да не се компрометира се прие решение - да се извършат допълнителни отводнителни мероприятия", каза Тодоров.

АПИ: Допълнителните дейности са за сметка на изпълнителя

На изграждащия се участък между Буховци и Белокопитово са установени деформации в насипното тяло в района на 318-ти км, след мостовото съоръжение край село Черенча, се казва в отговора на АПИ до Mediapool.

В него е посочено, че са предприети инженерно-технически действия.

Допълнително възникналите дейности са за сметка на изпълнителя, казват от АПИ.

Участъкът е строителен обект и не е въвеждан в експлоатация.

mediapool.bg