Кламер БГ - Бизнес новини: Изпълнител без опит строи жп линията Костенец – Септември за 500 млн. лв.

Изпълнител без опит строи жп линията Костенец – Септември за 500 млн. лв.

Бизнес

|
Четв, 30 Юли 2020г. 18:55ч.
Изпълнител без опит строи жп линията Костенец – Септември за 500 млн. лв.

Строежът на жп линията Костенец – Септември, която е част от железопътната магистрала "Тракия", тръгна след близо година проектиране. В обекта ще бъдат инвестирани над 500 млн. лв., съобщи министърът на транспорта Росен Желязков по време на първата копка.

"Един труден участък от 25 км, в който има всичко, което железопътната инфраструктура предполага – железен път, телекомуникации, сигнализации, съоръжения, мостове, тунели, подлези, надлези", каза Желязков.

Той отбеляза, че е

предизвикателство за кратък период да се изгради връзката София - Пловдив и да се добави към почти изградената жп линия Пловдив - Бургас, както и към Свиленград.

Обектът се финансира със средства по механизма "Свързана Европа", откъдето се осигуряват около 300 млн. лв., а останалите са от държавния бюджет.

Изпълнителят – без голям опит в жп проекти и със съмнения за злоупотреби

Изпълнител на обекта е обединението "Костенец – Септември 2018", в което влизат фирми без особен опит в железопътното строителство, като за румънската има съмнения за злоупотреба с еврофондове. Договорът с тях е за близо 380 млн. лв. без ДДС, като сумата достига на над 501 млн. лв. с ДДС и непредвидените разходи.

Българският участник в консорциума "Транс логистика" е малко познат и предизвика недоумение сред строителния бранш, след като стана ясно, че печели търга. Компанията, основана през 2005 г., има скромен опит в строителството на железни пътища. Справка в сайта на компанията показва, че има изпълнени четири железопътни обекта в 14-годишната си история. "Транс Логистика" е работила по 1 линия на жп участъка Септември – Пловдив и по линията Курило – Мездра – Плевен. Участвала е в ремонта на жп линията от гара Макоцево до Пирдоп и на линията от Самоводене до Дъбово, както и по модернизацията на жп пътя Змейово – Стара Загора.На част от обектите е работило като подизпълнител на "Инфраструктурно строителтво".

Оборотът на "Транс Логистика" за миналата година възлиза на над 5.1 млн. лв., а година по-рано е бил

943 хил. лв. Разполага с 52-ма работници. Дружеството е еднолична собственост на Тони Тодоров, който я купува преди време от Тома Митаков, а той от Красимир Чакалов, показва справка в Търговския регистър.

Компанията "Транс Логистика" е регистрирана през 2005 г. в Плевен с капитал от 5000 лв. Предметът й на дейност е разнообразен – от изработване на геодезични, кадастрални и регулационни карти през строителство, търговия, туризъм и т.н.

Партньор на българската фирма в обединението е испанската "Контратас Иглесиас" АД. Тя има изпълнени доста проекти, основно в пътното строителство. На сайта на компанията няма информация да е работила в областта на железопътната инфраструктура, писа преди време "Капитал".

Третият участник в консорциума е румънската"Аркада Къмпани" АД. По информация на Seenews компанията строи главно мостове и тунели, а основните ѝ собственици са Михай Хума и Спиру Манту. Според публикация на "Биволъ" през 2016 г. антикорупционната прокуратура на Румъния е внесла обвинение срещу компанията за злоупотреба с европейски средства. Става дума за представени фалшиви документи, че е засадила 30 хил. акации покрай реконструирана жп линия, като щетите се оценяват на 138 600 евро.

Жп линията Костенец-Септември е тежък обект

Според специалисти по железопътно строителство изграждането на линията жп Костенец – Септември е сложен и тежък за изграждане обект, с много сериозни инженерни съоръжения.

Отсечката от 24.5 км е с две железопътни линии, с две гари, три еднотръбни тунела с дължина 4.5 км, един подлез, три надлеза, 23 моста и виадукта, 4 км подпорни стени, 48 водостока, 9.2 кмпътища, 4.2 км шумозащитни стени, подлез за пещеходции

42 пресичания.

Освен това се предвижда да бъдат изградени маршуртно-компютърни централизации на гари Костенец и Белово.

Срокът за изпълнението на обекта е 60 месеца.

След пускането на новата линия пътническите влакове ще се движат със скорост от 160 км/ч, а товарните със 120 км/ч.

Строителният контрол

Оценката на съответствие и строителен надзор по проекта ще се извърши от "ИВЕР" ДЗЗД.

В обединението влизат фирмите "Ив контрол Варна" ЕООД, "Етаконс" ООД и "РПА" ООД.

Договорът с тях е над 8.2 млн. лв. без ДДС.

mediapool.bg