Кламер БГ - Бизнес новини: Държавата бави строежа на магистралата до сръбската граница

Държавата бави строежа на магистралата до сръбската граница

Бизнес

|
Съб, 27 Авг 2022г. 08:53ч.
Държавата бави строежа на магистралата до сръбската граница

Държавата бави строежа на магистралата до сръбската граница

България строи 50 километра магистрала вече повече от 10 години. Това е единственият участък без магистрални габарити от пътя, който свързва Лондон през Западна Европа, Сърбия, България и Турция с Делхи.

Въпреки европейското финансиране и обещанието на бившия премиер Бойко Борисов, че българският участък ще бъде готов през 2012 г. и ще изпреварим сърбите, това не се случва. Напротив Сърбия отдавна построи своите участъци, които минават през далеч по-сложен терен от този в България с множество мостове и тунели.

Виновник за забавеното строителство на магистралата в българския участък се оказва държавата. Различните ведомства очевидно не говорят помежду си и се бави издаването на документи, свързани с екологията и разрешенията за строеж. Това става ясно от отговора до Mediapool на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), което контролира строежа на магистралата, заради финансирането й с европейски средства.

От Министерството на околната среда и водите (МОСВ) не отговориха на въпросите на Mediapool каква е причината за забавянето на издаването на нужните документи.

Под риск са 250 млн. лв. от еврофондовете

Заради липсата на становища от МОСВ участакът от ГКПП Калотина до Драгоман не може да бъде завършен, а строителството на този от Сливница до Софийският околовръстен път вече осем месеца не може да започне.

На тези участъци, заедно с единственият изграден между Драгоман и Сливница (17 км),

се падна честта да спасяват европарите по проваления проект за пътя през Кресненското дефиле на магистрала "Струма".

Те бяха вкарани за финансиране по оперативна програма "Транспортна свързаност 2014 - 2020 г." преди две години, но и до ден днешен апликационната форма за отпускането на средствата все още не е изпратена от България за одобрение в Европейската комисия. Най-вероятната причина е, че българските чиновници се бавят заради честите смени в управлението.

Липсата на разрешение за строеж на участъка от София до Сливница поставя под риск изпълнението на проекта. Съгласно подписания договор в края на 2021 г. строителят - обединение начело с ГБС, трябваше да го построи за около година и 8 месеца и най-късно до края на 2023 г. да бъде завършен.

На практика с пропускането на тази година, това вече няма как да стане в рамките на една година и най-вероятно проектът ще бъде оставен за довършване през настоящия програмен период 2021 - 2027 г., коментираха пред Mediapool експерти от оперативна програма "Транспортна свързаност".

Нов пусков срок за участъка до ГПКК Калотина

Първият участък на магистрала "Европа" е от Драгоман до ГКПП "Калотина" (15 км). Той се строи от консорциум начело с "Щрабаг".

Миналата година пътуващите към Западна Европа по този маршрут преживяха истински шок заради лошата организация на движение. Тогавашният вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов наложи санкция от 5000 лв. на изпълнителя.

Пътят продължава да създава проблем за българите в Сърбия, които всеки ден минават границата, за да дойдат на работа у нас.

Съгласно подписания договор този участък трябваше да бъде пуснат през януари 2022 г. Това обаче не се случи, а причината се оказа коронавирусът. Удължаването на срока беше до май 2022 г. , но и той не беше спазен.

Сега новият пусков срок е края на септември 2022 г., но не е сигурно, че и той ще бъде спазен, става ясно от отговора на МТС до Mediapool.

Причината е "забавяне на отчуждителните процедури за изместване на инженерни мрежи, поради факта, че не са отразени в действащия подробен устройствен план (ПУП) за обекта".

Все още липсва и съгласувателно становище от страна на МОСВ по актуализирания ПУП. Той e внесен през май 2022 г. в Министерство на околната среда и водите, но все още няма отговор, казват от Министерството на транспорта и съобщението. От МОСВ не отговориха кога ще изготвят необходимите документи.

