Кламер БГ - Бизнес новини: Все повече празни магазини, по-ниски наеми и ръст на онлайн търговията

Все повече празни магазини, по-ниски наеми и ръст на онлайн търговията

Бизнес

|
Пон, 10 Авг 2020г. 17:19ч.
Все повече празни магазини, по-ниски наеми и ръст на онлайн търговията

Броят на празните магазини по търговските улици и в моловете плавно се увеличава през първото полугодие на годината. Това е очакван ефект следствие на коронакризата и затварянето на редица обекти за около два месеца.

След края на извънредното положение 6% от всички модерни търговски площи у нас остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока, поради нарушена верига на доставките.

Предоговарянето и намалението на наемите, както и увеличените онлайн продажби не успяват да компенсират свитото потребление към момента. През май оборотът в търговията бележи рекорден спад с над една пета на годишна база, сочат данните на НСИ. Това е най-голямото понижение на този показател от 2001 г. насам. Ниските обороти държат под натиск наемните цени.

Ефектът засега е по-ниски наеми и повече празни търговски площи. Тенденцията на пазара ще зависи от развитието на пандемията от коронавирус.

Това показват проучванията на пазара на търговски площи у нас на двете големи консултантски компании "Колиърс" (Colliers International) и "Кушман и Уейкфилд Фортън" (Cushman & Wakefield Forton).

Наскоро стъпили на българския пазар брандове продължават експанзията си

От "Колиърс" отчитат 30% спад на усвоените търговски площи през първата половина на годината спрямо второто полугодие на 2019 г.

В София модерните търговски площи са близо 400 000 кв.м, като около 7 на сто от тях остават празни при 5% преди извънредното положение, сочат данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Според "Колиръс" на бул. "Витоша" се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения - 3% от всички търговски площи. Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7%. Броят на новите обекти в моловете е ограничен, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

"Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията.

Все пак на фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, предимно стъпили наскоро на българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Проучване на "Колиърс" сред участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от Covid-19.

При около половината от тях той е между 30% и 50%. Делът на търговците, които не отчитат промяна, е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите, посочват от "Колиърс".

Редуциране на наемите за период от половин година

Заради затруднените продажби и по-ниските приходи продължава предоговарянето на наемите. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца, твърдят от "Кушман и Уейкфилд Фортън".

"Поведението на наемодателите е сходно, без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини. Това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове", коментира Иван Граматиков.

Проучването на "Колиърс" показва, че най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите, е предоговаряне на наема (88%), следвана от онлайн продажбите, където 45% от запитаните регистрират увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

Наемните нива остават под натиск

След период на плавен ръст на наемните нива, сега те вървят надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни.

В София за обект от 100 - 150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м, показват данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

От "Колиърс" отчитат намаление средно от 10% на наемите за бул. "Витоша" - 50 евро/ кв.м и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м.

В Пловдив, Варна и Бургас наемните нива в моловете са съответно около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м, показват данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%, според "Колиърс".

Прогнозата в краткосрочен план е за още по-ниски наемни нива. Причината е, че голяма част от търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си. Това ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици, прогнозират от "Колиърс".

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него.

Преобладаващата част от наемателите и наемодателите очакват положително развитие и възстановяване на пазара до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус, показва още проучването на "Колиърс".

mediapool.bg