Кламер БГ - Бизнес новини: България пак е заплашена да бъде изключена от системата "Зелена карта"

България пак е заплашена да бъде изключена от системата "Зелена карта"

Бизнес

|
Вт, 27 Септ 2022г. 15:51ч.
България пак е заплашена да бъде изключена от системата "Зелена карта"

България пак е заплашена да бъде изключена от системата

След три години затишие България отново е заплашена да бъде изключена от системата "Зелена карта". Това означава, че от 1 януари 2023 г. българските шофьори може да се окажат без застраховка "Гражданска отговорност" при пътуване на територията на 48-те държави от системата. Това става ясно от изказване на министъра на финансите Росица Велкова на последното заседание на правителството, личи от стенограмата, публикувана в правната система на Министерския съвет.

"Има сериозен риск националното ни бюро да бъде изключено от системата "Зелена карта" на следващата Генерална асамблея, съответно от следващата година да спре издаването на "Зелена карта" от българските застрахователи", алармира министър Велкова. Думите й са по повод изпълнението на един от ангажиментите на България във връзка с членството в "чакалнята" за еврото (Валутно-курсовия механизъм ERM II). Според министъра "има сериозен риск от закъснения" при изпълнението на ангажимента, който се свежда до мониторинг на финансовата стабилност на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (бюро "Зелена карта").

Бюро "Зелена карта" е създадено от застрахователите у нас и по закон трябва да съдейства за изплащането в срок на дължимите обезщетения заради катастрофи в чужбина. Бюрото е и компенсационен орган в случаите на пътни инциденти в чужбина по вина на български автомобили без застраховка.

У нас задължителната застраховка "Гражданска отговорност" покрива отговорността на шофьорите за вреди, причинени на територията на всичките 48 държави, членуващи в "Зелена карта". Заедно с полицата се издава сертификат "Зелена карта" без допълнителна такса или друго плащане.

От думите на министър Росица Велкова не става ясно какъв е конкретният повод за вероятното изключване на България от системата, но отново се споменава за проблем със задължения на компанията "Лев инс" към националното бюро. Велкова съобщава, че през първата половина на 2022 г. за пореден път са проведени редица работни срещи между представители на Комисия по финансов надзор, "Лев инс" и националното бюро "Зелена карта", по време на които са обсъдени "мерките, които следва да бъдат предприети съвместно от бюрото и "Лев инс" с цел намаляване задълженията на застрахователя към бюрото и към други участници в системата "Зелена карта".

България има публично известни проблеми със системата "Зелена карта" от поне пет години насам. През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като тогавашният премиер Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане ("Зелена карта"), че бързо растящата тогава компания "ДаллБогг: Живот и здраве" (на "Търговска лига") и "Лев инс" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания. Ситуацията силно ескалира и през март 2018 г. бе наложен мониторинг на България, като имаше известен риск тя да бъде изключена от системата, което означава застраховките на българските шофьори да не важат в чужбина.

В резултат през февруари 2018 г. финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг", която увеличи капитала си и реши проблемите си с плащанията. На "Лев инс" пък бяха наложени финансови проверки от страна на КФН и ДАНС, като след това компанията каза, че всички препоръки на държавните органи са изпълнени.

През лятото на 2019 г. обаче проблемът отново излезе на дневен ред, след като стана ясно, че националното бюро има финансови проблеми заради покриване на плащания в чужбина основно на два застрахователя – фалиралия "Олимпик" и "Лев инс". Бюрото твърдеше, че "Лев инс" му дължи милиони, докато застрахователят се защитаваше, че не дължи нищо и дори има да взима пари. Обяснението на "Лев инс" беше, че отказва изплащането на някои претенции в чужбина, защото те били необосновани и най-вероятно ставало дума за застрахователни измами в Италия.

Финансовите спорове между бюрото и "Лев инс" директно се отразяват върху джоба на българските шофьори, които вече пет години плащат удръжка към всяка застраховка "Гражданска отговорност" за попълване на ликвидността на бюро "Зелена карта".

Изпълнителният директор на "Лев инс" Павел Димитров обеща да отговори официално на въпросите на Mediapool по темата, а председателят на бюро "Зелена карта" Борислав Богоев отказа коментар.

mediapool.bg