Кламер БГ - Бизнес новини: Водопроводът за Перник се строи със скорост от 375 м за денонощие

Водопроводът за Перник се строи със скорост от 375 м за денонощие

Бизнес

|
Вт, 04 Фев 2020г. 17:48ч.
Водопроводът за Перник се строи със скорост от 375 м за денонощие

Спасителният водопровод за Перник се строи със скорост от 375 м на денонощие. За да бъде спазено обещанието тръбата от 13.5 км да е готова за 30 дни, оборотите трябва да се вдигнат поне с още 86 метра на денонощие.

Това показва инспекцията, която премиерът Бойко Борисов направи във вторник. Реализацията на спасителния план за перничани започна в събота. За четири дни вече са изградени 1.5 км, а темпото от днес се вдига, стана ясно от обясненията на министъра на икономиката Емил Караниколов.

Спасителният план предвижда част от водите на яз. "Бели Искър" през Рилския водопровод да стигат до Мало Бучино, където ще се изградят помпена станция и 13.5 км водопровод. По него ще се подават до 300 л/сек вода за Перник. Стойността на обекта е над 27 млн. лв. с ДДС. Изпълнител е държавното дружество "Монтажи", което е под шапката на Министерството на икономиката.

По тази причина в "джипката" на Борисов беше Емил Караниколов. Той му разказваше как вървят строителните работи и какво предстои. Действието се разви по пътя за Мало Бучино към строителния обект.

Добрата новина – нивото на яз. "Студена" се покачва

На обекта работят четири екипа, има 40 души и 7 багера. Работи се и вечер, за да не се създава неудобство на местните хора, казва Караниколов.

Той обяснява, че един камион носи 107 метра тръби. Те се произвеждат в Испания на две поточни линии. В случай, че едната се повреди, да сме застраховани, обяснява Караниколов. Тръбите са много пластични и могат да издържат 26 атмосфери, става ясно по-късно в разговора.

Тръбите са три модела – с диаметри 16, 20 и 25. Досега са идвали по 2 камиона дневно, но от днес се очакват по 6, казва Караниколов. Обяснява вещо, че моделът на тръбите позволява възможно най-бързото им поставяне.

Караниколов се надява още утре на обекта да влязат и работници от Камарата на строителите. Този въпрос се урежда от регионалния министър Петя Аврамова и заместника й Николай Нанков.

Министърът на икономиката съобщава и "хубавата новина" - от снощи обемът на язовир "Студена" се е повишил с 3 см. Така най-после е обърната негативната тенденция от месеци наред.

Водният обем на язовир "Студена" е 3.381 милиона куб. м на 4 февруари, докато на 31 януари беше - 3.374 милиона кубични метра, показват данните на ВиК Перник.

"Кога я изкопахте, кога я наводнихте"

Докато кара джипа премиерът се спира, за да научи от първо лице как върви строителството.

"Кога я изкопахте, кога я наводнихте", казва Борисов след като вижда пълна траншея с вода и помпи, които я изпомпват. Работниците му отговарят, че тече като подземна река.

"Нали за един месец ще го оправим?", пита ги премиерът. Обещават му, че обектът ще бъде изпълнен за 30 дни. "Не е първият обект, в който сме така на педали", казва багерист.

"Къде сте бе лъвове... Таман ще го направим и ще завали"

Премиерът спира джипа, слиза и се отправя към кмета на Перник Станислав Владимиров и областния управител Емил Костадинов.

"Къде сте бе лъвове...Обещах ви, че ще дойда. Как върви?", интересува се Борисов.

Те му отговарят, че работата напредва бързо, защото е създадена добра организация.

"Абе, таман ще го направим и ще завали", вметва Борисов. Кметът на Перник му обяснява, че дори "природата да е благосклонна", е добре да го има този байпас като резервен вариант за водоснабдяването на Перник и София.

Премиерът нарежда хората да бъдат информирани, че пътят Мало Бучино – Голямо Бучино ще бъде затворен през почивните дни, за да знаят и да не са изненадани.

"Как сини тръби ги наредихте"

Премиерът намира "малка провокация", защото тръбите се оказват сини. Така Борисов се шегува с кмета Станислав Владимиров, който е от БСП.

Ръководителят на обекта от "Монтажи" се включва в закачката, че "за съжаление водата винаги е монтирана със синьо".

Премиерът нарежда да се работи бързо – поставят се тръбите и се заравят, а отгоре "една червена пътека".

Как се строи под преса

Премиерът Бойко Борисов и икономическият министър не коментират как държавата е успяла да извърви тежката административна процедура при строеж на нов обект, свързана с разрешителни за строеж, планове, отчуждения и т.н.

От обясненията на Караниколов се разбира, че за да няма засягане на частни имоти се копае в двата края на републиканския път. Той е бил ремонтиран преди повече от 5 години с европейски средства и срокът за устойчивост на проекта е изтекъл.

След като приключи полагането на водопровода пътят отново ще бъде възстановен. Именно за това са заложени над 1 млн. лв. непредвидени разходи по проекта за пътната настилка, обяснява Караниколов.

Караниколов – почетен гражданин на Перник

Спасителният план за осигуряване вода на Перник е само началото, става ясно от думите на премиера. За него вече са преведени над 27 млн. лв.

Други 35 млн. лв. отпусна в края на миналата година правителството за ремонт на двете пречиствателни станции плюс ремонт на улични водопроводи. Техните проекти още не са готови, но изпълнителите вече са ясни.

Държавната компания "Монтажи" ще прави реконструкцията на двете помпени станции – новата и старата, казва кметът.

Ремонтът на едната трябваше да е бъде направен по проекта на Световната банка за ремонт на язовирната стена. Очевидно не е направен, въпреки уверенията от МРРБ.

Освен тях Перник има да изпълнява и воден проект с европейски средства на стойност от 104 млн. лв. Реализацията му обаче засега буксува, защото никой не иска да отпусне заем на закъсалото финансово ВиК Перник. Нужни са около 20 млн. лв. за съфинансирането на проекта.

"Почетен гражданин на Перник да го направиш (Караниколов – бел. ред). Един наряд направи тука" – заръчва Борисов на кмета на Перник преди да спре при журналистите.

mediapool.bg