Кламер БГ - Бизнес новини: Електрификацията на служебния автопарк е решаваща за декарбонизацията на ЕС

Електрификацията на служебния автопарк е решаваща за декарбонизацията на ЕС

Бизнес

|
Вт, 02 Фев 2021г. 17:27ч.
Електрификацията на служебния автопарк е решаваща за декарбонизацията на ЕС

Електрификацията на европейските служебни автомобилни паркове ще бъде катализаторът за чиста мобилност през 2020-те години, ускорявайки декарбонизацията на транспорта и подобрявайки качеството на въздуха в градовете. Това сочи анализ на организацията на европейската електроенергийна индустрия "Еурелектрик" (Eurelectric), обединяваща 3500 енергийни компании от над 30 държави в ЕС, и консултантската компания "Ърнст и Янг" (EY - Ernst&Young).

Според техния доклад до 2030 г. може да се очаква 24 пъти увеличаване на електрификацията на служебния автопарк в Европа. В момента той се състои от 63 милиона автомобила, микробуси, автобуси и камиони, експлоатирани от частни компании или публични институции. Въпреки че имат само 20% дял от общия автопарк, те представляват 40% от всички изминати километри и 50% от емисиите на въглероден двуокис (CO2) от транспорта. Това означава, че носят значителен потенциал за подпомагане на ускорената декарбонизация на транспорта, отбелязват авторите на проучването.

"Електрификацията на служебните автопаркове е добра сделка както за собствениците на служебните автомобили, така и за обществото като цяло", смята Кристиян Руби, генерален секретар на Eurelectric.

Служебният автопарк е основният кандидат за електрификация по редица причини. Първо, публичните стимули и отстъпките, прилагани при големи продажби, повишават привлекателността на покупките на електромобили. На второ място, предвидимостта на маршрутите, която е обща експлоатационна характеристика на служебните автопаркове, би позволила и ускорила разгръщането на зарядна инфраструктура на ключови места, правейки електромобилите по-надеждни и за частни лица, отбелязва се в доклада.

Според него това може да доведе до 10.5 млн. електромобили до 2030 г. Дотогава автобусният сегмент ще е електрифицирал 42% от парка си, последван от сегментите на леките автомобили и микробусите, които ще бъдат електрифицирани съответно на 17,5% и на 12%. Тези възможности ще бъдат допълнително активирани от промени в политиките на компаниите по отношение на електрическите превозни средства и от по-големия избор на превозни средства, пише в проучването.

Ръстът на служебните електромобили ще доведе до развитието и на инфраструктурата от зарядни станции, която сега в Европа е съставена от 213 000 обществени пункта за зареждане на електромобили, от които само 14% са бързозарядни.

Необходимо е 13-кратното им увеличение, за да се изпълни амбицията на Европейската комисия да инсталира три милиона обществени пункта за зареждане до 2030 г., посочва изследването, според което ще трябват 20 млрд. евро евро за публична инфраструктура за зареждане и още 60 млрд. евро за частна инфраструктура. Необходими са допълнителни 25 млрд. евро, за да могат електроразпределителните мрежи да поддържат внедряването на инфраструктурата за зареждане.

"Преходът първо на служебния автопарк ще проправи пътя, създавайки синергии за основната екосистема за електрическа мобилност и генерирайки нови търговски възможности. Постигането на това обаче ще изисква ориентиран към служебния автопарк подход както от правителството, така и от индустрията, както и повишен фокус върху крайния клиент с по-голям избор от превозни средства и безпроблемно зареждане", коментира Серж Кол, ръководител Global Power & Utilities в EY.

Електрификацията на служебния автопарк ще бъде пришпорена от все по-строги правила и разпоредби, както и от изгодни схеми за данъчно облагане, смятат още авторите на проучването.

То припомня, че над 300 града в ЕС са въвели зони с ниски и нулеви емисии, притискайки компаниите за логистика и доставки до краен клиент или да се електрифицират, или да бъдат санкционирани. На ниво ЕС трябва да бъдат въведени задължителни изисквания за автомобилните производители да продават превозни средства с нулеви емисии, в допълнение към стандартите за CO2, като по този начин катализират прехода на леките и лекотоварните автомобили към чиста мобилност, смятат заетите в енергийния бизнес.

Представеното сега проучване обединява мнения на индустриални лидери в автомобилната, ютилити, нефтената и газовата промишленост, производството на батерии, мениджмънта на служебни автопаркове, лизинговите компании и компаниите за зарядна инфраструктура. За да се идентифицира обемът от възможности за електрификация на служебния автопарк в Европа, изследването анализира състава и характеристиките на 600 автопарка, работещи в 16 индустриални сегмента.

mediapool.bg