Кламер БГ - Бизнес новини: България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

Бизнес

|
Пет, 19 Авг 2022г. 17:00ч.
България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

България и Сърбия ще работят заедно за гарантирането на енергийните си ресурси с оглед на предстоящия зимен сезон. Това заяви служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев след като разговаря с министъра на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Томислав Момирович в София.

Докато за нашата страна проблем е доставката на прероден газ, Сърбия има криза с тока и й трябват въглища, за да се произведе достатъчно електрическа енергия, каза Алексиев. Затова по думите му една от основните теми на разговора е била осигуряването на въглища и превозът им с жп транспорт и по река Дунав.

Сърбия е готова да купи стотици милиони тонове въглища

Доставките на въглища от България за Сърбия са започнали на 1 юли. До момента през границата са преминали 62 влака с над 62 000 тона въглища.

Томислав Момирович заяви, че Сърбия е готова да закупи стотици милиони тонове въглища от България, които са й необходими за производството на електрическа енергия.

Той не конкретизира количеството и схемата на плащане, но заяви, че Сърбия ще предостави драгажна техника на България в помощ на удълбочаването на река Дунав още следващата седмица.

Затруднено корабоплаване по Дунав

В момента корабоплаването по река Дунав е затруднено заради критично ниското й ниво.

През последните седмици река Дунав поставя ежедневни рекорди за най-ниски водни нива от 1941 година насам - откакто се водят замервания в българския участък. Най-ниското ниво на реката е било на 8-и септември 2003 г., когато котата при Русе е била минус 73 см.

"С всеки изминал ден се доближаваме до този антирекорд и за събота се очаква нивото на реката да падне до минус 65 см", каза пред Mediapool изпълнителният директор на Изпълнителна агенция за поддържане и проучване на река Дунав (ИАППД) инж. Павлин Цонев. Предвид продължаващата суша в Централна Европа, изгледите за подобряване на ситуацията не са много добри.

С днешна дата в българския участък на реката има 18 критични участъка, показват данните на агенцията.

Заедно с румънската страна, България е започнала драгиране на най-критичните от тях, но техниката не е достатъчна.

Именно по тази причина от Сърбия са предложили помощ с драгажна техника, което на тях пък ще им помогне при транспортирането на българските въглища.

ИАППД придоби драгажна техника за около 21 млн. лв. за удълбочаването на критичните участъци на Дунав на българска територия, но тя не е достатъчна, каза инж. Павлин Цонев.

От началото на юли новозакупеният кораб с европейски средства започна самостоятелен драгаж на Дунав край остров Белене, където е едно от критичните места в българския участък на реката.

Варненска фирма също ще удълбава Дунав срещу 12.4 млн. лв.

Заради многото критични точки по Дунав в българския участък е обявена обществена поръчка за драгаж за подобряване на условията за корабоплаване по фарватера на реката от бившия транспортен министър Николай Събев.

Три са подадените оферти в търга, като до отварянето на ценовото предложение е допусната единствено варненската компания "Космос шипинг" АД. Тя предлага цена от 12 435 120 лв. без ДДС за изпълнение на поръчката през следващите 3 години. Договорът с нея все още не е подписан, показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Варненската компания има опит с драгирането на Дунав. През 2020 г. тя спечели поръчка и направи удълбочаване на фарватера в два от критичните участъци, които се намират в районите на островите Белене и Вардим, срещу 6 730 640 лв. без ДДС.

Сега ще работи в зависимост от това, къде са критичните нива по задание, което й възложим, обясни инж. Павлин Цонев.

Той разясни, че техниката, с която разполага ИАППД не е достатъчна и по тази причина се налага възлагането на допълнителни драгажни дейности на външен изпълнител.

Опитът на ИАППД при извършване на поддържащо драгиране на реката показва, че е необходимо едновременно обработване на повече от 3 критични участъка на различни места, в зависимост от хидроморфоложките условия на река Дунав. Например през изминалата 2021 г. са отчетени повече от 8 критични участъка, а през август 2022 г. критичните участъци са 18, каза инж. Цонев.

Той посочи, че плановете на ИАППД са да закупи още драгажна техника по новата европейска програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Интермодален терминал при Димитровград

Изграждането на интермодален жп терминал край сръбския град Димитровград е другата тема обсъдена по времето на срещата между Христо Алексиев и Томислав Момирович.

Двамата за първи път обсъдиха този въпрос през ноември 2021 г. по времето на служебното правителство на Стефан Янев, но на сръбска територия.

Изграждането на терминала ще бъде стъпка към подобряване на транспортната свързаност между двете страни. Идеята е автомобилния транспорт да се качи на влакове и така да пътува към Европа.

България има изградена инфраструктура за комбинирани превози в Пловдив. Тя генерира 3.5 пъти повече трафик от прогнозните обеми при изграждането й.

Двамата министри са обсъдили възможността да бъде търсено съвместно финансиране на бъдещия интермодален терминал.

Възобновяването на бързия влак от София до Белград също бе посочено като приоритет.

mediapool.bg