Кламер БГ - Бизнес новини: И сезон 2020 върви надолу без адекватна реклама

И сезон 2020 върви надолу без адекватна реклама

Бизнес

|
Вт, 26 Ноем 2019г. 18:19ч.
И сезон 2020 върви надолу без адекватна реклама

Сезон 2020 също ще отбележи спад в туризма без адекватна реклама. Това предупредиха от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) на пресконференция във вторник.

Следващият сезон вече е настъпил, а ние нямаме информация как ще бъдат изразходвани отпуснатите допълнително 15 млн. лева за реклама, каза Димитър Попов от Управителния съвет на АБТТА.

Тези пари за първи път се отпускат на Министерството на туризма, но притесненията са, че те ще отидат отново за големите туроператори, както стана през тази година. Тогава основната част от средствата за реклама на българския туристически продукт бяха насочени към фалиралия британски туроператор "Томас Кук".

"Министърът на туризма Николина Ангелкова дължи публично извинение за финансирането на "Томас Кук", каза Любомир Попйорданов, председател на Българската асоциация за алтернативен туризъм.

Според Байко Байков от УС на АБТТА се налага преоценка на приоритетите на държавата къде да инвестира парите за туристическа реклама. Въпросът е дали да се продължи да се финансира рекламата в пазари, които "потъват", или в тези, които са на "гребена на вълната".

За да се вземат адекватни решения Националният съвет по туризъм трябва да има статут на орган, чиито решенията да са задължителни за изпълнителната власт, смятат от АБТТА. Сега те имат само пожелателен характер и министър Ангелкова си прави каквото си иска, стана ясно от обясненията на представителите на организацията.

Тревожен спад в летния туризъм

Отминалият туристически сезон 2019 може да се определи като "катастрофа" за водещи пазари като германския и руския. Това стана ясно от анализа на АБТТА на база данните от НСИ, летищата във Варна, Бургас и София и на някои от водещите туристически общини.

НСИ отчита спад от 2 на сто на туризма към края на септември. Това е минимално намалание на фона на първоначалните очаквания, отбеляза Байко Байков, член на УС на АБТТА.

Съседните ни страни обаче отбелязват ръст от 6-8 на сто. Това означава, че относително ние изоставаме приблизително с 8-10 процента, коментира Байков. Той отбеляза, че спадът от 2% са интегрирани от целокупния туристически продукт на страната - летен, културен, бизнес и спа. По тази причина "спадът в летния туризъм е толкова тревожен", отбеляза Байков.

Намалението в по-голяма степен се дължи на пътуванията на туристи от ЕС. "Половин милион по-малко нощувки са направени от граждани на държавите от Общността и това не вещае нищо добро за следващия сезон", каза Байков.

Той посочи, че спад има в 12 - 13 от общо 15 - 16 от водещите за България пазари. Не можем да очакваме, че за следващата година те ще регистрират ръст, каза Байков.

Намалението на туристите от Германия е с 23%, от Русия – 15%, от Скандинавските страни - 27%. "Това е колапс, това е катастрофа", каза Байков. Според него не може да се очаква промяна в този тренд, защото той продължава от няколко години.

Пазарите, на които са генерирани ръстове, са Украйна (60%), Румъния (29%), Полша, Великобритания (7%).

Въпреки спада на германския пазар, той остава все още номер 1 за България, следван от Румъния, Полша, Великобритания и Русия за сезон 2019, показват данните на НСИ.

Тревожно обаче е, че основни генериращи европейски пазари като Италия и Испания не са сред първите 15. Франция е далеч от първите пет пазара, а Гърция е с много малко значение за нашия туризъм със 150 000 нощувки. С един активен уикенд през лятото българите компенсират целия годишен поток от гръцки туристи в България, коментира още Байков.

България се затвърждава като парти дестинация

Много по-сериозно е намалението при морския туризъм. Българските курорти се превръщат в места за парти туризъм, докато преди години бяха предпочитани за семеен отдих. Това води до по-малко нощувки и съответно по-ниски приходи, коментира Димитър Попов от УС на АБТТА.

На летище Варна е регистриран 16% спад на кацащите самолети, а на това в Бургас - 14 на сто. За двете летища общо има 12 на сто намаление на обработените пътници.

По отделни пазари проучването на АБТТА показва, че потоците туристи през летището в Бургас намаляват с 40% от Германия, 11% от Русия и 12% от Полша. Ръст има от Великобритания. За летището във Варна има 15 на сто спад от Германия и 28 на сто спад от Русия, а ръстове се отчита за Великобритания и Австрия.

Летище "София" отчита общ ръст от 1.5 на сто на пътниците. На фона на огромния ръст на пътувания на българи това означава, че София поддържа този обем от пътувания с чужди туристи. Европейската столица на културата Пловдив генерира малко по голям обем туристи от обичайното именно през летището в София, смятат от АБТТА.

Ако се отчетат направените нощувки в София, Пловдив и Велико Търново, които са основни центрове за културен туризъм, в активните месеци на туристическия сезон за София има ръст от 3 на сто на направените нощувки на чужди туристи, в Пловдив - 10 на сто, а Велико Търново - 6 на сто.

Така културният туризъм донякъде неутрализира сериозния спад при морския туризъм. Ръст бележат и другите форми на алтернативен туризъм като велотуризма например. Затова националната реклама не трябва да бъде съсредоточена само към морски туризъм и големите курорти, коментира Любомир Попйорданов от БААТ.

Пътуванията на българите зад граница растат с 6 на сто

При изходящия туризъм от България ръстът е 6 на сто и тенденцията за нарастване се запазва за десета година. Първа дестинация за българите е Гърция (28%), следвана от Турция (14), Испания, Италия и Германия с по около 5 на сто. Като цяло съседните ни страни привличат над половината от интереса на българските туристи.

mediapool.bg