Този обект се финансира с 200 млн. лв. по линия на механизма "Свързана Европа" и максималният срок за неговото изпълнение е краят на 2024 г., се казва в отговора на МТС.

Участъкът от София до Сливница все още не се строи

И ако участъкът от Драгоман до сръбската граница е почти на финалната права и се бави заради отчуждителни процедури, то строителството на отсечката от Сливница до Софийския околовръстен път (14.5 км) все още не е започнало.

Договорът за изграждането на този обект беше подписан в края на 2021 г. с ДЗЗД "Европа - 2022" за над 222 млн. лв. без ДДС (13.5 млн. лв./км без ДДС). В обединението влизат "ГБС - Инфраструктурно строителство" АД, "Главболгарстрой Интернешънал" АД и "Обонато Билд" ЕООД.

Строителният надзор се осъществява от ДЗЗД "Европа" с партньори "Пътинвест-инженеринг" АД, "Стройнорм" ЕООД и "Ер Джи Консултинг" ООД. Договорът с тях е сключен в края на юли 2022 г.

"Към настоящия момент строителството на обекта не е започнало, поради липса на съгласувателно становище от страна на МОСВ по отношение на изработения ПУП-ПП за обекта", се казва в отговора на Министерството на транспорта до Mediapool.

Обектът има технически проект, който е приет от Експертен технико-икономически съвет към агенция "Пътна инфраструктура" още през 2018 г. Вече четири години държавата не успява да придвижи одобрението на Подробния устройствен план - парцеларен план (ПУП-ПП) и да направи отчуждителните процедури, става ясно от отговора на МТС.

В момента ПУП-ПП се процедира. Той е внесен в края на 2021 г. в Министерство на околната среда и водите за провеждане на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС), но все още няма решение, се казва в отговора на МТС. От МОСВ не отговориха на запитванията на Mediapool.

Едва след одобрението на ПУП-ПП и провеждането на отчуждителните процедури проектът ще бъде внесен в Министерство на регионалното развитие и благоустройството за одобрение и издаване на разрешение за строеж. Срокът за строителство на обекта е 660 календарни дни и започва да тече след откриването на строителна площадка и определянето на строителна линия.

Нито едно министерство не се ангажира със срок кога ще бъде свършена работата от страна на държавните чиновници, за да може строителството на обекта да започне.

А строителят казва, че вече няма как да завърши обекта до края на 2023 г., за да не бъде загубено европейското финансиране. Така най-вероятно ще се върви към фазиране на проекта, коментира експерт от оперативната програма "Траспортна свързаност" пред Mediapool.

Участъкът Драгоман - Сливница - единственият готов

Така единственият готов участък от магистрала "Европа" към момента е този от Драгоман до Сливница (17 км). Той беше пуснат за движение още в края на 2020 г.

Оформянето на документите обаче е отнело около година и официално е въведен в експлоатация с т.нар. Акт Образец 16 на 22 декември 2021 г., става ясно от отговора на МТС.

Участъкът от Драгоман до Сливница за около 120 млн. лв. без ДДС беше построен с държавни средства. През ноември 2021 г. обаче беше взето решение този участък, както и последният - от Сливница до София, който все още не се строи, да бъде включен в оперативна програма "Транспортна свързаност" с цел да се спасят парите от проваления проект през Кресненското дефиле. Плановете са формулярът за кандидатстване да бъде представен за одобрение в Европейската комисия до края на 2022 г., се казва в отговора на МТС.

Преди това обаче е необходимо определянето на консервационни цели и мерки, тъй като участък от проекта засяга периферни части от защитена зона BG0000322 "Драгоман" за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна.

Разработването на консервационните цели е възложено от МОСВ на БАН, но към момента процедурата по одобряването на природозащитни цели все още не е финализирана, се казва в отговора на МТС.

mediapool.bg