Кламер БГ - Бизнес новини: Бордови устройства за камионите още няма, но тол системата тръгва на 1 март

Бордови устройства за камионите още няма, но тол системата тръгва на 1 март

Бизнес

|
Вт, 11 Фев 2020г. 13:13ч.
Бордови устройства за камионите още няма, но тол системата тръгва на 1 март

Бордови устройства, които трябва да се поставят в камионите и автобусите, за да могат да се ползват от шофьорите за тол таксите, все още не са налични в магазините. В същото време след три седмици трябва да тръгне дълго чаканата тол система. Това стана ясно по време на среща между Българското обединение на шофьорите, превозвачи и представители на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

"Все още не сме видели бордните устройства и GPS-ите и нямаме представа как се работи с тях. Няма да има време даже и в магазинната мрежа да ги разпространят, така че ще има проблеми с реалното стартиране на тази система", каза Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите. Той попита дали устройствата са стандартизирани от АПИ, за да могат да бъдат пуснати в продажба, но не получи еднозначен отговор. Посочи, че не са ясни и цените им.

"Системата тръгва на 1 март. План Б няма. От гледна точка на ангажиментите на държавата, налице са всички технически и организационни условия системата да стартира от 1 март", каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ. Той представи системата за таксуване чрез издаване на маршрутна карта или чрез закупуване на бордови устройства за геопозициониране и чрез така наречените GPS-тракери.

Първоначално тол системата трябваше да тръгне на 16 август 2019 г., но стартът й беше отложен най-късно за 1 март. Тол системата предвижда автомобилите над 3.5 тона да плащат на база изминато разстояние, а не на база време чрез винетка.

След заплаха от страна на превозвачите за национален протест държавата обеща да намали обхвата на пътищата и цените, но към момента все още няма решение. Очаква се това да се случи по-късно този месец.

Сега шофьорите се опасяват, че заради забавяне на доставките на устройствата за отчитане на изминатото разстояние може да имат проблеми.

Без право на корекция при грешно въведени данни

Водачите трябва да внимават при въвеждането на данните на автомобилите, независимо дали го правят лично или с помощта на служебно лице. Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на таксата е на собственика или на ползвателя, обясни проф. Олег Асенов.

Той посочи, че в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.

Корекции в електронната система за събиране на пътни такси не са възможни, посочи Олег Асенов.

Той обясни, че данните могат да бъдат въведени на кирилица или латиница, стига графично да отговарят на данните от талона на автомобила. Тирета, интервали или други знаци не се изписват. Знакът за нула (0) и знакът за буквата О не са взаимозаменяеми.

При блокиран път възможност за обход без такса с маршрутна карта

Експертът от Националното тол управление Кристиан Кръстев запозна представителите на транспортния бранш как се купува маршрутна карта чрез сайта www.bgtoll.bg.

Той показа в реално време как се попълват данните на автомобила - масата на камиона или автобуса, броят оси, емисионният клас, въвеждането на начална и крайна точка на маршрута и начален час на пътуването.

На въпрос какъв е редът, ако е блокиран посоченият в маршрутната карта път, по който трябва да премине шофьорът, проф. Олег Асенов обясни, че ще бъде предоставен обходен маршрут, преминаването по който няма да бъде таксувано допълнително.

Таксите за ползването на платената пътна мрежа не зависят от това кой вариант за отчитане на изминатите километри ще се използва - маршрутна карта, бордово устройство или GPS тракер.

Санкция с електронен фиш

Шофьорите без платени винетни такси ще бъдат санкционирани с електронни фишове.

От 10 февруари започват тестове за издаването им и след пробния период ще тръгне електронният контрол на шофьорите, съобщи още проф. Олег Асенов.

Автоматичната функция за правоприлагане ще санкционира шофьорите, които преминават през контролните рамки на Националното тол управление без валидна електронна винетка.

В момента контрол на пътя за платени винетни такси се извършва от 105 мобилни екипа, които имат право да спират нарушителите и да налагат санкции на място.

В случай, че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите ще заснемат регистрационния му номер.

Ако до края на деня нарушителят не е проверен от мобилните екипи на тол контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя.

След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни, за да избегне административно наказание за конкретното нарушение.

В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба, обясни процедурата Олег Асенов.

След старта на тол системата от 1 март 2020 г. електронен фиш ще бъде съставян и на собственици на автомобили над 3.5 тона, които се движат по републиканската пътна мрежа без платена тол такса, каза Олег Асенов.

Проверка на валидността на е-винетките, включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта www.bgtoll.bg.

mediapool.bg