В последния възможен момент започна строителството на железопътния участък от Пътърч до Драгоман. Той е част от железопътната магистрала от София до Сърбия и европейския коридор "Изток - Запад".
Жп отсечката е част от мащабния проект за модернизация на жп линията София - Драгоман - границата със Сърбия, който се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. Целият проект е на стойност 304 милиона лева и трябва да бъде завършен до края на 2023 г. - последната финансова година за изтичащия програмен период.
Стартът на строителните дейности беше даден от вицепремиера по еврофондовете Атанас Пеканов, заместник министърът на транспорта и съобщенията инж. Красимир Папукчийски и генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" инж. Златин Крумов.
Строителството трябва да завърши за около 2 години. Очакваният ефект от модернизацията ще е двойно намаляване на времето за пътуване от София до Драгоман - вместо за час, разстоянието ще се взима за 32 минути. Причината влаковете ще се движат със скорост от 160 км/ч, каза инж. Красимир Папукчийски.
Строителството на отсечката от Петърч до Драгоман включва удвояване на жп участък от приблизително 17 км, както и модернизация на 4 км единична жп линия.
Предвидени са модернизация на коловозното развитие, пероните и контактната мрежа.
Ще бъде изградена нова жп гара Сливница и ново приемно здание Петърч. Приемното здание в Алдомировци ще бъде реконструирано.
В рамките на проекта ще бъдат изградени 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък.
За да бъде повишена безопасността в жп участък Волуяк - Драгоман се предвижда изграждане на нови системи за сигнализация и телекомуникация.
Железопътните прелези ще бъдат премахнати и заменени от пресичания на две нива. По този начин ще се гарантира безопасната експлоатация на пресичащите се пътна и железопътна инфраструктури и ще се минимизира рискът от възникване на инциденти.
Строителството на железния път, контактната мрежа и съоръженията на участъка от Петърч до ще бъде изпълнено от гръцката "Терна" АД. Договорът с компанията е за над 98 млн. лв. без ДДС.
Модернизацията на другия жп участък от Волуяк до Петърч се изпълнява от "Вистра" срещу 46.2 млн. лв.
Реализацията на проекта е с важно значение за региона. Освен това се очаква да се подобри свързаността на България с Централна и Западна Европа, ще допринесе и за повишаване на конкурентоспособността на железопътния транспорт.
mediapool.bg