До края на юли може да бъде избран изпълнител на концесията на летище София, заяви транспортният министър Росен Желязков в отговор на въпроси от страна на участници в Пловдивския икономически форум, продължаващ в четвъртък.
Желязков се включи в сесия, посветена на
транспортната свързаност на Балканите
и коментира различните изпълнявани проекти за сухопътни и железопътни връзки със съседните държави.
Запитан за летищната концесия той каза, че след 15 юли – до края на юли, може да има избран частен оператор на аеропорта в столицата.
"Трябва да се има предвид, че се избира партньор в публично-частно партньорство, така че е много важна оценката на бизнес модела и неговата изпълнимост, устойчивост и безспорност за бъдещ период от време“,
коментира министърът.
Той уточни, че не участва в конкурсната комисия, разглеждаща офертите на кандидатите, но подчерта, че критериите за оценка на кандидатите са обективни.
Министърът определи предложенията на петте консорциума като "силни и сериозни".
"Важното е комисията, с експертизата, която има, и с помощта на нашите консултанти от Световната банка и т.н. да съумеем да изберем най-подходящия от всички добри пет групи от кандидати, които са подали своите предложения, като под най-добрия не се разбира само този, който е предложил най-доброто, а този, който успее да убеди, че неговият бизнес-модел и начинът, по който ще партнира с държавата в това публично-частно партньорство, ще гарантира устойчивост на взаимоотношенията през следващите немалко години", заяви Желязков.
Офертите се оценяват по-различни критерии и затова не може да се прецени по обявените публично параметри на офертите кой е най-близо до победата.
Предложението на консорциума между британския летищен оператор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън" за фиксирано годишно концесионно плащане от 19.94 млн. евро е най-ниско, но обещаваната инвестиция е най-висока - над 1 млрд. евро през следващите 35 години.
Офертата на консорциум "Соф Кънект" с водещ партньор "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" в партньорство с оператора на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен" е за годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро и инвестиции за 608 млн. евро.
Обединението "ССБ София Еърпорт ДжейВи" с водещ партньор швейцарската инфраструктурна компания "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" и датският летищен оператор "Копенхаген Еърпорс" предложи второто по-големина концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро и инвестиция от над 600 млн. евро.
Българската "Фрапорт България" обеща 21 млн. евро годишно концесионно възнаграждение и инвестиции е 616 млн. евро.
Консорциумът между френския летищен оператор "Еърпортс Де Пари" и турската "ТАВ" дадоха най-високото годишно концесионно плащане от 32.82 млн. евро и и вложения от 903 млн. евро, което за момента ги превръща във водещи надпреварата.
mediapool.bg