Кламер БГ - Бизнес новини: Български превозвачи готвят протест в Брюксел на 10 януари

Български превозвачи готвят протест в Брюксел на 10 януари

Бизнес

|
Вт, 11 Дек 2018г. 16:06ч.
Български превозвачи готвят протест в Брюксел на 10 януари

Българските превозвачи готвят протест в Брюксел на 10 януари пред Европейския парламент срещу промени в пакета "Мобилност". На тази дата се очаква в ЕП да заседава Комисия по транспорта, на която да бъдат разгледани спорните предложения. Това стана ясно след среща на превозвачите с транспортния министър Росен Желязков в София. Той обяви, че ще подкрепи протеста и ще се включи в него.

В началото на декември страните от ЕС постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози. Франция и Германия успяха да наложат прилагане в международните превози на статута на командирован работник, на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува. Решено беше още седмичната почивка на водачите на тирове да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат и в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи. Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна.

България гласува срещу тези промени, а транспортният министър каза, че страната ни била "изчислената жертва" на постигнатото споразумение за международните превози.

Българските превозвачи настояват за блокиране на спорните текстове. Според тях мерките в този вид означават зачеркване на 17% от брутния национален продукт на България, какъвто приход носи международния превоз.

"Притиснати сме до стената. От това няма какво по-лошо да стане", заяви Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи. Той очаква българските превозвачи да получат подкрепа от колегите си в Полша, Румъния, Латвия, Литва и Хърватия.

От Камарата на превозвачите смятат, че регулациите, за които беше обявено, че защитават работниците, всъщност нарушават човешките им права. Задължението шофьорите да се прибират в страната, от която са тръгнали, е мярка, която ограничава свободното движение, смятат превозвачите.

Подготвили сме законодателни предложения по първия пакет "Мобилност", които да бъдат внесени от българските депутати в Европейския парламент, каза Росен Желязков след срещата, се казва в съобщение на транспортното министерство.

България ще настоява за дерогация (отлагане на прилагането) на текстовете, свързани с въвеждане на забрана да се ползва седмичната почивка в превозните средства, докато не бъде изградена подходяща инфраструктура, гарантираща сигурността на водачите и камионите.

По отношение на въвеждане на правилото за командироване на шофьорите при каботажните превози, когато български камион товари в една от страните членки и разтоваря в друга, Желязков заяви, че в ЕП ще бъде защитавана позицията новото правило да важи за управление на превозното средство в рамките на 72 часа или 10 кръстосани операции за месец.

По другия спорен въпрос за връщането на шофьорите у дома на всеки 4 седмици, текстовете са неприложими и несправедливи, каза Желязков. Според него те нарушават основните права, гарантиращи на граждани на ЕС сами да избират къде да прекарват свободното си време. Поради тези причини българската страна ще настоява за въвеждане на яснота в тези принципи като водачите сами да удостоверяват в предприятията къде и кога ще ползват почивките си, посочи той.

Шофьори, с които Mediapool разговаря, заявиха, че са доволни от тази промяна, защото ще могат да се прибират у дома при семействата си по-често.

Транспортният министър посочи, че мерките в постигнатия общ подход по текстове в първия пакет "Мобилност", по време на австрийското председателство, дискриминират българския транспортен бранш, като в същото време са в полза за държавите от Централна Европа. "Нашата позиция и съображения остават непроменени и настояваме за справедливи правила за всички държави членки", каза Росен Желязков.

Представителите на браншовите организации изразиха подкрепа за работата и действията на министъра и неговия екип. Те посочиха, че отпадането на изискването за връщане на камионите на 4 седмици в държавата по установяване е успех, но не е достатъчен.

mediapool.bg