Кламер БГ - Бизнес новини: Властите намериха решение за скъпите банкомати, но няма кой да го внесе официално

Властите намериха решение за скъпите банкомати, но няма кой да го внесе официално

Бизнес

|
Вт, 01 Септ 2020г. 14:38ч.
Властите намериха решение за скъпите банкомати, но няма кой да го внесе официално

Властите у нас знаят как може да се реши проблемът с нароилите се по морските курорти у нас банкомати, които събират огромни такси при теглене с превалутиране. Това може да стане с дребна законова поправка, която обаче на този етап никой не се ангажира да внесе в парламента.

Миналата седмица граждани сигнализираха пред Mediapool, че курортите, особено в община Несебър, са залети от ATM устройства на американската компания "Euronet", които взимат около 110 лв. за теглене (с превалутиране) на 800 лв. от еврова сметка. Огромната удръжка идва основно от крайно неизгодния за клиента валутен курс - 1.73 лв. за 1 евро при централен курс от 1.95583 лева за евро. Справка в Google Maps показва, че освен в морските курорти банкомати на "Euronet" има на много места в страната, включително в София.

БНБ би подкрепила поправка, ограничаваща надценката до 5%

"Българската народна банка би подкрепила законодателна промяна, при която регулацията за обмяна на валута чрез банкомати да се приравни с тази за обменните бюра", съобщиха от институцията. Оттам обаче изрично уточниха, че нямат право на законодателна инициатива и самостоятелно не могат да решат проблема.

Според наредбата за обменните бюра, чиито контрол е възложен на Националната агенция за приходите, обменният курс в обменните бюра може да се отклонява до 5% от курса за съответната валута за деня, за която БНБ има котировка. На този етап обаче ATM-ите на "Euronet" не се водят обменни бюра.

От Министерството на финансите на този етап не успяха да коментират дали имат готовност да внесат подобна законодателна промяна, която би нормализирала цената на финансовата услуга на фона на таксите, събирани от регулираните банки и обменни бюра.

"Euronet": Цените ни са справедливи, разумни и прозрачни

След публикацията на Mediapool за проблема американската компания "Euronet", която преди това не бе открита чрез формата си за контакт и колцентъра си в продължение на два дни, изпрати позицията си по темата.

От дружеството не отричат размера на таксите за финансовите услуги, които предоставят, а само уточняват, че те са законосъобразни, справедливи, разумни и прозрачни.

"Ние се ангажираме да предлагаме удобен достъп до парични средства на хора по целия свят, когато е необходимо. Имаме разходи, свързани с предоставянето на тази услуга, които смятаме за справедливи и разумни; важно е да се отбележи, че не налагаме такси за клиенти с карта, издадена от която и да е българска банка. Всички наши такси са ясни, прозрачни и отчетливо се показват на екрана на банкомата преди всяка транзакция. Клиентът може да се откаже от транзакцията по всяко време без никакви разходи", изтъкват от компанията.

Mediapool публикува пълния текст на правото на отговор на компанията без редакторска намеса:

[div class='center_orange']Право на отговор от "Euronet"

Уважаема г-жо Соколова, г-жо Григорова и г-н Бояджиев,

Запознати сме с публикуваната от вас по-рано днес статия в www.mediapool.bg, която се отнася до Euronet и банкоматите, с които дружеството оперира в България. Оценяваме, че сте направили опит да се свържете с нашия отдел за поддръжка и връзка с клиенти в България, но смятаме това за недостатъчно (Mediapool се опита да се свърже с компанията писмено чрез формата за контакт на официалния й сайт, а също и чрез три телефонни обаждания на двата оставени телефона за връзка с клиенти – съответно два пъти в 13.19 ч. на 26 август и веднъж в 15.15 ч. на 27 август. Опитите за контакт обаче се оказаха безуспешни, б. р.).

В бъдеще бихме приветствали възможността да упражним правото си на отговор на всяка статия, която отразява днешната тема, за да се гарантира, че тя е точна, справедлива и обхващаща всички гледни точки. Ако имате някакви запитвания занапред, моля, насочвайте ги към kstoykin@euronetworldwide.com.

Услугите, които предоставят банкоматите на Euronet

Наясно сме, че понякога има объркване около таксите, които Euronet налага за предоставяните от дружеството услуги:

Ние работим във високо регулиран финансов сектор и в пълно съответствие с всички приложими национални и европейски регламенти и стандарти.

Euronet е публично регистрирана американска компания (NASDAQ: EEFT) и цялата информация за компанията е лесно достъпна.

Всички наши банкомати отговарят на националните разпоредби и имат необходимите одобрения.

Банкоматите на Euronet са проектирани така, че да са достъпни за всички клиенти както от вътрешния, така и от международния пазар.

Ние твърдо вярваме, че Euronet предоставя важна, сигурна и безопасна услуга за нашите клиенти и на цена, която е както справедлива, така и разумна.

Ние не начисляваме такса за клиенти с карти, издадена от български банки.

За международни клиенти таксите на Euronet (включително обменните курсове) се показват ясно и на видно място на екрана, преди клиентът да приеме транзакцията си.

На нашите клиенти винаги се предоставя избор да използват нашите услуги и този избор се представя по ясен и прозрачен начин с цялата съответна информация.

Клиентите винаги имат възможност да приемат или откажат всяка транзакция и това е възможно на всяка стъпка от цикъла на транзакцията. Ако клиентите откажат, ние никога не начисляваме такса за прекратяване на транзакцията.

Таксите на Euronet са конкурентни, справедливи и отразяват разходите, за да можем да гарантираме, че нашите банкомати са достъпни и в изправност, сигурни и използват най-новите технологии.

Нашите банкомати поддържат местния бизнес, общностите и икономиките в момент, когато често виждаме, че традиционните доставчици на банкомати намаляват покритието и мрежите си.

Изявление

Ето защо искаме да актуализирате вашата онлайн статия с изявлението по-долу.

Моля следното да бъде приписано на говорител на Euronet:

"Ние се ангажираме да предлагаме удобен достъп до парични средства на хора по целия свят, когато е необходимо. Имаме разходи, свързани с предоставянето на тази услуга, които смятаме за справедливи и разумни; важно е да се отбележи, че не налагаме такси за клиенти с карта, издадена от която и да е българска банка. Всички наши такси са ясни, прозрачни и отчетливо се показват на екрана на банкомата преди всяка транзакция. Клиентът може да се откаже от транзакцията по всяко време без никакви разходи."

Следващи стъпки

Ще приветствам възможността да обсъдим горе изказаното допълнително с Вас.

Искрено Ваша,

Калина Стойкин[class='center_orange' div]

mediapool.bg