Кламер БГ - Бизнес новини: България е сред лидерите по безалкохолни напитки без добавена захар

България е сред лидерите по безалкохолни напитки без добавена захар

Бизнес

|
Пет, 13 Май 2022г. 12:33ч.
България е сред лидерите по безалкохолни напитки без добавена захар

България е сред лидерите по безалкохолни напитки без добавена захар

България е сред водещите пазари по дял на газирани напитки без добавена захар – 65.6%, с два пъти по-високо ниво на изпълнение спрямо средния дял в Европа. У нас, само 1 от всеки 5 напитки, които безалкохолната индустрия предлага, съдържа добавени захари. Това стана ясно на шестата национална среща, организирана от Министерство на здравеопазването и Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА), с академичните среди и браншови организации, на която беше отчетен напредъкът по реформулирането на храните с цел намаляване количеството на добавените захари.

Според доклад на Европейската комисия, 5 от 10 рискови фактора за хроничните незаразни болести са свързани с храненето. Реформулирането на храните по отношение нивата на сол, мазнини, наситени и транс-мастни киселини и захар в тях е изведена като една от шестте политики, ориентирани към осигуряване на условия за здравословно хранене, определени от Световната здравна организация по време на Среща на върха на ООН в края на 2021 г.

В България към момента, безалкохолната индустрия е първият и единствен сектор от хранително-вкусовата промишленост, който официално и доброволно се е ангажирал пред Научно-експертния съвет към МЗ за постигането на целта, дефинирана в Анекса на ЕС за намаляване на добавените захари. В края на миналата година, независима външна оценка и експертиза, изследваща етикетираната информация на предлаганите на пазара напитки, потвърди изпълнението на доброволния ангажимент за допълнително 15% намаляване на добавените захари и калориите в газираните напитки у нас от 2015 до 2020 г.

В резултат на дългогодишните усилия на сектора, България е сред водещите пазари по дял на газирани напитки без добавена захар.

Следващите доброволни ангажименти на безалкохолната индустрия на ниво ЕС включват още 10% средно намаление на добавените захари, както и нов ангажимент по отношение на отговорния маркетинг без реклама и предлагане по медийните канали, включително дигитална среда и социални медии, на деца до 13 г. Целта е увеличаване на възрастовата граница с 1 година спрямо предходния ангажимент и намален праг на аудиторията до 30%.

Ключов фактор за проследяване на изпълнението на ангажиментите е въвеждането на единна и стандартизирана система за мониторинг, която да обхваща всички сектори от хранително-вкусовата промишленост. В момента на Европейско ниво се работи по създаване на методология за мониториране. В съвместните действия, от които част са и НЦОЗА и МЗ, е разработен отдел за мониторинг, който е апробиран в две държави-членки, като България е предвидена за догодина.

mediapool.bg