Кламер БГ - Бизнес новини: Износът на бира нараснал с 6% през 2020 г.

Износът на бира нараснал с 6% през 2020 г.

Бизнес

|
Вт, 20 Юли 2021г. 14:50ч.
Износът на бира нараснал с 6% през 2020 г.

Износът на бира нараснал с 6% през 2020 г.

Повишаване на продажбите на българска бира в чужбина през 2020 г. с 6 процента, обявиха от Съюза на пивоварите в България във вторник навръх професионалния си празник Илинден. По данни на Националния статистически институт през миналата година българските пивоварни са изнесли 197 хил. хектолитра.

"На европейската карта на индустрията, по обем на продажбите на бира България вече е на 11 място", коментира изпълнителният директор на браншовата организация Ивана Радомирова.

Актуалните данни от първото шестмесечие на тази година показват, че биреният пазар в страната се е върнал на нивата от 2020 г. с продажби от 2.4 млн. хектолитра. В предкризисната 2019 г. през същия период са реализирани 2.526 млн хектолитра. Разпределението на пазара по опаковки показва, че се възстановява тенденцията за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки, който е 54%. Стъклените бутилки са 20% от пазара, а кеновете - 23 %. През последния месец има увеличаване на консумацията на наливна бира и делът й стига 6% от пазара.

Данните на пивоварите сочат, че летните месеци всеки ден пълнолетният българин изпива по една бира. Поне веднъж месечно безалкохолна бира пият 58 % от хората, особено ако ще шофират. Дамите предпочитат нискоалхолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати и свеж вкус. През лятото близо 50% от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета българка – поне веднъж седмично.

Според маркетинговите изследвания, за избора на българския консуматор на пиво най-важен е вкусът на напитката, нейната опаковка и видът/стил бира, а едва след това се нареждат цената и марката.

По данни на Пивоварите на Европа, поради периодичните затваряния на заведенията, въведените ограничения и стагнацията на туристическите пътувания, пазарът на бира в страните от ЕС през 2020 г. има спад от 9%.

"Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за ЕС е намаляла с 15 млрд. евро – от 60 млрд. през 2019 на 45 млрд. през 2020. Заради локдауна в повечето държави и затворените обекти на ХоРеКа, индиректната работна заетост, генерирана от продажбите на бира в ЕС е намаляла с 800 000 работни места. Според анализаторите, картината е възможно да се промени през следващата година, но това може да се случи с помощта на ЕК и правителствени мерки в подкрепа за индустрията", посочва Радомирова.

В България са регистрирани 37 производители на бира, от които големите компании са три, малките и средни пивоварни - 8, а останалите 26 са микропредприятия. По данни на Съюза на пивоварите в България, през 2020 г. вложенията в дълготрайни материални активи са 37 млн. лв, а само за първото полугодие на 2021 г. са 20 млн. лв. За последните 12 месеца на пазара са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво.

От организацията посочват още, че българските пивоварни след лидерите в Европа по отношение на ангажимента за информиране на потребителите за съставките в продукта. Всички произвеждани в страната бири имат на етикетите си списък на съставките, а 98% от тях съдържан данни и за енергийна стойност на напитката. За сравнение 93 % от продадената в страните от ЕС бира има списък на съставките и 86 % - на енергийната стойност.

mediapool.bg