България най-сетне написа правилата за издаване на “стартъп визи” на предприемачи извън ЕС, които ще развиват високо иновативни фирми, регистрирани у нас. Това стана ясно в сряда след като Министерски съвет прие изрична наредба, която разписва всички подробности с изискванията и срока за валидност на визите.
Реално въвеждането на стартъп виза вече е факт от февруари тази година с приетите промени в Закона за чужденците в България, но дълго се работеше по наредбата за издаването й. В закона е разписано, че разрешение за продължително пребиваване могат да получат чужденци, които имат издадено от Министерството на икономиката удостоверение за високотехнологичен и/или иновативен проект, наречен "стартъп виза", и след издаване на визата за дългосрочно пребиваване са станали съдружници или акционери в българско търговско дружество, и които притежават не по-малко от 50 на сто от капитала на дружеството.
Самото удостоверение за стартъп виза ще се издава от министъра на иновациите и растежа въз основа на експертна оценка, която може да се изготвя и от експертен съвет. В този съвет могат да влизат представители на Министерство на образованието, на Патентното ведомство, академичната общност, БАН, като задължително ще се отправя покана и към две юридически лица с нестопанска цел, имащи отношение към стартъп компаниите и фондовете за дялово инвестиране.
Предстои в Министерство на иновациите и растежа(МИР) да се създаде електронна база данни на всички кандидатствали за визата и на тези, които реално са я получили.
В проекта на наредбата е записано, че в 12 месечен срок от първоначално издадената виза заявителят ще предоставя по електронен път в МИР отчет за извършеното до момента, в т.ч. дали са станали акционери или съдружници в българско дружество и дали притежават не по-малко от 50% от капитала му. След този 1 годишен срок, заявителят ще предоставя тази информация на всеки 6 месеца.
В българския План за възстановяване и устойчивост, с който се усвояват 12-те млрд. лв. средства от Механизма за възстановяване на ЕС, се посочва, че процедурата за стартъп виза ще следва най-добрите практики от Европейския съюз, като ще бъде изцяло онлайн, включвайки представители на местната стартъп екосистема в оценителния процес.
“Основната цел на Startup виза е привличане на граждани на трети страни и инвестиции в регистрирани в България дружества, развиващи продуктите и услугите с висока добавена стойност чрез предоставянето на възможност за получаване на разрешение за продължително пребиваване в България по процедура, подобна на действащите процедури в други страни членки като Нидерландия, Франция, Естония, Финландия, Дания, Великобритания, Ирландия и др.” се уточнява в съобщението на правителствената пресслужба в сряда.
Целта на мярката е България да се превърне в притегателен център за стартиране на иновативен бизнес от чужденци и за създаване на компании, използващи високи технологии и развиващи научноизследователска и развойна дейност, както и изграждане на по-голяма и по-добре развита предприемаческа общност, добавят оттам.
Още преди месеци пред Mediapool Добромир Иванов, изп.-директор на Българската стартъп асоциация BESCO посочи, че процедурата за стартъп виза вече е готова и предстои да бъде пусната за обществено обсъждане. В нея се залага "бърза писта" за получаване на визата, но само за фирми, печелили редица международни конкурси и които могат да докажат, че зад тях стои голям инвеститор.
Всички останали стартъпи ще трябва да представят куп документи при кандидатстване за визата - активи на фирмите им, служители, акционери, капитал и т.н. От BESCO са категорични, че това ще направи процедурата много тромава.
mediapool.bg